Το εκπαιδευτικο μας ζητημα
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
To άρθρο με τίτλο ‘Το εκπαιδευτικό μας ζήτημα’ (1917) του Κ. Φλώρη, είναι δημοσιευμένο στο περιοδικό ‘Γράμματα’ (Vol 4, No 38 σ.σ. 353-363). Πρόκειται για ένα εκτενές κείμενο στο οποίο οι βασικοί θεματικοί άξονες περιστρέφονται γύρω από τον σκοπό και τα χαρακτηριστικά της βασικής εκπαίδευσης, αλλά και γύρω από τον ρόλο της φυσικής γλώσσας στην ανάπτυξη του παιδιού. Ειδικότερα, ο αρθρογράφος σχολιάζει το εκπαιδευτικό μας σύστημα και πιο συγκεκριμένα την πρωτοσχολική βαθμίδα για την οποία επισημαίνει ότι προβληματικά της σημεία αποτελούν η εστίαση στην κλασική μόρφωση και η παροχή θεωρητικών γνώσεων που ελάχιστα χρησιμεύουν στα παιδιά των χαμηλών κοινωνικών τάξεων, τα οποία σπάνια συνεχίζουν τις σπουδές τους στην ανώτερη εκπαίδευση. Αντλώντας επιχειρήματα από το ιδεολογικό οπλοστάσιο της Γαλλικής Επανάστασης και του διαφωτισμού ορίζει ως σκοπό της βασικής εκπαίδευσης την ανάπτυξη και την πρόοδο όλων των παιδιών, αγοριών και κοριτσιών, που θα επιτευχθούν μέσω της υποχρεωτικής, δωρεάν παροχής της, με τη χρήση της δημοτικής ως γλωσσικού και μαθησιακού εργαλείου. Στο κείμενο επίσης σχολιάζεται ο ρόλος της φυσικής γλώσσας στην ανάπτυξη της σκέψης των παιδιών και η αξιοποίηση των βιωμάτων των μαθητών στην καλλιέργειά της. Τέλος, ο συγγραφέας εγκωμιάζει την αποτελεσματικότητα των πειραματικών μεθόδων διδασκαλίας που εφαρμόστηκαν από τον Α. Δελμούζο στο Παρθεναγωγείο του Βόλου, παραθέτοντας δύο εκθέσεις μαθητών γραμμένες στην καθαρεύουσα και τη δημοτική αντίστοιχα, στηλιτεύει τις ακραίες αντιδράσεις που προκάλεσε η εφαρμογή των καινοτομιών, για να καταλήξει ότι η παροχή μιας πραγματικά ελληνικής παιδείας περνάει μέσα από την καθιέρωση της χρήσης της δημοτικής γλώσσας στην εκπαίδευση.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Το κείμενο λόγω της μεγάλης έκτασής του θα μπορούσε να αξιοποιηθεί είτε συνολικά – οπότε η σχετική επεξεργασία θα αφορά διαθεματικές δραστηριότητες ή εργασίες που ανατίθενται στους μαθητές για το σπίτι- είτε θα αφορά επιλεγμένα τμήματα αυτού με βάση τους θεματικούς άξονες του περιεχομένου του, οπότε η αξιοποίησή του μπορεί να γίνει και κατά τη διάρκεια του σχολικού προγράμματος. Ως σύνολο, λοιπόν, θα μπορούσε να αξιοποιηθεί σε μαθητοκεντρικές δραστηριότητες στο πλαίσιο της διδασκαλίας της Νεοελληνικής Γλώσσας για τη μελέτη στοιχείων του κειμενικού τύπου του άρθρου, όπου θα διερευνηθούν η προθετικότητα του συγγραφέα, τα ιδιαίτερα γλωσσικά και υφολογικά στοιχεία που επιλέγει, οι ρητές και υπόρρητες πληροφορίες που αναδεικνύονται, το είδος των επιχειρημάτων που χρησιμοποιεί ο συντάκτης του, το είδος των σχολίων κ.ά. Ακόμη, οι νεολογισμοί τής δημοτικής γλώσσας που εμφανίζονται με μεγάλη συχνότητα στο κείμενο, προσφέρουν τη δυνατότητα να αναζητηθεί στο πλαίσιο του κριτικού γραμματισμού η σχέση που παρουσιάζουν οι γλωσσικές μορφές με την ιδεολογία της γλώσσας. Επίσης, μπορεί να αξιοποιηθεί και σε διαθεματικές δραστηριότητες σχετικές με τη διερεύνηση του περιεχομένου και των ιδεολογικών στάσεων για γλωσσικά και άλλα θέματα που εμφανίζονται σε περιοδικά και εφημερίδες της εποχής (ενδεικτικά αναφέρεται η πιθανή σύγκριση άρθρων του περιοδικού ‘Γράμματα’ με αντίστοιχα άρθρα του περιοδικού ’Ο Νουμάς’ με το ίδιο ή ανάλογο περιεχόμενο). Η τμηματική αξιοποίησή του μπορεί να γίνει με εστίαση στις ειδικότερες θεματικές του. Έτσι, το άρθρο μπορεί να αποτελέσει αφορμή για παραγωγή προφορικού λόγου σχετικά με τη σημασία που έχει η κατάκτηση και η καλλιέργεια της γλώσσας για την ανάπτυξη της σκέψης και τη γενικότερη σχολική πορεία των μαθητών και να επιχειρηθεί σύγκριση των δυσκολιών που αντιμετώπιζαν οι μαθητές την εποχή του γλωσσικού ζητήματος με τις γλωσσικές δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι αλλόγλωσσοι μαθητές στο σχολείο. Ο θεματικός άξονας που αναφέρεται στις θεσμοθετημένες αλλαγές στον χώρο της εκπαίδευσης, αλλά και στα γεγονότα του Βόλου μπορεί να αξιοποιηθεί από εκπαιδευτικούς, μαθητές, αλλά και ερευνητές ως δευτερογενής πηγή για τη μελέτη της αντίστοιχης περιόδου στο πλαίσιο της ιστορίας της εκπαίδευσης. Τέλος, οι εκθέσεις των μαθητών με το ίδιο θέμα που είναι γραμμένες στη δημοτική και την καθαρεύουσα αντίστοιχα, μπορούν να αξιοποιηθούν στο πλαίσιο της διδασκαλίας του μαθήματος της Λογοτεχνίας συγκριτικά με άλλα λογοτεχνικά κείμενα που εμπεριέχουν κάτι ανάλογο (ενδεικτικά αναφέρεται το μυθιστόρημα του Μ. Λουντέμη ‘Ένα παιδί μετράει τ’ άστρα’) για να αναδειχθούν οι παιδαγωγικές οπτικές που προβάλλονται μέσα από αυτά.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
12 - 18
INTENDED END USER
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
Library & Information Center of the Univ. of Patras
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών (Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
Modern Greek Language Modern Greek LanguageModern Greek Language > Text genres Text genresText genres > Comment / opinion texts Comment / opinion textsComment / opinion texts
Modern Greek Literature Modern Greek LiteratureModern Greek Literature > Topics TopicsTopics > Education - School life Education - School lifeEducation - School life
TEACHING APPROACH
cognitivist > inquiry learning
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > process > to understand
cognitive > process > to think critically and creatively
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
original work creator: Κώστας Φλώρης
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΖΑΓΚΑ
metadata validator: ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΨΥΧΟΓΥΙΟΥ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
publisher: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE