Ο Γ. Σκληρος και η Γλωσσα
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
To άρθρο με τίτλο ‘Ο Σκληρός και η γλώσσα’ (1920) του Κώστα Παρορίτη είναι δημοσιευμένο στο μαχητικό περιοδικό των δημοτικιστών ‘Ο Νουμάς’ (Vol 17, No 673, σ.σ 133-134). Ο πεζογράφος Κ. Παρορίτης, εκπρόσωπος της κοινωνικά στρατευμένης δημοτικιστικής λογοτεχνίας, επικρίνει και αντικρούει τις απόψεις του Γ. Σκληρού για το γλωσσικό ζήτημα και ειδικότερα την πρότασή του για εισαγωγή στην εκπαίδευση μιας μικτής γλώσσας αντί της δημοτικής ή της καθαρεύουσας. Ο αρθογράφος αντιδιαστέλλει τις απόψεις του Σκληρού με αυτές του Ψυχάρη και η επιχειρηματολογία του εκκινά από τη θέση ότι η μικτή γλώσσα δεν αποτελεί παρά μία εκφυλισμένη έκφραση της αστικής κοινωνίας που δεν τολμά να υιοθετήσει την ακραιφνή δημοτική. Θεωρώντας ο Κ. Παρορίτης ότι το γλωσσικό και το εκπαιδευτικό μας σύστημα είναι προβλήματα κοινωνικά επικρίνει την προσπάθεια του Κράτους να θεσμοθετήσει επί της ουσίας την καθαρεύουσα μέσω της εισαγωγής της μικτής γλώσσας και υιοθετεί την άποψη του Ψυχάρη ότι χρειάζεται να υπονομευθεί από τους εκπαιδευτικούς η μικτή γλώσσα, έτσι ώστε να επικρατήσει η δημοτική. Τέλος, ο αρθρογράφος καλεί τον Σκληρό να συνταχθεί με τις παραπάνω απόψεις, εφόσον η δημοτική είναι η μοναδική μορφή της γλώσσας μας που ως ταυτόσημη με το βίωμα των μαθητών μπορεί να αποτελέσει εργαλείο προόδου, ενώ κάθε άλλη μορφή δημιουργεί απλώς συνθήκες αγλωσσίας στην εκπαίδευση.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Το άρθρο μπορεί να αξιοποιηθεί σε μαθητοκεντρικές δραστηριότητες στο πλαίσιο της διδασκαλίας της Νεοελληνικής Γλώσσας για τη μελέτη των μακροδομικών χαρακτηριστικών του κειμενικού τύπου της επιχειρηματολογίας (π.χ. μορφές δεοντολογικής τροπικότητας, σχήματα λόγου, χρήση ρητορικών ερωτημάτων, παράθεση σχολίων, είδος επιχειρημάτων κ.ά). Αντίστοιχα, μπορεί να αξιοποιηθεί και σε διαθεματικές ή μη δραστηριότητες στις οποίες εμπλέκονται και τα γνωστικά αντικείμενα της Κοινωνιολογίας και της Ιστορίας, κυρίως για τη διερεύνηση των σχέσεων μεταξύ των εκπαιδευτικών μεταρρυθμίσεων και των κοινωνικών και ιστορικών συνθηκών μιας εποχής. Τέλος, το κείμενο θα μπορούσε να αξιοποιηθεί συγκρινόμενο με άλλα παρόμοια κείμενα δημοσιευμένα στον ‘Νουμά’ και σε άλλα περιοδικά της εποχής για τη σύνθεση των απόψεων που συνιστούν το γλωσσικό ζήτημα στην Ελλάδα και τη διαμάχη δημοτικής - καθαρεύουσας.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
12 - 18
INTENDED END USER
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
Library & Information Center of the Univ. of Patras
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών (Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
Modern Greek Language Modern Greek LanguageModern Greek Language > Text genres Text genresText genres > Argumentative texts Argumentative textsArgumentative texts
TEACHING APPROACH
cognitivist > collaborative learning
cognitivist > inquiry learning
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > process > to understand
cognitive > process > to think critically and creatively
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
original work creator: Κώστας Παρορίτης
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΖΑΓΚΑ
metadata validator: ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΨΥΧΟΓΥΙΟΥ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
publisher: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE