Τα γραμματα του Κ. Χατζοπουλου
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Τρία γράμματα του Κώστα Χατζόπουλου (1868 – 1920), με παραλήπτη τον Κάρολο [Ντίτριχ] (Karl Dieterich) στη Γερμανία δημοσιεύονται στο λογοτεχνικό περιοδικό Ο Νουμάς, τ. 18, No 751 (1921), σ. 182-183, που απόκειται στο Πανεπιστήμιο Πατρών/Βιβλιοθήκη και Κέντρο Πληροφόρησης. Ο Νουμάς κυκλοφόρησε από το 1903 μέχρι το 1931 (με διακοπές: 1917-1918, 1924-1929) και έπαιξε σημαντικότατο ρόλο στον αγώνα για την επικράτηση της δημοτικής γλώσσας. Υπήρξε δηµιουργία του ∆ηµήτριου Ταγκόπουλου. Το 1908 οι δηµοτικιστές του περιοδικού βρέθηκαν χωρισμένοι ως προς το γλωσσικό, σε «δογματικούς» (υπό τον Γιάννη Ψυχάρη) και «µεταρρυθµιστές» (Μανόλης Τριανταφυλλίδης, Αλέξανδρος Δελμούζος) και ως προς το κοινωνικοπολιτικό, σε «σοσιαλιστές» (Κώστας Χατζόπουλος) και «εθνικιστές» (Ίων Δραγούμης). Ο Κ. Χατζόπουλος (Αγρίνιο 1868 – Brindisi 1920) υπήρξε ποιητής, πεζογράφος, κριτικός, δοκιμιογράφος, μεταφραστής αλλά και «πολιτικός» διανοούμενος. Το 1897 πήρε μέρος ως έφεδρος αξιωματικός στον Ελληνοτουρκικό πόλεμο και, αμέσως μετά την αποστράτευσή του, ίδρυσε και διηύθυνε το περιοδικό Τέχνη. Το 1900 ο Χατζόπουλος έφυγε για τη Γερμανία με σκοπό να μελετήσει συστηματικά τη γερμανική λογοτεχνία και φιλοσοφία και άρχισε να παρακολουθεί μαθήματα στο Πανεπιστήμιο της Δρέσδης.Στο διάστημα της εκεί παραμονής του δέχτηκε επίσης την επίδραση των σοσιαλιστικών ιδεών. Ίδρυσε στο Μόναχο τη «Σοσιαλιστική Δημοκρατική Ένωση» και μετέφρασε στη δημοτική το Κομμουνιστικό Μαvιφέστο των Κ. Μαρξ και Φρ. Ένγκελς, το οποίο δημοσιεύτηκε στον Εργάτη του Βόλου. Με την έκρηξη του Α' Παγκόσμιου Πόλεμου επέστρεψε (1914) στην Ελλάδα. Εγκαταστάθηκε στην Αθήνα, όπου αγωνίστηκε για την ενοποίηση των εργατικών και σοσιαλιστικών οργανώσεων. Δραστηριοποιήθηκε επίσης στο πλαίσιο της ομάδας των «Κοινωνιολόγων» και το 1916 συμμετείχε στην ίδρυση της «Εταιρείας Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών», προσβλέποντας σε μια βαθύτερη μελέτη των προβλημάτων της ελληνικής κοινωνίας. Συνεργάστηκε, κυρίως ως κριτικός, δοκιμιογράφος και μεταφραστής, με περιοδικά όπως Ο Διόvυσος, Ο Νουμάς, η Νέα Ζωή και τα Γράμματα Αλεξανδρείας και το Δελτίο του Εκπαιδευτικού Ομίλου. Στο ποιητικό έργο του Κ. Χατζοπούλου συγκαταλέγονται τέσσερις συλλογές: Τα τραγούδια της ερημιάς (1898), Τα ελεγεία και τα ειδύλλια (1898), Απλοί τρόποι (1920) και Βραδυνοί θρύλοι (1920). Στο πεζογραφικό του έργο υπάρχουν τρεις συλλογές διηγημάτων: Αγάπη στο χωριό (1910), Τάσω, Στο σκοτάδι και άλλα διηγήματα (1916), Η Αννιώ και άλλα διηγήματα (1923, μεταθανάτια έκδοση), οι νουβέλες: Υπεράνθρωπος (1915), Ο Πύργος του Ακροποτάμου (1915 και, νεότερη έκδοση με εισαγωγή και επιμέλεια Γ. Βελουδή το 1986), Φθινόπωρο (1917 και, νεότερη έκδοση το 1987). Η αγάπη του για το θέατρο τον έκανε να μεταφράσει αρκετά έργα του ευρωπαϊκού δραματολογίου, όπως τον Φάουστ και την Ιφιγένεια εν Ταύροις του Γκαίτε, την Ηλέκτρα του Χόφμανσταλ, τον Επιθεωρητή του Ν. Γκόγκολ, την Κυρά της θάλασσας, το Όταν θα ξυπνήσουμε νεκροί του Χ. 'Ιψεν, Τα μυστήρια του Α. Στρίντμπεργκ κ.ά.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Το μαθησιακό αντικείμενο μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε διδακτικές επιλογές γνωστικού ή/και κονστρουκτιβιστικού τύπου. Ο διδάσκων μπορεί να εκμεταλλευτεί τόσο το περιεχόμενο (κείμενο) όσο και τα συμφραζόμενά του (περικείμενο) αναφορικά με τον επιστολογράφο, την ιστορική συγκυρία της επικοινωνίας και τις κοινωνικές-πολιτιστικές πραγματικότητες μέσα στις οποίες τα υποκείμενα αναναπτύσσουν δραστηριότητα. Συνεπώς, το μαθησιακό αντικείμενο συνδέεται πρωτίστως με τη διδασκαλία της Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας. Ο δημοτικισμός του Κ. Χατζόπουλου, οι γλωσσικές του απόψεις και επιλογές, το λογοτεχνικό και μεταφραστικό του έργο μπορούν να αναδειχθούν και να μελετηθούν ευρύτερα, με αφορμή τις επιστολές που δημοσιεύονται στον Νουμά έναν χρόνο πριν τον τραγικό θάνατο του σπουδαίου δημιουργού και στοχαστή. Σε ένα δεύτερο επίπεδο, με ομαδοσυνεργατικές και ανακαλυπτικές-διερευνητικές διδακτικές προσεγγίσεις, ο διδάσκων θα μπορούσε να προτείνει ερευνητικές ομαδικές εργασίες μικρής ή μεγαλύτερης (project) διάρκειας με ποικίλα θέματα και ανάλογα με τις ιδιαιτερότητες της κάθε τάξης. Έτσι, η παρουσίαση του έργου (ποιητικού, λογοτεχνικού, μεταφραστικού) του Κ. Χατζόπουλου είναι μία τέτοια πρόταση, η οποία θα μπορούσε να καταλήξει σε παρουσιάσεις βιβλίων, λογοτεχνικές εκδηλώσεις, συγγραφή πρωτότυπων σεναρίων, θεατρικές παραστάσεις, μονόπρακτα, εκθέσεις φωγραφίας ή/και ζωγραφικής εμπνευσμένες από το έργο και τη ζωή του. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζουν οι ιδεολογικές καταβολές του έργου του Κ. Χατζόπουλου, που ερμηνεύουν και τις αισθητικές του επιλογές. Ελκυστικές διδακτικές προτάσεις για ομαδικές εργασίες ή project αποτελούν: οι καταβολές της σκέψης του Κ. Χατζόπουλου (μαρξισμός, νιτσεϊσμός), η εμφάνιση του εργατικού κινήματος στην Ελλάδα, η σχέση της ιδεολογίας με τον δημοτικισμό και τον νατουραλισμό των μυθιστορημάτων του, η σχέση της γλώσσας με την πολιτική, το γλωσσικό ζήτημα στις αρχές του 20ου αιώνα, η κοινωνική διάσταση και τα κοινωνικά αιτήματα που απορρέουν από το έργο του με παράλληλη επιλογή και ανάλυση συγκεκριμένων παραδειγμάτων και χαρακτήρων, η συνέπεια και το ήθος του σε συνάρτηση με τις καταβολές της ιδεολογίας του, η δυναμική του σοσιαλισμού σε ευρωπαϊκό επίπεδο και η ανταπόκριση του ελληνικού πνευματικού κόσμου, η κριτική αναζήτηση των αιτίων των κοινωνικών προβλημάτων της εποχής για την ελληνική κοινωνία. Αφορμές για την εξέταση των παραπάνω θεμάτων μπορούν να δοθούν στο πλαίσιο προγραμμάτων φιλαναγνωσίας, ομίλων αριστείας σχετικά με τη λογοτεχνική γραφή και τέχνη, θεατρικών ομάδων. Ο «Πύργος του Ακροπόταμου» (1909) είναι ίσως το καλύτερο μυθιστόρημα του Κ. Χατζόπουλου και μία ωφέλιμη διδακτική πρόταση. Με την εφαρμογή της μαιευτικής-σωκρατικής μεθόδου, τον κατευθυνόμενο διάλογο και την αναζήτηση κοινών τόπων με τη σύγχρονη ιστορική συγκυρία, η σκέψη, το έργο και το ήθος του Κ. Χατζόπουλου μπορούν να καταστούν πολλαπλά ωφέλιμα. Επιπλέον, το έργο μπορεί να συνδυαστεί με άλλα λογοτεχνικά έργα με ανάλογο κοινωνικό περιεχόμενο, όπως αυτά του Κωνσταντίνου Θεοτόκη, του Κώστα Βάρναλη, του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη και, αργότερα, του Μίτια Καραγάτση (Δημήτρη Ροδόπουλου), ή τις μελέτες των πρωτοπόρων του σοσιαλισμού στην Ελλάδα, όπως του Νίκου Γιαννιού, του Γεωργίου Σκληρού, του Σταύρου Καλλέργη ή του Παναγιώτη Πανά. Η παραπάνω χρήση του μαθησιακού αντικειμένου ανταποκρίνεται στο πλαίσιο των Αναλυτικών Προγραμμάτων Σπουδών (ΑΠΣ) για το μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Επιπλέον, η διαθεματικότητα στη χρήση του μπορεί να βρει εφαρμογή στα πεδία της Ιστορίας, της Φιλοσοφίας, της Ιστορίας της Τέχνης, της Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής, της Κοινωνιολογίας, της Θεατρικής Αγωγής και των ΤΠΕ.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
12 - 20
INTENDED END USER
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
Library & Information Center of the Univ. of Patras
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών (Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
Modern Greek Literature Modern Greek LiteratureModern Greek Literature > Literary genres and types Literary genres and typesLiterary genres and types > Prose - Narrative Prose - NarrativeProse - Narrative
Modern Greek Language Modern Greek LanguageModern Greek Language > Topics TopicsTopics > Human - Human relations and values Human - Human relations and valuesHuman - Human relations and values
Political & Social Sciences Political & Social SciencesPolitical & Social Sciences
Political & Social Sciences Political & Social SciencesPolitical & Social Sciences
Information & Communication Technologies (ICT) Information & Communication Technologies (ICT)Information & Communication Technologies (ICT) > Information InformationInformation > Data and information Data and informationData and information
History HistoryHistory > Newer and Modern History (19th-20th century) Newer and Modern History (19th-20th century)Newer and Modern History (19th-20th century) > Arts, Letters and Culture Arts, Letters and CultureArts, Letters and Culture
History HistoryHistory > Newer and Modern History (19th-20th century) Newer and Modern History (19th-20th century)Newer and Modern History (19th-20th century) > Political and ideological Issues Political and ideological IssuesPolitical and ideological Issues
Philosophy PhilosophyPhilosophy
Modern Greek Language Modern Greek LanguageModern Greek Language > Text genres Text genresText genres > Letters LettersLetters
Modern Greek Language Modern Greek LanguageModern Greek Language > Topics TopicsTopics > Language - Culture - Art Language - Culture - ArtLanguage - Culture - Art
Modern Greek Literature Modern Greek LiteratureModern Greek Literature > Streams / Movements Streams / MovementsStreams / Movements > Naturalism NaturalismNaturalism
Drama/Theater in Education (DiE/TiE) Drama/Theater in Education (DiE/TiE)Drama/Theater in Education (DiE/TiE) > Drama/Theatre History Drama/Theatre HistoryDrama/Theatre History
TEACHING APPROACH
behaviourist > programmed instruction
cognitivist > collaborative learning
cognitivist > inquiry learning
cognitivist > reciprocal teaching
constructivist > socratic instruction
constructivist > experiential learning
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > knowledge
cognitive > knowledge > factual
cognitive > knowledge > conceptual
cognitive > knowledge > procedural
cognitive > knowledge > meta – cognitive
cognitive > process > to remember
cognitive > process > to understand
cognitive > process > to think critically and creatively
affective > to organize values
affective > to form and follow a system of values
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
original work creator: Κώστας Χατζόπουλος
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΜΠΕΛΣΗΣ
metadata validator: ΕΥΣΤΡΑΤΙΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
publisher: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE