Only Photodentro Repositories
User Generated Content
Clear active filters
Subscribe to a subject area to receive notifications for new items
Φιλολογικα πορτραιτα: ο Ροΐδης
METADATA PROVIDER
LEARNING OBJECT PROVIDER
DESCRIPTION
Χρονογράφημα του Δημήτρη Π. Ταγκόπουλου με τίτλο: "Φιλολογικά πορτραίτα: ο Ροΐδης", από το περιοδικό Ο Νουμάς; Vol 19, No 760 (1922); σελ. 129-130. Νουμάς ονομαζόταν λογοτεχνικό περιοδικό το οποίο κυκλοφόρησε από το 1903 μέχρι το 1931 (με διακοπές τα έτη 1917-1918, 1924-1929) με σημαντικότατο ρόλο στον αγώνα για την επικράτηση της δημοτικής γλώσσας. Υπήρξε πιθανώς το σημαντικότερο έντυπο των αρχών του 20ού αιώνα ανάμεσα στα άλλα λογοτεχνικά περιοδικά της περιόδου τα οποία λειτούργησαν ως όργανα μόρφωσης και πύλες επικοινωνίας ταυτόχρονα µε τα πνευματικά τεκταινόμενα στην Ευρώπη, και ως µέσα µετακένωσης των ευρωπαϊκών ρευμάτων στην Ελλάδα. Επίσης, λειτούργησαν ως βήμα για τη διατύπωση προτάσεων επί του γλωσσικού ζητήματος και όργανα αλλαγών και µεταρρυθµίσεων. Το περιοδικό ταυτίστηκε µε τον γλωσσικό αγώνα για την επικράτηση της δηµοτικής και την εκπαιδευτική µεταρρύθµιση. Υπήρξε δηµιουργία του ∆ηµήτριου Ταγκόπουλου, κυκλοφόρησε από το 1903 και έδωσε αγώνα για τη Δηµοτική, καθιερώνοντάς τη σε όλες του τις στήλες. Δημήτρης Π. Ταγκόπουλος (1867-1926) γεννήθηκε στην Ύδρα, όπου υπηρετούσε ως έπαρχος o πατέρας του. Φοίτησε στην Ιατρική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών (αποφοίτησε το 1890) και κατά τη διάρκεια των σπουδών του συνδέθηκε φιλικά με τον Κλεάνθη Τριανταφύλλου, συνεκδότη του πολιτικού και σατιρικού περιοδικού Ραμπαγάς (από κοινού με το Βλάση Γαβριηλίδη). Μέσω του Τριανταφύλλου ο Ταγκόπουλος άρχισε να γράφει στο Ραμπαγά και συνδέθηκε με τους αθηναϊκούς λογοτεχνικούς και δημοσιογραφικούς κύκλους. Ακολούθησε συνεργασία του με το Άστυ και το 1894 εξέδωσε τη σατιρική εφημερίδα Δον Κιχώτης. Συνεργάστηκε ως αρχισυντάκτης με την εφημερίδα του Άδωνη Κύρου Εστία (1899-1902), όπου διατηρούσε και στήλη χρονογραφήματος με τίτλο Φαινόμενα και πράγματα και ψευδώνυμο Νουμάς, ενώ τον Ιανουάριο του 1903 πραγματοποίησε την έκδοση του περιοδικού Νουμάς, οργάνου του Ταγκόπουλου στην προσπάθειά του να καυτηριάσει τη σύγχρονή του κοινωνική και πολιτική πραγματικότητα, που στα τριάντα χρόνια της κυκλοφορίας του θεωρήθηκε ως το σύμβολο του δημοτικισμού στην Αθήνα. Στο φύλλο του 1922 ο Δ. Ταγκόπουλος παρουσιάζει μια σειρά φιλολογικών πορτρέτων της προηγούμενης λογοτεχνικής γενιάς, μεταξύ των οποίων και αυτό του Εμ. Ροΐδη. Το ύφος του χρονογραφήματος επιτρέπει στους νεότερους να γνωρίσουν τις μεγάλες μορφές της λογοτεχνίας του 19ου αι. μέσα από ένα πιο οικείο πρίσμα.
EDUCATIONAL DESCRIPTION
Ο Δ. Ταγκόπουλος και ο Νουμάς του συνδέονται με μια ολόκληρη εποχή, κατά την οποία δημοσιογραφία και λογοτεχνία λειτουργούν σε απόλυτη αλληλεπίδραση. Τα φύλλα του Νουμά λειτουργούν ως ιστορική πηγή όχι μόνον για τον ιστορικό της λογοτεχνίας, αλλά και για τον ιστορικό της γενικής ιστορίας. Το συγκεκριμένο φύλλο (Φιλολογικά πορτραίτα: ο Ροΐδης, Ο Νουμάς; Vol 19, No 760 (1922); σελ. 129-130) μπορεί να αξιοποιηθεί πολλαπλώς μέσα στο γλωσσικό μάθημα (Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία), για να βοηθήσει τους μαθητές να κατανοήσουν την αλληλεπίδραση ποικίλλων κοινωνικο-ιστορικων παραγόντων στην διαμόρφωση της λογοτεχνικής παραγωγής και της εξέλιξης της γλώσσας. Το συγκεκριμένο φύλλο μπορεί να λειτουργήσει ως πηγή και να αναλυθεί ομαδοσυνεργατικά μέσα από διαφορετικές σκοπιές: α) σε σχέση με τις πληροφορίες που δίνει για τον μεγάλο λογοτέχνη, τον Εμ. Ροϊδη, β) σε σχέση με το είδος του χρονογραφήματος και του δημοσιογραφικού λόγου (αφηγηματικές τεχνικές, ειρωνεία, κλπ), γ) σε σχέση με τον ρόλο του Δ. Ταγκόπουλου και του Νουμά στο κίνημα του δημοτικισμού δ) σε σχέση με το ιστορικό πλαίσιο κατά το οποίο κυκλοφορούσε ο Νουμάς. Οι μαθητές εργάζονται με βάση τα φύλλα εργασίας που δίνονται σε κάθε ομάδα και αντλούν πληροφορίες είτε από το διαδίκτυο είτε από την βιβλιοθήκη. Συντάσσουν μικρές εισηγήσεις, τις οποίες κοινοποιούν στην τάξη και ακολουθεί ελεύθερη συζήτηση. Με τον τρόπο αυτό οι μαθητές μαθαίνουν με την ανακαλυπτική μέθοδο, οξύνουν το κριτικό τους πνεύμα και διαμορφώνουν άποψη.
KEYWORDS
LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
12 - 18
INTENDED END USER
TECHNICAL INFORMATION
METADATA PAGE URL
CONTENT PROVIDER URL
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/3565
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
Library & Information Center of the Univ. of Patras
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών (Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
Modern Greek Literature Modern Greek LiteratureModern Greek Literature
> Writer WriterWriter
Modern Greek Language Modern Greek LanguageModern Greek Language > Text genres Text genresText genres > Chronicles ChroniclesChronicles
Modern Greek Language Modern Greek LanguageModern Greek Language > Text genres Text genresText genres > Chronicles ChroniclesChronicles
TEACHING APPROACH
cognitivist > collaborative learning
cognitivist > inquiry learning
cognitivist > inquiry learning
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > knowledge > conceptual
cognitive > process > to understand
cognitive > process > to think critically and creatively
affective > to organize values
cognitive > process > to understand
cognitive > process > to think critically and creatively
affective > to organize values
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
original work creator:
Δ. Π. Ταγκόπουλος
subcontract leader / coordinator:
Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author:
ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ ΤΖΑΜΟΥ
metadata validator: ΕΥΣΤΡΑΤΙΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor:
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
publisher: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
Show user comments and ratings Hide user comments and ratings
USER COMMENTS
Συνδεθείτε για να προσθέσετε το δικό σας σχόλιο.
Δεν υπάρχουν σχόλια για το συγκεκριμένο αντικείμενο.
USER RATINGS
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
Total votes: 0
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
Total votes: 0
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
Total votes: 0
aggregator