΄Εργο Κωστα Βαρναλη
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Πρόκειται για μία από τις πρώτες κριτικές παρουσιάσεις του έργου του Κώστα Βάρναλη από τον λογοτέχνη και δημοσιογράφο Νίκο Καρβούνη, που δημοσιέυτηκε στο περιοδικό της Αλεξάνδρειας "Γράμματα"; Vol 1, No 11 (1911); σελ. 375-376. Το τεκμήριο περιέχει τρία σημαντικά λήμματα: τον κριτικό Νίκο Καρβούνη, τον ποιητή Κώστα Βάρναλη και το περιοδικό "Γράμματα". Ο Νίκος Καρβούνης (Ιθάκη, 1880 - Αθήνα, 17 Φεβρουαρίου 1947) ήταν Έλληνας δημοσιογράφος, λόγιος και συγγραφέας. Ο Κώστας Βάρναλης (1884-1974) πήρε μέρος στη διαμάχη για το Γλωσσικό Ζήτημα ως υποστηρικτής των δημοτικιστών.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Ο ρόλος της λογοτεχνικής κριτικής στην διαμόρφωση της νεοελληνικής λογοτεχνίας ανιχνεύεται μέσα από τον τύπο και κυρίως τα λογοτεχνικά περιοδικά της εποχής (τέλος 19ου-αρχές 20ού αι.). Είναι ενδιαφέρον να τονιστεί ότι πολλά έντυπα εκδίδονται σε μεγαλουπόλεις εκτός Ελλάδος, όπου ανθούν εύρωστες ελληνικές κοινότητες, ο περίφημος "ελληνισμός της διασποράς" που στήριξε την Μεγάλη Ιδέα, αλλά και την ελληνική οικονομία, αργότερα επί Ελ. Βενιζέλου. Το τεκμήριο με την κριτική για το έργο του Βάρναλη δημοσιεύτηκε σε ένα τέτοιο περιοδικό, τα "Γράμματα" της ελληνικής κοινότητας της Αλεξάνδρειας. Μπορεί λοιπόν να λειτουργήσει ως αφόρμηση για μια διαθεματική προσέγγιση (Λογοτεχνια και Ιστορία) της λογοτεχνικής παραγωγής της περιόδου 1900-1922. Τα "Γραμματα" υπήρξαν το περιοδικό, που προώθησε το έργο τόσο του Βάρναλη όσο και του Καβάφη. Προτείνεται, λοιπόν, μια συγκριτική και διαθεματική προσέγγιση των δύο λογοτεχνών μέσα από το πρίσμα των "Γραμμάτων". Σε ένα διδακτικό σενάριο θα μπορούσαν να οριστούν οι εξής θεματικές για ομαδοσυνεργατική διερεύνηση: α) ο ποιητής Κώστας Βάρναλης β) ο ποιητής Κωνσταντίνος Καβάφης γ) το περιοδικό "Γράμματα" δ) ο ελληνισμός της διασποράς και η συμβολή του στην πολιτιστική και οικονομική φυσιογνωμία της Ελλάδας ε) τα ιστορικά γεγονότα της περιόδου 1900-1922. Οι ομάδες καταθέτουν τις εργασίες τους (ενδεχομένως προφορικές παρουσιάσεις) στην τάξη και ακολουθεί ελεύθερη συζήτηση μέσα από την οποία ο διδάσκων φροντίζει να αντλεί και να καταγράφει συμπεράσματα, τα οποία συνοψίζουν το "μάθημα" που πρέπει να εμπεδωθεί. Με τον τρόπο αυτό οι μαθητές αποκτούν γνώσεις μέσω της ανακαλυπτικής και διερευνητικής μάθησης και διαμορφώνουν κριτικό πνεύμα προσεγγίζοντας την λογοτεχνία σφαιρικά.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
12 - 18
INTENDED END USER
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
Library & Information Center of the Univ. of Patras
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών (Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
Modern Greek Literature Modern Greek LiteratureModern Greek Literature > Literary periods - Generations / Schools Literary periods - Generations / SchoolsLiterary periods - Generations / Schools > New Athenian School / Generation of 1880 New Athenian School / Generation of 1880New Athenian School / Generation of 1880
TEACHING APPROACH
cognitivist > direct instruction
cognitivist > inquiry learning
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > knowledge > conceptual
cognitive > process > to remember
cognitive > process > to understand
cognitive > process > to think critically and creatively
affective > to organize values
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
original work creator: Νίκος Καρβούνης
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ ΤΖΑΜΟΥ
metadata validator: ΕΥΣΤΡΑΤΙΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
publisher: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE