Φυλλαδες του Γεροδημου
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Αργύρη Εφταλιώτη, Φυλλάδες του Γεροδήμου, Ο Νουμάς; Vol 7, No 356 (1909); σελ. 7-8 Ο Εφταλιώτης συνέγραψε τις «Φυλλάδες του Γεροδήμου» (1897) με την μορφή διηγημάτων, που δημοσιεύτηκαν σε συνέχειες στο περιοδικό "Νουμάς", όργανο του δημοτικισμού.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Οι "Φυλλάδες του Γεροδήμου" -την τραγική χρονιά του 1897- θέτουν το αίτημα της ελληνικότητας του Έθνους προκρίνοντας τη στράτευση στις ανάγκες της ιστορικής στιγμής. Ο Φώτος Πολίτης έγραψε για τον Εφταλιώτη: «Ποιητής δεν ήτο. Κατά βάθος ήτο πατριώτης αγνός. Ο αγών του υπήρξε κατ' εξοχήν κριτικός.». Ο ίδιος ο Εφταλιώτης σημειώνει: "Σαν καταστάλαξε ο τόπος μας από την φουρτούνα που τον πλάκωσε τώρα και τρία χρόνια, όρεξη δεν μούμνησκε μήτε για στίχους, μήτε για παραμύθια. Αμαρτία μάλιστα μου φαινότανε, να πονή ακόμα το έθνος από τέτοια συφορά και μεις να το νανουρίζουμε με τραγούδια, αντίς να μελετούμε το τί πρέπει να γίνη για να μην ξανακυλήση σε παρόμοια ταπείνωση. Αμαρτία να παίζουμε με την φαντασία, αντίς να δουλεύουμε με τον νου". Ο Κ.Θ. Δημαράς που μεταφέρει το παραπάνω απόσπασμα σχολιάζει: "Ούτε τέχνη, κοιπόν, ούτε ιστορίαι: πράξη, ενέργεια κριτική". Συνεπώς, οι "Φυλλάδες του Γεροδήμου" θα πρέπει να μελετηθούν όχι τόσο ως λογοτέχνημα, ούτε ως κείμενο ανθηρής δημοτικής γλώσσας. Θα πρέπει να τις προσεγγίσουμε και στη διδακτική πράξη ως έργα που στοχεύουν στην καλλιέργεια του εθνικού φρονήματος σε μια δύσκολη ιστορική εποχή. Προτείνεται η διαθεματική προσέγγιση (Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία και Νεότερη Ιστορία) με δύο τρόπους: ι) υπό τύπον ομαδοσυνεργατικής ερευνητικής εργασίας στην διάρκεια ενός τριμήνου (για το γυμνάσιο) ή τετραμήνου (για το λύκειο) ιι) στο πλαίσιο διδακτικού σεναρίου διάρκειας δύο ή τριών εβδομάδων Οι φυλλάδες του Γεροδήμου μελετώνται σε συσχετισμό με την Φλογέρα του Βασιλιά του Κωστή Παλαμά μέσα στο ιστορικό τους πλαίσιο. Οι μαθητές προσεγγίζουν κριτικά τα λογοτεχνικά κείμενα σε συνδυασμό με τις ιστορικές πηγές που αντλούν από τα βιβλία τους ή από το διαδίκτυο. Τα φύλλα εργασίας που λαμβάνουν οι ομάδες περιέχουν θεματικές όπως: α) Ο Αργύρης Εφταλιώτης ως λογοτέχνης - Έλληνας της διασποράς β) Ο Κωστής Παλαμάς ως εθνικός ποιητής γ) Το ιστορικό πλαίσιο 1890-1913 (Μεγάλη Ιδέα, η ήτα του 1897, Βαλκανικοί Πόλεμοι, ελληνισμός της διασποράς και Ελ. Βενιζέλος) δ) Ο Νουμάς ως λογοτεχνικό περιοδικό όργανο του δημοτικισμού και η σχέση του με τον ελληνισμό της διασποράς Αφού η κάθε ομάδα συγκεντρώσει το υλικό της και καταθέσει την εργασία της (προφορική παρουσίαση ενδεχομένως με power-point) στην τάξη, ο διδάσκων συντονίζει ελεύθερη συζήτηση γύρω από τα θέματα που μελέτησαν οι μαθητές με σκοπό την εμπέδωση και την καταγραφή συμπερασμάτων,


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
12 - 18
INTENDED END USER
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
Library & Information Center of the Univ. of Patras
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών (Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
Modern Greek Literature Modern Greek LiteratureModern Greek Literature > Literary periods - Generations / Schools Literary periods - Generations / SchoolsLiterary periods - Generations / Schools > New Athenian School / Generation of 1880 New Athenian School / Generation of 1880New Athenian School / Generation of 1880
History HistoryHistory > Newer and Modern History (19th-20th century) Newer and Modern History (19th-20th century)Newer and Modern History (19th-20th century) > Political and ideological Issues Political and ideological IssuesPolitical and ideological Issues
TEACHING APPROACH
cognitivist > direct instruction
cognitivist > inquiry learning
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > knowledge > conceptual
cognitive > process > to understand
cognitive > process > to think critically and creatively
affective > to organize values
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
original work creator: Αργύρης Εφταλιώτης
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ ΤΖΑΜΟΥ
metadata validator: ΕΥΣΤΡΑΤΙΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
publisher: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE