Tsatsos Konstantinos
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Ο Κωνσταντίνος Τσάτσος (1899-1987) διετέλεσε πρόεδρος της Ελληνικής Δημοκρατίας κατά το διάστημα από το Μάιο του 1975 έως τον Μάιο του 1980. Σπούδασε νομικά, κοινωνική φιλοσοφία και φιλοσοφία του δικαίου. Ως διπλωμάτης παρευρέθηκε στις διαπραγματεύσεις για την υπογραφή της Συνθήκης των Σεβρών. Από το 1932 ακολούθησε πανεπιστημιακή καριέρα. Λόγω της κριτικής που άσκησε στο δικτατορικό καθεστώς, ο Ιωάννης Μεταξάς διέταξε την εξόρισή του στη Σκύρο. Συμμετείχε στην Αντίσταση. Διέφυγε τη σύλληψη από τις κατοχικές δυνάμεις εγκαταλείποντας την Ελλάδα για τη Μέση Ανατολή το 1944. Το 1946 εισέρχεται στην πολιτική. Το 1949 αναλαμβάνει το Υπουργείο Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων στην Κυβέρνηση Σοφούλη και κατά τα έτη 1950-51 ήταν υφυπουργός Συντονισμού. Εκλεγόταν ανελλιπώς βουλευτής με την Εθνική Ριζοσπαστική Ένωση (Ε.Ρ.Ε.) του Κωνσταντίνου Καραμανλή. Μετείχε στις κυβερνήσεις από το 1956 έως το 1963. Μεταπολιτευτικά ανέλαβε το Υπουργείο Πολιτισμού στην Κυβέρνηση Εθνικής Ενότητας του Κ. Καραμανλή. Ήταν πρόεδρος της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής που συνέταξε το Σύνταγμα του 1975, σύμφωνα με το οποίο καθιερώθηκε ως πολίτευμα η Προεδρευόμενη Κοινοβουλευτική Δημοκρατία. Το 1980 τιμήθηκε με το ευρωπαϊκό βραβείο Κούντενχοβε-Καλλέργη για τη συμβολή του στην ανάπτυξη του ευρωπαϊκού οράματος. Το συγγραφικό του έργο είναι εξαιρετικά ευρύ και σημαντικό. Περιλαμβάνει νομικά και φιλοσοφικά συγγράμματα, λογοτεχνικά κείμενα, επιστημονικές πραγματείες. Κατά τη διάρκεια της διδακτορίας εργάστηκε ως σύμβουλος της «Εκδοτικής Αθηνών» για τη συγγραφή της Ιστορίας του Ελληνικού Έθνους. Από το 1961 ήταν μέλος της Ακαδημίας Αθηνών. Επίσης υπήρξε ξένος εταίρος της Ακαδημίας Ηθικών και Πολιτικών Επιστημών της Γαλλίας, της Ρουμανίας και του Μαρόκου. Κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του ΄30 ο Κωνσταντίνος Τσάτσος ήρθε σε επαφή με σημαντικούς λογοτέχνες . Γνωστή ήταν η φιλία του με τον Κωστή Παλαμά. Ήταν παντρεμένος με την Ιωάννα Σεφεριάδου, αδερφή του νομπελίστα ποιητή Γιώργου Σεφέρη.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Προτείνεται οι μαθητές να διακρίνουν τα κύρια χαρακτηριστικά του Συντάγματος του 1975, που συντάχθηκε από την Κοινοβουλευτική Επιτροπή στην οποία ήταν πρόεδρος ο Κωνσταντίνος Τσάτσος και προέβλεπε την αλλαγή του πολιτεύματος σε Προεδρευόμενη Κοινοβουλευτική Δημοκρατία. Είναι δυνατό οι μαθητές να διερευνήσουν και να παρουσιάσουν ομαδικά σε χρονολογική, ιστορική γραμμή τις αλλαγές του πολιτεύματος της Ελλάδας στη νεότερη ιστορία από την ψήφιση του πρώτου ελληνικού συντάγματος από την Α΄ Εθνοσυνέλευση της Επιδαύρου, τον Ιανουάριο του 1822 (Σύνταγμα, «Προσωρινόν Πολίτευμα της Ελλάδος») έως το Πολίτευμα του 1975. Η περίοδος διερεύνησης είναι δυνατό να προσαρμοστεί σύμφωνα με τις δυνατότητες κάθε ηλικιακής ομάδας μαθητών και τις εκπαιδευτικές ανάγκες της τάξης. Χρήσιμη για τη συνταγματική ιστορία είναι η επίσκεψη στον ιστότοπο της Βουλής των Ελλήνων. Οι μαθητές μπορούν να χωριστούν σε ομάδες, να συζητήσουν και να αναπτύξουν τις δικές τους σκέψεις ως προς τα ακόλουθα αποφθέγματα του Κωνσταντίνου Τσάτσου για τους νέους («Η ζωή σε απόσταση», Οι εκδόσεις των φίλων, 1996): α) «Οι νέοι αυτό που πολεμούν το βλέπουν όπως είναι, και αυτό που υπερασπίζονται, όπως θα ήθελαν να είναι». β) «Τους νέους τούς σαγηνεύουν οι αρνήσεις περισσότερο από τις θέσεις, το γκρέμισμα περισσότερο από την ανοικοδόμηση». Προτείνεται ακόμη οι μεγαλύτερης ηλικίας μαθητές να ακούσουν απόσπασμα του πρώτου επεισόδιου της εκπομπής «Διάλογοι», που μεταδόθηκε την 6/2/1987 και αποτελεί αφιέρωμα στον Κωνσταντίνο Τσάτσο από το αρχείο της ΕΡΤ. Στην εκπομπή ο Κωνσταντίνος Τσάτσος διατυπώνει τις απόψεις του για την ελληνική παιδεία και τον πολιτισμό και επισημαίνει τις πνευματικές και ηθικές αρχές που απορρέουν από το αρχαιοελληνικό παρελθόν και αποτελούν τη βάση του ευρωπαϊκού πολιτισμού. Είναι δυνατό να αξιοποιηθεί και το συλλογικό έργο στο οποίο συμμετείχε ο Κωνσταντίνος Τσάτσος, «Το μέλλον του ευρωπαϊκού πολιτισμού», (Εκδ. Αλεξάνδρεια, 2004).


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
9 - 18
INTENDED END USER
SPECIAL NEEDS
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
NDC Repositories
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
ΕΚΤ (Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
Political & Social Sciences Political & Social SciencesPolitical & Social Sciences
History HistoryHistory > Newer and Modern History (19th-20th century) Newer and Modern History (19th-20th century)Newer and Modern History (19th-20th century) > Leading personalities Leading personalitiesLeading personalities
Modern Greek Literature Modern Greek LiteratureModern Greek Literature > Topics TopicsTopics > Education - School life Education - School lifeEducation - School life
TEACHING APPROACH
cognitivist > collaborative learning
cognitivist > inquiry learning
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > process > to understand
affective > to respond and participate
affective > to form and follow a system of values
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
original work creator: Μεγαλοκονόμος Κ.
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΜΑΡΙΑ ΒΛΑΧΑΚΗ
metadata validator: ΣΤΑΥΡΟΣ ΓΡΟΣΔΟΣ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
publisher: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE