The transparency of age
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Ελαιογραφία του διακεκριμένου Έλληνα Ζωγράφου Δήμου Σκουλάκη, χαρακτηριστικό δείγμα του έργου του καλλιτέχνη που ύμνησε το ανθρώπινο πρόσωπο. Ο Σκουλάκης μαθήτευσε κοντά στον Κόντογλου, τον Παπαλουκά και τον Μόραλη που επηρέασαν βαθιά τις εκφραστικές του επιλογές. Η παραστατικότητα και ο ανθρωποκεντρισμός αποτέλεσαν θεμελιώδεις επιλογές του καλλιτέχνη που αναδείχθηκε σε έναν από τους κορυφαίους πορτρετίστες της γενιάς του. Στο παρόν έργο που φέρει τον τίτλο «Η διαφάνεια της ηλικίας» ο Δήμος Σκουλάκης καταγράφει με εντυπωσιακό ρεαλισμό την μορφή μιας ηλικιωμένης γυναίκας. Το βαθιά χαραγμένο από ρυτίδες πρόσωπο το σφιγμένο, αγέλαστο στόμα, η σοβαρή, στοχαστική έκφραση, το βλέμμα άδειο θαρρείς από συναισθήματα μολονότι διατηρεί την παλιά του οξυδέρκεια και λάμψη, καταγράφει με γοητευτικό τρόπο την εικόνα ενός ανθρώπου που οδεύει πλέον προς μια άλλη "πραγματικότητα". Η επιλογή της χρωματικής γκάμας και το εκπληκτικό παιχνίδι της φωτοσκιάσης με το μισό πρόσωπο του μοντέλου να κυριαρχείται από το φως και το άλλο μισό να βυθίζεται στο σκοτάδι αποτελούν πειστικά τεκμήρια μιας μεταφυσικής, υπερβατικής ατμόσφαιρας, την οποία ο καλλιτέχνης επιθυμεί να καταγράψει μετατρέποντας με πειστικότητα την μορφή σε μια αλληγορία του μεταίχμιου μεταξύ ζωής και θανάτου.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ Το παρόν μαθησιακό αντικείμενο μπορεί να αξιοποιηθεί στο μάθημα των Εικαστικών και της Ιστορίας της Τέχνης ως υλικό αφόρμησης για τη διερεύνηση της έννοιας της αλληγορίας και του συμβολισμού στην τέχνη. Επιπλέον στο πλαίσιο της ενεργητικής, βιωματικής μάθησης και της ομαδοσυνεργατικής διδασκαλίας οι μαθητές μπορούν να χωριστούν σε ομάδες και να αναζητήσουν στο διαδίκτυο πορτρέτα ή αυτοπορτρέτα που φωτίζουν διαφορετικά στάδια του ανθρώπινου βίου (πορτρέτα παιδιών, νέων, ώριμων, ηλικιωμένων ανθρώπων κλπ). Στο προαναφερόμενο πλαίσιο θα συζητήσουν τον τρόπο που σχολιάζονται, τα συναισθήματα, οι σκέψεις και οι συμπεριφορές των ανθρώπων κάθε ηλικιακής ομάδας από τους καλλιτέχνες και θα επιχειρήσουν μέσα από σύγκριση και αντιπαραβολή να αναδείξουν τα κρυμμένα νοήματα. Επιπλέον, μπορούν να εστιάσουν στους τρόπους που χρησιμοποιούνται τα μορφικά στοιχεία της σύνθεσης για την οικοδόμηση των διαφορετικών νοημάτων ενώ τέλος μπορούν να χρησιμοποιήσουν την εμπειρία που αποκόμισαν για την δημιουργία και τον εμπλουτισμό των δικών τους εικαστικών εργασιών. Η εικόνα μπορεί επίσης να χρησιμοποιηθεί στο μάθημα της Λογοτεχνίας. Οι μαθητές μπορούν να συζητήσουν τον τίτλο του εικαστικού έργου και να αναρωτηθούν για το νόημά του ή να ασκηθούν στη δημιουργική γραφή γράφοντας κείμενα που εστιάζουν στις σκέψεις και τα συναισθήματα του εικονιζόμενου προσώπου. Εν συνεχεία μπορούν να αναζητήσουν αντίστοιχα παραδείγματα από το χώρο της ποίησης και της λογοτεχνίας και να συγκρίνουν τα λογοτεχνικά κείμενα με τα εικονικά κείμενα αναζητώντας πιθανές ομοιότητες και διαφορές. Στο προαναφερόμενο πλαίσιο μπορούν να αναζητήσουν ενδεδειγμένα παραδείγματα εικαστικών έργων που μπορούν να "εικονογραφήσουν" αποτελεσματικά προτεινόμενα λογοτεχνικά κείμενα ή να κάνουν τις δικές τους προτάσεις εικονογράφησης επεκτείνοντας δημιουργικά την εργασία τους στο πεδίο της εικαστικής έκφρασης.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
12 - 20
INTENDED END USER
TECHNICAL INFORMATION
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
Frissiras Museum
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Μουσείο Φρυσίρα (Μουσείο Φρυσίρα)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
Visual Arts Education Visual Arts EducationVisual Arts Education > Painting PaintingPainting
Modern Greek Literature Modern Greek LiteratureModern Greek Literature > Topics TopicsTopics > Human - Human relations and values Human - Human relations and valuesHuman - Human relations and values
TEACHING APPROACH
cognitivist > inquiry learning
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > process > to think critically and creatively
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
original work creator: Σκουλάκης Δήμος, Skoulakis Dimos
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΕΛΕΝΗ ΚΑΡΤΣΑΚΑ
metadata validator: ΣΩΤΗΡΙΑ ΛΑΖΑΡΟΥ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Μουσείο Φρυσίρα
publisher: Μουσείο Φρυσίρα
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE