The battlefield of Issus
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Σε τρίτομο λεύκωμα του Βρετανού λογοτέχνη και περιηγητή John Carne (1789-1844) για τη Συρία, τους Αγίους Τόπους και τη Μικρά Ασία που εκδόθηκε στο Λονδίνο (1836-1838), περιλαμβάνονται σχέδια των W.H. Bartlett, W. Purser και Th. Allom. Ανάμεσά τους υπάρχει και αυτό το σχέδιο του πεδίου της, περίφημης, μάχης της Ισσού, που έδωσε ο Μ. Αλέξανδρος το 333 π.Χ. και νίκησε τον βασιλιά των Περσών Δαρείο Γ΄. Απεικονίζεται, προφανώς, η στενή διάβαση της Ισσού, η οποία οδηγούσε από την Κιλικία στη Συρία, μεταξύ του όρους Αμανός και του κόλπου της Ισσού. Στην εικόνα διακρίνονται, επίσης, ένα φρουριακό συγκρότημα στον ψηλότερο λόφο του τοπίου και τα ερείπια ενός κτίσματος, ίσως κάποιου παρατηρητηρίου – φυλακίου, σε χαμηλότερο λόφο, δίπλα στη θάλασσα. Και τα δυο δε φαίνεται να χρονολογούνται στην εποχή της μάχης. Το τοπίο έχει μια αγριάδα που του προσδίδει ένα, σαφώς, ρομαντικό χαρακτήρα, σύμφωνα και με τις αντιλήψεις των περιηγητών της εποχής, ενώ εμπλουτίζεται από την παρουσία ανθρώπων με τοπικές φορεσιές και ζώων, που μετακινούνται μέσα σε αυτό.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Προσφέρει τη δυνατότητα για μια διαθεματική προσέγγιση, με βάση την απεικόνιση του πεδίου μιας από τις σημαντικότερες μάχες κατά τη διάρκεια της εκστρατείας του Μ. Αλεξάνδρου στην Ανατολή, στο πλαίσιο αυτού που ο Γάλλος ιστορικός Φερνάν Μπρωντέλ (F. Braudel) ονομάζει "συνενοχή της Γεωγραφίας με την Ιστορία". Προτείνεται οι ομάδες των μαθητών/τριών να ξεκινήσουν από την εικόνα και να διερευνήσουν τη μάχη της Ισσού, συγκρίνοντας το πεδίο της μάχης με τις περιγραφές της από τους αρχαίους συγγραφείς (Αρριανός, Πλούταρχος, Διόδωρος Σικελιώτης), προσπαθώντας να απαντήσουν στο ερώτημα γιατί επιλέχθηκε το συγκεκριμένο σημείο για τη μάχη και πώς επέδρασε αυτό στο ποιος ήταν ο τελικός νικητής. Ιστορικοί χάρτες και σχεδιαγράμματα της μάχης που υπάρχουν στο διαδίκτυο (π.χ. Βικιπαίδεια) μπορούν να δώσουν, επιπλέον, βοήθεια. Η αναζήτηση του πεδίου σε σύγχρονους χάρτες και η ανάλυση των τωρινών δεδομένων στην περιοχή προσδίδουν συγχρονική διάσταση στο όλο εγχείρημα. Το γνωστό ψηφιδωτό του Αλέξανδρου από την οικία του Φαύνου στην Πομπηία, που σήμερα βρίσκεται στο Αρχαιολογικό Μουσείο της Νάπολι, στην Ιταλία, και το οποίο ανακαλύφτηκε το 1831, λίγα χρόνια πριν από τη δημοσίευση της εικόνας, αισθητοποιεί ακόμα περισσότερο τη μεγάλη μάχη.
Η εικόνα προσφέρει και μια άλλη δυνατότητα. Να προσεγγιστεί το φαινόμενο του ρομαντικού περιηγητισμού με τον εντοπισμό ανάλογων χαρακτηριστικών στην εικόνα, όπως τα ερείπια, η μυστηριώδης και υποβλητική φύση, οι άνθρωποι που ταξιδεύουν στο τοπίο, η γυναίκα με την ενδυμασία της πάνω στο γαϊδουράκι κ.ά. Είναι σαφές ότι έχουμε να κάνουμε με το "άλλο" της Ευρώπης: τη μυστηριώδη και υποβλητική Ανατολή.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
12 - 18
INTENDED END USER
TECHNICAL INFORMATION
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
Library of Aik. Laskaridis Foundation
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
History HistoryHistory > Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.) Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.)Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.) > War events War eventsWar events
Ancient Greek Language and Grammar Ancient Greek Language and GrammarAncient Greek Language and Grammar > Topics TopicsTopics > History HistoryHistory
Geography - Geology Geography - GeologyGeography - Geology
TEACHING APPROACH
cognitivist > direct instruction
cognitivist > collaborative learning
cognitivist > inquiry learning
cognitivist > problem – based
constructivist > action research
constructivist > communities of practice
constructivist > design-based learning
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > knowledge > factual
cognitive > process > to remember
cognitive > process > to understand
cognitive > process > to think critically and creatively
affective > to respond and participate
psychomotor > to perform independently, skillfully and precisely
psychomotor > to adapt and perform creatively
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΚΟΣΜΑΣ ΤΟΥΛΟΥΜΗΣ
metadata validator: ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΨΥΧΟΓΥΙΟΥ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
publisher: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE