Η ιστορια της Ψωροκωσταινας
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Το άρθρο του Ναυπλιώτη λόγιου και ιστορικού Μ. Γ. Λαμπρινίδη, που δημοσιεύτηκε το 1905 στο «Ημερολόγιον» Σκόκου (τόμος 20, αρ. 1), αφηγείται την ιστορία της Κυδωνιώτισσας αστής Πανωραίας Χατζηκώστα. Η ηλικιωμένη και καθόλου ευειδής Πανωραία, μετά την καταστροφή των Κυδωνιών από τον τουρκικό στρατό και τον θάνατο όλων των μελών της οικογένειάς της, βρέθηκε πρόσφυγας στο Ναύπλιο. Αν και ζούσε από την επαιτεία σε έσχατη εξαθλίωση, τόσο ώστε χλευαστικά να της αποδοθεί το παρωνύμιο Ψωροκώσταινα, προσέφερε, στον έρανο, που έλαβε χώρα το 1826 για την ενίσχυση των πολιορκημένων του Μεσολογγίου, τα ελάχιστα υπάρχοντά της: ένα ασημένιο δαχτυλίδι και ένα γρόσι. Όταν, στα χρόνια του Καποδίστρια, ιδρύθηκε στο Ναύπλιο ορφανοτροφείο, η Πανωραία εργάστηκε εκεί αμισθί ως πλύστρα (όπως εικονίζεται στο σκίτσο).

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Στο μάθημα της Ιστορίας, το άρθρο μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως πηγή κατά τη διδασκαλία της δεύτερης πολιορκίας του Μεσολογγίου (1825-1826), ώστε να κατανοήσουν οι μαθητές, από τις προσπάθειες που έκαναν οι Έλληνες για τη σωτηρία της πόλης, τη στρατηγική σημασία του Μεσολογγίου στον αγώνα. Να προβληματιστούν για τη στάση της γενναιόδωρης Πανωραίας, να αποτιμήσουν την πράξη της, και, ενδεχομένως, να αναφερθούν και σε άλλους Έλληνες οι οποίοι θυσίασαν τα υπάρχοντά τους για την επιτυχία του αγώνα. Να αναζητήσουν περισσότερες πληροφορίες για το ορφανοτροφείο που ιδρύθηκε στο Ναύπλιο από τον Καποδίστρια μετά την απελευθέρωση και να το συνδέσουν με το πρόγραμμα του Κυβερνήτη για την ανασυγκρότηση της Ελλάδας. Να συνδέσουν την αφήγηση με το σκίτσο που την συνοδεύει και, κυρίως οι μικρότεροι σε ηλικία μαθητές, να δραματοποιήσουν την ιστορία της Πανωραίας. Διαθεματικά, σε συσχετισμό με το μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας, να αναζητήσουν τη σημασία της λέξης "ψωροκώσταινα" στην καθομιλουμένη και να εντοπίσουν κείμενα, δημοσιογραφικά ή θεατρικά, στα οποία αυτή χρησιμοποιείται.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
9 - 18
INTENDED END USER
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
Library & Information Center of the Univ. of Patras
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών (Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
History HistoryHistory > Newer and Modern History (19th-20th century) Newer and Modern History (19th-20th century)Newer and Modern History (19th-20th century) > Society and everyday life Society and everyday lifeSociety and everyday life
Modern Greek Language Modern Greek LanguageModern Greek Language > Vocabulary - Semantics Vocabulary - SemanticsVocabulary - Semantics > Literal and figurative meaning Literal and figurative meaningLiteral and figurative meaning
TEACHING APPROACH
cognitivist > collaborative learning
cognitivist > inquiry learning
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > process > to remember
affective > to respond and participate
affective > to form and follow a system of values
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
original work creator: Μ. Γ. Λαμπρυνίδης
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΖΩΗ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΥ-ΤΡΕΧΛΗ
metadata validator: ΕΥΣΤΡΑΤΙΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
publisher: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE