Στο μάθημα της Ιστορίας, το άρθρο μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως πηγή κατά τη διδασκαλία της δεύτερης πολιορκίας του Μεσολογγίου (1825-1826), ώστε να κατανοήσουν οι μαθητές, από τις προσπάθειες που έκαναν οι Έλληνες για τη σωτηρία της πόλης, τη στρατηγική σημασία του Μεσολογγίου στον αγώνα. Να προβληματιστούν για τη στάση της γενναιόδωρης Πανωραίας, να αποτιμήσουν την πράξη της, και, ενδεχομένως, να αναφερθούν και σε άλλους Έλληνες οι οποίοι θυσίασαν τα υπάρχοντά τους για την επιτυχία του αγώνα. Να αναζητήσουν περισσότερες πληροφορίες για το ορφανοτροφείο που ιδρύθηκε στο Ναύπλιο από τον Καποδίστρια μετά την απελευθέρωση και να το συνδέσουν με το πρόγραμμα του Κυβερνήτη για την ανασυγκρότηση της Ελλάδας. Να συνδέσουν την αφήγηση με το σκίτσο που την συνοδεύει και, κυρίως οι μικρότεροι σε ηλικία μαθητές, να δραματοποιήσουν την ιστορία της Πανωραίας. Διαθεματικά, σε συσχετισμό με το μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας, να αναζητήσουν τη σημασία της λέξης "ψωροκώσταινα" στην καθομιλουμένη και να εντοπίσουν κείμενα, δημοσιογραφικά ή θεατρικά, στα οποία αυτή χρησιμοποιείται.