Ευαγγελος Παπανουτσος
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Σκίτσο του Φωκίωνα Δημητριάδη που απεικονίζει τον παιδαγωγό, ακαδημαϊκό, φιλόσοφο και δοκιμιογράφο Ευάγγελο Π. Παπανούτσο (1900-1982). Ο Ευάγγελος Παπανούτσος εργάστηκε ως εκπαιδευτικός από το 1920 σε θέσεις ευθύνης. Το 1931 ίδρυσε το Διδασκαλείο Μυτιλήνης και διετέλεσε διευθυντής της Παιδαγωγικής Ακαδημίας Αλεξανδρούπολης (1934-1936), διευθυντής της Παιδαγωγικής Ακαδημίας Ιωαννίνων (1937-1938), διευθυντής της Παιδαγωγικής Ακαδημίας Τρίπολης (1939-1943), διευθυντής στη Ράλλειο Παιδαγωγική Ακαδημία Πειραιά (1943-1944). Συμμετείχε στην ίδρυση της Ελληνικής Διδασκαλικής Ένωσης. Μετά την Κατοχή διορίστηκε γενικός διευθυντής (1944 - 1946) και αργότερα γενικός γραμματέας (1950 και 1963) στο Υπουργείο Παιδείας. Το 1964 εισηγήθηκε την εκπαιδευτική μεταρρύθμιση της κυβέρνησης του Γεώργιου Παπανδρέου, η οποία δεν υλοποιήθηκε, καθώς η Κυβέρνηση έπεσε λόγω της αποστασίας. Οι προτεινόμενες αλλαγές εστίαζαν στη δυνατότητα πρόσβασης περισσότερων ατόμων στην εκπαίδευση με μέτρα όπως η δωρεάν παιδεία, η καθιέρωση της δημοτικής γλώσσας, η ίδρυση σχολείων τεχνικής και επαγγελματικής εκπαίδευσης, η εννιάχρονη υποχρεωτική παιδεία. Το συγγραφικό έργο του Ευάγγελου Παπανούτσου υπήρξε εξαιρετικά ευρύ και σημαντικό: δοκίμια, φιλοσοφικές μελέτες, άρθρα, μεταφράσεις στην αγγλική, τη γερμανική και η γαλλική γλώσσα. Το 1976 του απονέμεται το Α΄ Βραβείο κριτικής-δοκιμίου με το δοκίμιο «Το δίκαιο της πυγμής». Το 1977 αναγορεύτηκε Επίτιμος Πρόεδρος της Εθνικής Εταιρείας Ελλήνων Λογοτεχνών. Το 1980, εξελέγη τακτικό μέλος της Ακαδημίας Αθηνών.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Προτείνεται οι μαθητές να περιγράψουν το σκίτσο και να συνδέσουν την παρουσίαση του εικονιζόμενου προσώπου σε αυτή τη μορφή με την πρόθεση ενδεχομένως άσκησης κριτικής λόγω της πολιτικής του ιδιότητας. Το σκίτσο δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα «Καθημερινή». Είναι δυνατό ακόμη να αναγνωστεί το δοκίμιο του Eυάγγελου Παπανούτσου «Το δίκαιο της πυγμής» και να επισημανθούν τα χαρακτηριστικά του ως κειμενικό είδος. Ιδιαίτερη βαρύτητα ωστόσο είναι σημαντικό να δοθεί στο περιεχόμενο του δοκιμίου συζητώντας για τις ανθρώπινες σχέσεις και ιδαίτερα στις σχέσεις μεταξύ των συνομηλίκων στην ανάγκη αποτροπής της βίας, στην υπέρβαση των φυσικών νόμων που επιβάλλουν το δίκαιο του ισχυρού και την υπερίσχυση της ανθρωπιάς ως αξιόπρακτου στην καθημερινή ζωή. Μπορεί επίσης να αξιοποιηθεί το δοκίμιο του Ε. Παπανούτσου «Η αξία του διαλόγου» (Φιλολογική Πρωτοχρονιά, 2000, 58-60). Προτείνεται ακόμη να παρουσιαστούν τα κυριότερα μέτρα που προέβλεπε η εκπαιδευτική μεταρρύθμιση του 1964 και οι μαθητές αναπτύσσοντας τον «κριτικό στοχασμό» να επιχειρηματολογήσουν υπέρ ή και κατά της εφαρμογής τους.(Για τον κριτικό στοχασμό: Παπανούτσος, Ε.1996, Αγώνες και αγωνία για την πατρίδα Αθήνα: Φιλιππότη, σ. 54).


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
9 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΕΙΔΙΚΕΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΕΣ ΑΝΑΓΚΕΣ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/3672
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Αποθετήρια ΕΚΤ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΕΚΤ (Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Νέα Ελληνική Γλώσσα Modern Greek LanguageΝέα Ελληνική Γλώσσα > Κειμενικά είδη Text genresΚειμενικά είδη > Δοκίμια EssaysΔοκίμια
Νέα Ελληνική Γλώσσα Modern Greek LanguageΝέα Ελληνική Γλώσσα > Θέματα TopicsΘέματα > Άνθρωπος - Ανθρώπινες σχέσεις και αξίες Human - Human relations and valuesΆνθρωπος - Ανθρώπινες σχέσεις και αξίες
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) Newer and Modern History (19th-20th century)Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Πολιτικά και Ιδεολογικά Ζητήματα Political and ideological IssuesΠολιτικά και Ιδεολογικά Ζητήματα
Πολιτικές και κοινωνικές επιστήμες Political & Social SciencesΠολιτικές και κοινωνικές επιστήμες
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
δημιουργία πρωτότυπου έργου: Δημητριάδης Φ.
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΜΑΡΙΑ ΒΛΑΧΑΚΗ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΣΤΑΥΡΟΣ ΓΡΟΣΔΟΣ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
εκδότης/ες: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ