Coat-of-arms of the house of Barozzi
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Οικόσημο του Οίκου Ιωσήφ Μπαρότσι, βενετού διπλωμάτη (+1868). Κλάδοι της οικογένειας εγκαταστάθηκαν ως φεουδάρχες στην Κρήτη από τον 13ο αιώνα, στη συνέχεια εξουσίασαν για ένα μικρό διάστημα τα νησιά Σαντορίνη και Θηρασία, ενώ αργότερα απέκτησαν και φέουδα στη Νάξο. Μετά την Άλωση της Κωνσταντινούπολης από τους Φράγκους το 1204, κατά την Δ΄ Σταυροφορία, η Βυζαντινή Αυτοκρατορία δόθηκε ως πολεμική λεία στους Σταυροφόρους. Οι Βενετοί, που αποτελούσαν σημαντική ναυτική δύναμη και επιδίωκαν να ισχυροποιηθούν περισσότερο στην περιοχή του Αιγαίου αλλά και ευρύτερα στη Μεσόγειο απέκτησαν την Κύπρο, τα νησιά του Βορείου Αιγαίου και κάποια παράλια της Πελοποννήσου και της Στερεάς Ελλάδας. Στην κατοχή τους περιήλθε επίσης μετά από διαπραγματεύσεις με τους Φράγκους και με το επιχείρημα ότι διέθεταν στόλο και θα μπορούσαν να την υπερασπιστούν, και η Κρήτη σε ανταλλαγή με την ηπειρωτική Θεσσαλία. Τα νησιά του Αιγαίου, τα οποία ήταν αντικειμενικά αδιάφορα οικονομικά λόγω του μη εύφορου εδάφους τους και των συχνών επιδρομών που δέχονταν από τους πειρατές, προτάθηκε από το Δόγη Ερρίκο Δάνδολο, εκ μέρους της Γαληνοτάτης Δημοκρατίας της Βενετίας, να τα καταλάβουν όσοι ευπατρίδες επιθυμούσαν με δικό τους κόστος. Γνώριζε βέβαια αφενός ότι τη δυνατότητα ιδιόκτητου στόλου και στρατιωτικών δυνάμεων την είχαν Βενετοί ευγενείς και αφετέρου ότι τα νησιά θα μπορούσαν να αποτελέσουν για τους Βενετούς σημαντικούς ναυτικούς και εμπορικούς σταθμούς . Το Δουκάτο της Νάξου ή Δουκάτο του Αιγαίου ή του Αρχιπελάγους ιδρύθηκε το 1207 από τον ανιψιό του Δόγη Ερρίκου Δάνδολου, στρατιωτικό Μάρκο Σανούδο. Περιελάμβανε τα νησιά Πάρο, Αντίπαρο, Θήρα (Σαντορίνη), Μήλο, Ίο, Αμοργό, Κίμωλο, Κύθνο, Σίφνο, Σίκινο, Φολέγανδρο, Σύρο και Νάξο, η οποία ήταν και η έδρα διοίκησης. Από το 1383 τη διοίκηση του δουκάτου της Νάξου ανέλαβε η οικογένεια των Κρίσπο (Criespo). Το 1566 περιήλθε στους Οθωμανούς Τούρκους. Το εικονιζόμενο οικόσημο βρίσκεται στο υπέρθυρο της εισόδου του Πύργου Γλέζου (άλλοτε Κρίσπι) στο Κάστρο της Νάξου, όπου σήμερα στεγάζει τη συλλογή της 2ης Εφορείας Βυζαντινών Αρχαιοτήτων. Στη Νάξο, στις περιοχές Χαλκί και Φιλώτι, σώζονται Πύργοι με την ονομασία Μπαρότσι. Ο άρχοντας Μπαρότσι είχε τη φήμη ενός από τους σκληρότερους φεουδάρχες της Νάξου.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Προτείνεται οι μαθητές να περιγράψουν το εικονιζόμενο αντικείμενο, να υποθέσουν τη χρήση και την προέλευσή του. Μπορούν να συζητήσουν για την περίοδο της Ενετοκρατίας στην Ελλάδα, τις κατεκτημένες περιοχές και την εμπορευματική δραστηριότητα των Βενετών. Οι μαθητές είναι δυνατό να σχεδιάσουν ένα χάρτη, στον οποίο να συμπεριλάβουν τα νησιά του Αιγαίου, την Κρήτη, την Κύπρο και τα παράλια της Πελοποννήσου, τα οποία αποτέλεσαν σημαντικούς ναυτικούς και εμπορικούς σταθμούς για τις δραστηριότητες των Βενετών. Μπορούν να αποτυπώσουν στο χάρτη ακόμη τις συνήθεις διαδρομές των βενετσιάνικων εμπορικών καραβιών, καθώς η περιοχή του Αιγαίου αποτέλεσε διαμετακομιστικό κέντρο που ένωνε εμπορικά τη Δύση με την Ανατολή στους δρόμους του μεταξιού και των μπαχαρικών, από την Ευρώπη στην Κωνσταντινούπολη και στην Κίνα ή προς την Αλεξάνδρεια, τη Συρία, τους Αγίους Τόπους. Οι μαθητές μπορούν να επισκεφτούν τον ιστότοπο του Ιδρύματος Μείζονος Ελληνισμού-Πολιτιστική Πύλη του Αρχιπελάγους του Αιγαίου και να αναζητήσουν στοιχεία για τις αλλαγές στη σύνθεση και την κοινωνική οργάνωση των νησιών κατά την περίοδο της Ενετοκρατίας. Καθώς το εικονιζόμενο οικόσημο αποτελεί ένα οικογενειακό σύμβολο, μπορεί να αποτελέσει αφορμή για να διερευνήσουν οι μαθητές τη δική τους οικογενειακή ιστορία δημιουργώντας οικογενειακά δέντρα και καταγράφοντας τα δικά τους σημαντικά οικογενειακά κειμήλια.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
9 - 18
INTENDED END USER
SPECIAL NEEDS
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
NDC Repositories
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
ΕΚΤ (Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
History HistoryHistory > Byzantine and Medieval History Byzantine and Medieval HistoryByzantine and Medieval History > Economy EconomyEconomy
History HistoryHistory > Byzantine and Medieval History Byzantine and Medieval HistoryByzantine and Medieval History > Social organization and everyday life Social organization and everyday lifeSocial organization and everyday life
TEACHING APPROACH
cognitivist > collaborative learning
cognitivist > inquiry learning
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > process > to understand
cognitive > process > to think critically and creatively
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΜΑΡΙΑ ΒΛΑΧΑΚΗ
metadata validator: ΣΤΑΥΡΟΣ ΓΡΟΣΔΟΣ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
publisher: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE