Καλλιφρονας Δημητριος
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Τσιγκογραφία (1898) με την υπογραφή του αγωνιστή της Επανάστασης του ’21 και πολιτικού Δημητρίου Καλλιφρονά (1805-1897). Ο Δ. Καλλιφρονάς γεννήθηκε στην Αθήνα στις 4-2-1805 και καταγόταν από παλιά αθηναϊκή οικογένεια (σε προγενέστερα χρόνια συναντάται ως Καλοφρενά ή Καλεφορνά). Ήταν γιος του δημογέροντα Νικολάου Καλλιφρονά και αδελφός του αγωνιστή Ιωάννη Καλλιφρονά (1798 - 1826). Στην περιοχή που σήμερα είναι η οδός και η στάση Καλλιφρονά (Πατήσια), η οικογένεια είχε στην κατοχή της αμπέλια. Ήταν μαθητής όταν ξέσπασε η Επανάσταση και πήρε μέρος στην πολιορκία της Ακρόπολης υπό τον Φαβιέρο (1826-1827). Μετά την απελευθέρωση διετέλεσε δεύτερος δήμαρχος Αθηναίων, αναλαμβάνοντας τα ηνία του πρώτου δήμου της χώρας την περίοδο 1837-1841, ενώ το 1835 εξελέγη πρόεδρος του δημοτικού συμβουλίου. Ήταν δημοκρατικός και δεν δίστασε να συγκρουστεί με την κεντρική εξουσία˙ από τους πρωτοπόρους της θεμελίωσης του συστήματος της τοπικής αυτοδιοίκησης και από τους πρωτεργάτες (πληρεξούσιος) της επανάστασης της 3ης Σεπτεμβρίου 1843 που οδήγησε στην ψήφιση συντάγματος και στη συνταγματική μοναρχία (1844-1862). Ο Όθωνας τον θεωρούσε «ως ένα των επικινδυνοδεστέρων φιλελευθέρων». Με τη «νέα γενιά» των πολιτικών που αναδυόταν στο πολιτικό προσκήνιο στα μέσα του 19ου αιώνα έλαβε μέρος στα επαναστατικά γεγονότα του Oκτωβρίου 1862 (Ναύπλιο) που κατέληξαν στην έξωση του Όθωνα και, μετά την έλευση του Γεωργίου Α΄ Glücksburg, άνοιξαν τον δρόμο προς το καθεστώς της βασιλευομένης δημοκρατίας (1864-1923). Διετέλεσε πρώτος «Αττικάρχης» και επανειλημμένα πρόεδρος (1848,1885) και αντιπρόεδρος (1847) της Βουλής, καθώς και υπουργός Δημοσίας Εκπαίδευσης & Εκκλησιαστικών (1863) και Ναυτικών (1863). Φανατικός της εθνικής ενδυμασίας, τη φορούσε έως τον θάνατό του και είχε το προσωνύμιο «φουστανελοφόρος». Πέθανε στην Αθήνα στις 28-2-1897.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Το μαθησιακό αντικείμενο, μαζί με άλλα τεκμήρια, μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως αφόρμηση για την παρουσίαση της «νέας γενιάς» των πολιτικών που εμφανίστηκαν στο πολιτικό προσκήνιο της νεότερης Ελλάδας μετά το τέλος της Επανάστασης του ΄21 και τη δημιουργία του πρώτου ανεξάρτητου ελληνικού κράτους. Το αντιμοναρχικό πνεύμα και οι συνταγματικοί αγώνες μίας ομάδας νέων πολιτικών, όπως ο Δ. Καλλιφρονάς, ανανέωσαν την πολιτική ζωή του τόπου και συνέβαλαν στον θεσμικό εκσυγχρονισμό του Ελληνικού Βασιλείου. Γεγονότα που σημάδεψαν το δεύτερο μισό του 19ου αιώνα, όπως η επανάσταση της 3ης Σεπτεμβρίου 1843, το σύνταγμα του 1844 που καθιέρωσε τη συνταγμαιτκή μοναρχία, τα γεγονότα του Ναυπλίου (Οκτώβριος 1862), η εθνοσυνέλευση του 1862-1864 που καθιέρωσε τη βασιλευομένη δημοκρατία, η έξωση του Όθωνα και η έλευση του Γεωργίου Α΄, αλλά και η Μεγάλη Ιδέα, η προσάρτηση των Επτανήσων (1864) και της Θεσσαλίας και Άρτας (1881) και τα αιτήματα για εκσυγχρονισμό της δημόσιας διοίκησης και της οικονομίας είναι μερικά μόνο από εκείνα που έζησαν οι άνθρωποι της εποχής του Δ. Καλλιφρονά. Στην περίπτωση δε της ενεργητικής εμπλοκής τους στην Ιστορία, τότε τα ιστορικά ερωτήματα γίνονται περισσότερο ενδιαφέροντα και ελκυστικά. Με κατάλληλες ομαδοσυνεργατικές και ερευνητικές-ανακαλυπτικές διδακτικές στρατηγικές ο διδάσκων μπορεί να οδηγήσει τους μαθητές/τριες στη διατύπωση των δικών τους ερωτημάτων, στην ανασύσταση του ιστορικού περιβάλλοντος και στις δικές τους ερμηνείες με βάση τα τεκμήρια. Προτείνονται γνωστικές και εποικοδομιστικές προσεγγίσεις που μπορούν να συνδυαστούν με project διαρκείας, εκθέσεις τεκμηρίωσης των ιστορικών ερμηνειών, διερεύνηση των ιστορικών αναλογιών ανάμεσα στις εποχές (οικονομία, πολιτική, νοοτροπίες, κοινωνικές συνθήκες, ιστορική συγκυρία) και επισκέψεις, όπως για παράδειγμα στο Τμήμα Αρχειακών Μελετών του «Μουσείου της Πόλεως των Αθηνών - Ιδρύματος Βούρου-Ευταξία». Οι παραπάνω προτάσεις συνάδουν με τα Αναλυτικά Προγράμματα Σπουδών (ΑΠΣ) της Ιστορίας στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Επιπλέον, η διαθεματικότητα μπορεί να βρει εφαρμογές στα πεδία της Τοπικής Ιστορίας, της Μουσειακής Αγωγής, της Νεοελληνικής Γλώσσας, της Λογοτεχνίας, της Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής, της Κοινωνιολογίας, της Αρχιτεκτονικής και των ΤΠΕ.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
12 - 20
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/3680
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Αποθετήρια ΕΚΤ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΕΚΤ (Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) Newer and Modern History (19th-20th century)Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Πολιτικά και Ιδεολογικά Ζητήματα Political and ideological IssuesΠολιτικά και Ιδεολογικά Ζητήματα
Νεοελληνική Λογοτεχνία Modern Greek LiteratureΝεοελληνική Λογοτεχνία > Γραμματολογικές περίοδοι - Γενιές / Σχολές Literary periods - Generations / SchoolsΓραμματολογικές περίοδοι - Γενιές / Σχολές > Παλαιά Αθηναϊκή Σχολή First Athenian SchoolΠαλαιά Αθηναϊκή Σχολή
Τεχνολογίες της Πληροφορίας και των Επικοινωνιών-ΤΠΕ Information & Communication Technologies (ICT)Τεχνολογίες της Πληροφορίας και των Επικοινωνιών-ΤΠΕ > Πληροφορία InformationΠληροφορία > Δεδομένα και πληροφορίες Data and informationΔεδομένα και πληροφορίες
Πολιτικές και κοινωνικές επιστήμες Political & Social SciencesΠολιτικές και κοινωνικές επιστήμες
Πολιτικές και κοινωνικές επιστήμες Political & Social SciencesΠολιτικές και κοινωνικές επιστήμες
Νέα Ελληνική Γλώσσα Modern Greek LanguageΝέα Ελληνική Γλώσσα > Θέματα TopicsΘέματα > Ιστορία HistoryΙστορία
Εικαστικά Visual Arts EducationΕικαστικά > Αρχιτεκτονική ArchitectureΑρχιτεκτονική
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
συμπεριφοριστική προσέγγιση > προγραμματισμένη διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
εποικοδομητισμός > σωκρατική-μαιευτική διδασκαλία
εποικοδομητισμός > εμπειρική μάθηση
εποικοδομητισμός > έρευνα δράσης
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > βασισμένος σε γεγονότα
γνωστικός > γνώση > εννοιολογικός
γνωστικός > γνώση > μετα-γνωστικός
γνωστικός > διεργασία > να θυμούνται
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
συναισθηματικός > να οργανώνουν αξίες
συναισθηματικός > να διαμορφώνουν και να ακολουθούν ένα σύστημα αξιών
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΜΠΕΛΣΗΣ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΕΥΣΤΡΑΤΙΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
εκδότης/ες: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ