Paparrigopoupos Dimitrios
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Φωτογραφία από το Grandes Familles de Grèce - Sturdza Michail Dimitri (σ. 377-378) με θέμα τον ποιητή, δικηγόρο και θεατρικό συγγραφέα Δημήτριο Παπαρρηγόπουλο (1843-1873). Ο Δ. Παπαρρηγόπουλος γεννήθηκε στην Αθήνα στις 8 Σεπτεμβρίου 1843 και ήταν γιος του ιστορικού Κωνσταντίνου Παπαρρηγόπουλου. Σπούδασε νομικά στο Πανεπιστήμιο Αθηνών και το 1866 αναγορεύτηκε διδάκτωρ. Σε ηλικία 18 ετών, δημοσίευσε την πρώτη του μελέτη, με τίτλο Σκέψεις ενός ληστού ή η καταδίκη της κοινωνίας, η οποία αναδεικνύει τη φιλελεύθερη και αναρχίζουσα σκέψη του και αποτελεί μία συναρπαστική απολογία για το ληστρικό φαινόμενο στην Ελλάδα της εποχής του. Στον Δημήτριο Παπαρρηγόπουλο αποδίδεται το πρώτο μέρος του άρθρου Aναρχία, που δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα Φως του Σοφοκλή Kαρύδη και θεωρείται το πρώτο αναρχικό δημοσίευμα στον τότε ελλαδικό χώρο. Το άρθρο προκάλεσε αντιδράσεις και το φύλλο της εφημερίδας κατασχέθηκε, ενώ το δεύτερο μέρος του δεν δημοσιεύτηκε ποτέ. Η σχέση του με την ποίηση ξεκινά από τα νεανικά του χρόνια. Τοποθετείται μεταξύ των κυριοτέρων εκπροσώπων της Παλαιάς Αθηναϊκής Σχολής (1830-1880), της οποίας κυρίαρχο στοιχείο αποτελεί ο ρομαντισμός. Στο έργο του, το οποίο είναι γραμμένο αποκλειστικά στην καθαρεύουσα, είναι έκδηλος ο ελεγειακός τόνος, συνοδευμένος από μια έντονα μελαγχολική έως απαισιόδοξη διάθεση. Από πολλούς μελετητές παρουσιάσθηκε ως ένας από τους προδρόμους των Κώστα Καρυωτάκη και Μαρίας Πολυδούρη, όχι μόνο για τον τρόπο γραφής του, αλλά και για τον τρόπο ζωής του. Πέθανε στις 21 Μαρτίου 1873. Έργα του: α) Μελέτες: Σκέψεις ενός ληστού ή η καταδίκη της κοινωνίας (1859), Η περί ποινής θεωρία του Πλάτωνος (1860), κ.ά. Ποίηση: Στόνοι (1866), Χελιδόνες (1867), Ορφεύς - επικολυρικόν ποίημα (1868), Πυγμαλίων - επικολυρικόν ποίημα (1869). Πεζά: Χαρακτήρες - Διάλογοι πεζοί και έμμετροι (1870). Θέατρο: Συζύγου εκλογή - κωμωδία (1868), Αγορά, κωμωδία (1871). Συγκεντρωτικές εκδόσεις του έργου του: Ανέκδοτα έργα (1894), Τα Άπαντα, εκδ. Γ. Φέξη (1897), Τα Άπαντα, Λογοτεχνική Βιβλιοθήκη Φέξη (1915).

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Το μαθησιακό αντικείμενο μπορεί να χρησιμοποιηθεί στη διδασκαλία των ελληνικών λογοτεχνικών ρευμάτων και, εν προκειμένω, αναφορικά με την Παλαιά Αθηναϊκή Σχολή (1830-1880) και τις επιδράσεις του Ρομαντισμού στην ελληνική λογοτεχνική παραγωγή κατά το δεύτερο μισό του 19ου αιώνα. Ο Δ. Παπαρρηγόπουλος αποτελεί μία ιδιάζουσα και ταυτόχρονα ενδιαφέρουσα περίπτωση. Γιος του ιστορικού Κωνσταντίνου Παπαρρηγόπουλου και σε ένα περιβάλλον έντονων κοινωνικο-πολιτικών διεργασιών, ανέπτυξε φιλελεύθερη σκέψη, επηρεάστηκε από την πνευματική πρωτοπορία του καιρού του και καταπιάστηκε με τα σύγχρονα προβλήματα διατυπώνοντας μία αναρχίζουσα σκέψη, κυρίως σε ό,τι σχετιζόταν με το κοινωνικό πρόβλημα της ληστείας. Τόσο η ποίηση όσο και η πολιτική του σκέψη δίνουν στον διδάσκοντα ευκαιρίες για καλές διδακτικές πρακτικές. Το αντικείμενο μπορεί, επομένως, να επιστρατευθεί προκειμένου να αναδειχθούν περαιτέρω τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της Σχολής στην οποία εντάσσεται ο Δ. Παπαρρηγόπουλος, η σχέση της ποίησής του με το ευρωπαϊκό καλλιτεχνικό κίνημα του ρομαντισμού, οι αναλογίες του έργου του με μεταγενέστερες δημιουργίες σε ένα ποιητικό-καλλιτεχνικό συνεχές (Περικλής Γιαννόπουλος, Κώστας Καρυωτάκης, Μαρία Πολυδούρη) και η μετάβαση από την παραδοσιακή στη μοντέρνα ποίηση. Από την άλλη, η εποχή του ποιητή προσφέρεται για ομαδοσυνεργατικές και διαθεματικές προσεγγίσεις που θα στρέψουν τους μαθητές/-τριες σε άλλα ενδιαφέροντα θέματα ανασυνθέτοντας τον κόσμο του ποιητή και ερμηνεύοντας τις ανησυχίες του. Πολιτικές μεταβολές, σύγκρουση του παλαιού με το νέο, αιτήματα εκσυγχρονισμού, παραδοσιακές δομές και νοοτροπίες, αλλά και νεοτερικά προτάγματα, δειλή εμφάνιση της σοσιαλιστικής και αναρχικής σκέψης στην Ελλάδα, αποτελούν ένα πολυπλέγμα στο οποίο μπορούν να αναζητηθούν πληροφορίες, να διατυπωθούν ερωτήματα, να προκληθούν συζητήσεις και να καλλιεργηθούν αξίες. Ιδιαίτερα το ζήτημα της κοινωνικής ληστείας κατά τον 19ο αιώνα, που φαίνεται ότι απασχόλησε ιδιαίτερα τον ποιητή, αποτελεί ένα εξόχως ενδιαφέρον ερευνητικό πεδίο για τους μαθητές/-τριες και θα μπορούσε να λάβει τη μορφή project. Είναι χαρακτηριστικό ότι οι «ληστές» θεωρούσαν τους εαυτούς τους συνεχιστές των κλεφτών, πριν και κατά τη διάρκεια της Επανάστασης του ΄21. Οι περισσότεροι είχαν αντιεξουσιαστικά χαρακτηριστικά, καθώς ήταν αδούλωτοι, ασυμβίβαστοι, ανένταχτοι, με ένα ιδιαίτερα αυξημένο αίσθημα κοινωνικής δικαιοσύνης. Οι διδακτικές προτάσεις είναι συμβατές με το πνεύμα των Αναλυτικών Προγραμμάτων Σπουδών (ΑΠΣ) για τη διδασκαλία της Λογοτεχνίας στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Επιπλέον, η διαθεματικότητα μπορεί να βρει εφαρμογές στα πεδία της Νεοελληνικής Γλώσσας, της Ιστορίας, της Ιστορίας της Τέχνης, της Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής, της Κοινωνιολογίας, της Μουσειακής Αγωγής, της Θεατρικής Αγωγής, των Καλλιτεχνικών και των ΤΠΕ.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
12 - 20
INTENDED END USER
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
NDC Repositories
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
ΕΚΤ (Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
Modern Greek Literature Modern Greek LiteratureModern Greek Literature > Streams / Movements Streams / MovementsStreams / Movements > Romanticism RomanticismRomanticism
History HistoryHistory > Newer and Modern History (19th-20th century) Newer and Modern History (19th-20th century)Newer and Modern History (19th-20th century) > Society and everyday life Society and everyday lifeSociety and everyday life
History HistoryHistory > Newer and Modern History (19th-20th century) Newer and Modern History (19th-20th century)Newer and Modern History (19th-20th century) > Political and ideological Issues Political and ideological IssuesPolitical and ideological Issues
Modern Greek Literature Modern Greek LiteratureModern Greek Literature > Literary genres and types Literary genres and typesLiterary genres and types > Poetry PoetryPoetry
Modern Greek Language Modern Greek LanguageModern Greek Language > Text genres Text genresText genres > Research - Studies Research - StudiesResearch - Studies
Information & Communication Technologies (ICT) Information & Communication Technologies (ICT)Information & Communication Technologies (ICT) > Information InformationInformation > Data and information Data and informationData and information
Political & Social Sciences Political & Social SciencesPolitical & Social Sciences
Political & Social Sciences Political & Social SciencesPolitical & Social Sciences
Drama/Theater in Education (DiE/TiE) Drama/Theater in Education (DiE/TiE)Drama/Theater in Education (DiE/TiE) > Activities ActivitiesActivities
TEACHING APPROACH
cognitivist > collaborative learning
cognitivist > inquiry learning
cognitivist > problem – based
constructivist > action research
constructivist > design-based learning
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > knowledge > conceptual
cognitive > knowledge > meta – cognitive
cognitive > process > to understand
cognitive > process > to think critically and creatively
affective > to organize values
psychomotor > to adapt and perform creatively
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΜΠΕΛΣΗΣ
metadata validator: ΕΥΣΤΡΑΤΙΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
publisher: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE