View of the Temple of Poseidon
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Τη βραχώδη χερσόνησο που βρίσκεται στο νοτιοδυτικό άκρο της Αττικής επέλεξαν οι Αθηναίοι για να τιμήσουν τους δύο θεούς προστάτες της πόλης τους, την Αθηνά και τον Ποσειδώνα. Και αν η περιοχή της Ακρόπολης -όπου και εκεί υπάρχουν μνημεία προς τιμή των ίδιων θεών- ονομάζεται «ιερός βράχος» ο Όμηρος αποκαλεί «ιερό ακρωτήριο των Αθηναίων» την περιοχή γύρω από το Σούνιο, την κορυφή που φιλοξένησε το ναό του Ποσειδώνα και το ιερό προς τιμή της Αθηνάς, κτισμένο σε έναν χαμηλότερο λόφο στα βορειοδυτικά. Η θέα από το Ναό του Ποσειδώνα αποτυπώνεται στο συγκεκριμένο ψηφιακό αντικείμενο, που ανήκει στο περιηγητικό έργο του Γάλλου αρχιτέκτονα J.D.Le Roy, το οποίο εκδόθηκε στα 1770.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Ο ναός του Ποσειδώνα αποτέλεσε αντικείμενο καταγραφής και αναπαράστασης από αρκετούς περιηγητές (όπως J. Barthélemy, W.Williams, H.Belle, A. Lerchenfeld και ο C.Frommel) που φρόντισαν να «συστήσουν» την Ελλάδα στους λαούς της Ευρώπης μέσα από τον τρόπο που αυτοί βίωσαν το ταξίδι τους στη χώρα. Μέσα από τη δική τους οπτική μετέφεραν μια εικόνα για αυτήν αλλά και για τη θέση που οι ίδιοι (συνειδητά ή ασυνείδητα) την τοποθετούσαν στον τότε πολιτισμένο κόσμο. Όπως σημειώνεται από την Ι.Βιγγοπούλου στην ιστοσελίδα «Travelogues» του Ιδρύματος Αικ.Λασκαρίδη, η μελέτη του έργου τους αποκαλύπτει επίσης τα ευρωπαϊκά ρεύματα και καλλιτεχνικές τάσεις ανάλογα με την ιστορική συγκυρία που κυριαρχούσε σε κάθε επίσκεψή τους. Με αφορμή το συγκεκριμένο ψηφιακό αντικείμενο του J.D.Le Roy και την περιγραφή του, η αναζήτηση παρόμοιων εικόνων (που προσφέρονται στην προαναφερόμενη ιστοσελίδα) η παρατήρηση και η σύγκριση του ίδιου χώρου στα έργα περιηγητών, μπορεί να παρακινήσει τους μαθητές/τριες σε μια συζήτηση σχετικά με τη συμβολή τους στην ανανέωση του ενδιαφέροντος για τον ελληνικό πολιτισμό. Από την άλλη πλευρά η σύγκριση των πηγών που προσεγγίζουν τον ίδιο χώρο με διαφορετική οπτική, όπως είναι το παράδειγμα του J. Barthélemy που τοποθετεί -επιχειρώντας μια μυθιστορηματική αναπαράσταση- στην άκρη του βράχου και έξω από το ναό του Ποσειδώνα τον Πλάτωνα με τους μαθητές του, μπορεί να καλλιεργήσει την κριτική σκέψη των μαθητών/τριών μέσα από την ενθάρρυνσή τους για αναζήτηση των λόγων αυτής της προσθήκης, γνωρίζοντας παράλληλα την αναγκαιότητα αντιπαραβολής και ελέγχου της αξιοπιστίας των πηγών.
Το συγκεκριμένο ψηφιακό αντικείμενο μπορεί επίσης να αποτελέσει έναυσμα για την γνωριμία των μαθητών/τριών με το θέμα της λατρείας των θεών από τους αρχαίους Έλληνες και τον εντοπισμό ομοιοτήτων και διαφορών μέσα από τη σύγκριση της με τη χριστιανική θρησκεία, όσον αφορά κυρίως την επιλογή των τόπων λατρείας, τα λατρευτικά έθιμα, τις τελετουργίες αλλά και τη θρησκευτική τέχνη.
Από την άλλη πλευρά η πρόσφατη συμπερίληψη μιας φωτογραφίας που εικονίζει την ίδια περιοχή στη συλλογή των αστεροφωτογραφιών της ΝΑΣΑ, δίνει μια νέα διάσταση τόσο στην τέχνη της φωτογραφίας όσο και στην τοποθέτηση του ακρωτηρίου στο παγκόσμιο αλλά και αστρικό χώρο.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
9 - 15
INTENDED END USER
TECHNICAL INFORMATION
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
Library of Aik. Laskaridis Foundation
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
VERSION
1770 μ.χ. (final)
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
History HistoryHistory > Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.) Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.)Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.) > Religion ReligionReligion
History HistoryHistory > Newer and Modern History (19th-20th century) Newer and Modern History (19th-20th century)Newer and Modern History (19th-20th century) > Arts, Letters and Culture Arts, Letters and CultureArts, Letters and Culture
Religious Education Religious EducationReligious Education > Ecclesiastical Art Ecclesiastical ArtEcclesiastical Art > Church architecture Church architectureChurch architecture
Religious Education Religious EducationReligious Education > Non-Christian Religions Non-Christian ReligionsNon-Christian Religions > Ancient Greek Religion Ancient Greek ReligionAncient Greek Religion
Visual Arts Education Visual Arts EducationVisual Arts Education > Audiovisual Arts Audiovisual ArtsAudiovisual Arts
TEACHING APPROACH
cognitivist > direct instruction
cognitivist > collaborative learning
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > process > to understand
cognitive > process > to think critically and creatively
affective > to pay attention
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΕΛΠΙΣ ΤΟΚΜΑΚΙΔΟΥ
metadata validator: ΣΤΑΥΡΟΣ ΓΡΟΣΔΟΣ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
publisher: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE