Souris Georgios
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Ελαιογραφία που απεικονίζει τον σατιρικό ποιητή, δημοσιογράφο και εκδότη από τη Σύρο Γεώργιο Σουρή (1853-1919). Ο πατέρας του ήταν έμπορος με καταγωγή από τα Κύθηρα και η μητέρα του καταγόταν από τη Χίο. Το 1879 γράφτηκε στη Φιλοσοφική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών ύστερα από μία αποτυχημένη προσπάθεια να δραστηριοποιηθεί στο εμπόριο. Εργάστηκε ως γραφέας σε ένα συμβολαιογραφείο, ενώ παράλληλα συνεργαζόταν σε σατιρικές εφημερίδες της εποχής: Ασμοδαίος του Εμμανουήλ Ροΐδη, Μη χάνεσαι! του Βλάσση Γαβριηλίδη και Ραμπαγάς του Κλεάνθη Τριανταφύλλου. Το 1883 εξέδωσε ο ίδιος τον Ρωμηό, μια εβδομαδιαία έμμετρη τετρασέλιδη σατιρική εφημερίδα και, εκτός από μία σύντομη διακοπή, συνέχισε την έκδοσή του έως το 1918. Ο Ρωμηός αγαπήθηκε πολύ από τον λαό. Οι δυο ήρωές του, ο Φασουλής και ο Περικλέτος, εκπροσωπούσαν την κοινή γνώμη και το αναγνωστικό κοινό του Ρωμηού χαιρόταν το κέφι, την εξυπνάδα και τον πατριωτισμό τους. Τα θέματα της σάτιρας του Σουρή ήταν κοινωνικά και πολιτικά. Ο Σουρής έγραψε επίσης έμμετρες κωμωδίες, ημερολόγια, ενώ μετέφρασε τις Νεφέλες του Αριστοφάνη. Είχε εξαιρετική ευκολία στη στιχουργία, ήταν ιδιοφυής στην εύρεση του κωμικού και κτυπούσε τη φαυλότητα όπου την έβρισκε. Θεωρήθηκε ως ο «Νέος Αριστοφάνης» και το 1906 προτάθηκε μάλιστα για το Νόμπελ Λογοτεχνίας. Πέθανε στο εξοχικό του στο Νέο Φάληρο σε ηλικία 66 ετών.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
To μαθησιακό αντικείμενο μπορεί να αποτελέσει αφορμή για τη διδασκαλία της Νεοελληνικής Γλώσσας, της Λογοτεχνίας ή της Ιστορίας. Ο Γ. Σουρής συνέδεσε το πέρασμά του από τα ελληνικά Γράμματα, ως λογοτέχνης και ως δημοσιογράφος-εκδότης, με τη σάτιρα και τη σατιρική ποίηση- δηλαδή, εκείνη τη μορφή Τέχνης που σκοπό έχει να μειώσει ή να υποβιβάσει ένα θέμα, γελοιοποιώντας το και κάνοντας το κοινό να το περιφρονήσει, να διασκεδάσει, να θυμώσει ή να αγανακτήσει μαζί του. Διαφέρει από το κωμικό, όπως και από τη ρωμαϊκή σάτυρα. Ο διδάσκων μπορεί να εκμεταλλευτεί τη διαχρονικότητα αυτής της μορφής Τέχνης και κοινωνικής-πολιτικής κριτικής αλλά και τη διαφοροποίηση του είδους από τα άλλα συγγενικά. Από τον Αριστοφάνη ως τα σύγχρονα παραδείγματα έντεχνου σχολιασμού ή κριτικής της επικαιρότητας, η σάτιρα είναι παρούσα δίνοντας ευκαιρίες, όχι μόνο για αναζήτηση ιστορικών αναλόγων και παραδειγμάτων από το ημερήσιο ή εβδομαδιαίο έντυπο ή/και ηλεκτρονικό τύπο, αλλά ακόμη και για πρωτότυπες δημιουργίες των μαθητών/-τριών. Με ομαδοσυνεργατικές τεχνικές και αφορμές από την καθημερινότητα των μαθητών/-τριών η θεραπεία του λογοτεχνικού είδους της σάτιρας και ο δημοσιογραφικός λόγος μπορεί να γίνει πεδίο άσκησης και δημιουργίας, είτε εντός σχολικής τάξης, με ομαδικές εργασίες και project, είτε εκτός, μέσω έκδοσης ή συμμετοχής σε υπάρχοντα σχολικά έντυπα. Ο συντονιστικός και καθοδηγητικός ρόλος του διδάσκοντος είναι σημαντικός στην επιλογή συμπεριφοριστικών ή εποικοδομιστικών διδακτικών προσεγγίσεων. Οι επιλογές αυτές είναι σύμφωνες με τα Αναλυτικά Προγράμματα Σπουδών (ΑΠΣ) για το μάθημα της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας στο Γυμνάσιο και το Λύκειο. Επίσης, η διαθεματικότητα μπορεί να λειτουργήσει στα πεδία της Νεοελληνικής Γλώσσας και Γραμματείας, της Αρχαίας Ελληνικής Γλώσσας και Γραμματείας, της Νεότερης Ελληνικής Ιστορίας, της Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής, των Εικαστικών και των ΤΠΕ.


LEARNER CHARACTERISTICS
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
NDC Repositories
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
ΕΚΤ (Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
Modern Greek Literature Modern Greek LiteratureModern Greek Literature > Literary genres and types Literary genres and typesLiterary genres and types > Poetry PoetryPoetry
Modern Greek Literature Modern Greek LiteratureModern Greek Literature > Topics TopicsTopics > City and citizen City and citizenCity and citizen
Information & Communication Technologies (ICT) Information & Communication Technologies (ICT)Information & Communication Technologies (ICT) > Information InformationInformation > Data and information Data and informationData and information
History HistoryHistory > Newer and Modern History (19th-20th century) Newer and Modern History (19th-20th century)Newer and Modern History (19th-20th century) > Arts, Letters and Culture Arts, Letters and CultureArts, Letters and Culture
Modern Greek Language Modern Greek LanguageModern Greek Language > Topics TopicsTopics > Human - Human relations and values Human - Human relations and valuesHuman - Human relations and values
Modern Greek Language Modern Greek LanguageModern Greek Language > Text genres Text genresText genres > Poems - Songs Poems - SongsPoems - Songs
Political & Social Sciences Political & Social SciencesPolitical & Social Sciences
Visual Arts Education Visual Arts EducationVisual Arts Education > Design and Color Design and ColorDesign and Color
TEACHING APPROACH
behaviourist > programmed instruction
cognitivist > direct instruction
cognitivist > inquiry learning
constructivist > experiential learning
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > knowledge > conceptual
cognitive > knowledge > meta – cognitive
cognitive > process > to think critically and creatively
affective > to organize values
psychomotor > to imitate and try
psychomotor > to adapt and perform creatively
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΜΠΕΛΣΗΣ
metadata validator: ΕΥΣΤΡΑΤΙΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
publisher: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE