Η εξοικείωση με τα έργα της σύγχρονης τέχνης μπορεί να βοηθήσει τους μαθητές να αναπτύξουν την δική τους εκφραστικότητα και δημιουργικότητα. Ο Νίκος Κεσσανλής είναι ένας από τους σημαντικότερους ζωγρλαφους της σύγχρονης νεοελληνικής τέχνης και το έργο του συνδέεατι με την Αφαίρεση, τον Αφηρημένο Εξπρεσιονισμό, την αυτόματη γραφή και την παροσμητική χειρονομία (gestes) καθώς και ανάλογες τάσεις της Αφαίρεσης. Με όπλο την ορμητικότητα του χαρακτήρα και την τόλμη του πνεύματος, άνοιξε νέους δρόμους στην τέχνη, όχι μονάχα για τον εαυτό του αλλά και για τις γενιές καλλιτεχνών που ακολούθησαν. Ο πρωτοπόρος Νίκος Κεσσανλής άλλαξε τον ρου των εικαστικών στη χώρα μας, ως δημιουργός αλλά και πρύτανης στην ΑΣΚΤ. Στην Ιστορία της Νεοελληνικής τέχνης κατέχει μια εξαίρετη θέση και οι μαθητές γνωρίζοντας το έργο του γνωρίζουν μια σημαντική πτυχή της. Στο μάθημα της Αισθητικής Αγωγής και της Ιστορίας της Τέχνης το έργο του Κεσσανλή μπορεί να προβληθεί με διάφορους τρόπους. Είτε ως παράδειγμα αφηρημένης τέχνης την οποία μιμούνται οι μαθητές για να εκφράσουν την δημιουργικότητά τους, είτε ως αφόρμηση για συζήτηση πάνω στις αναζητήσεις της σύγχρονης τέχνης. Οι μαθητές καλούνται να συλλέξουν στοιχεία για την ζωή και το έργο του Νίκου Κεσσανλή, επισκέπτονται μουσεία με συλλογές έργων του, επισκέπτονται τον σταθμό του μετρό "Ομόνοια" τον οποίο κοσμεί έργο του Κεσανλή (εάν αυτό είναι δυνατόν), ενδεχομένως συνομιλούν με μαθητές του οι οποίοι είναι πλέον αναγνωρισμένοι καλλιτέχνες (μετά από πρόσκληση ή μέσω διαδθκκτύου) και μυούνται στην ιδιαίτερη ατμόσφαιρα των έργων του. Με αφορμή το έργο του Κεσανλή που κοσμεί τον σταθμό του μετρό "Ομόνοια" (και το οποίο ανήκει στην ίδια σειρά με το τεκμήριο) οι μαθητές συζητούν για τον τρόπο με τον οποίο η σύγχρονη τέχνη εισάγεται στο αστικό τοπίο ως τέχνη δημοσίου χώρου.