Βραχυγραφια Jesus Homimum Salvator
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Βραχυγραφίες ονομάζονται οι συντμήσεις λέξεων, οι συντομογραφημένες επιγραφές ή η χρήση μόνο των αρχικών γραμμάτων των λέξεων σε συχνές φράσεις, ονόματα κλπ. Χρησιμοποιούνται συχνά στις αγιογραφίες, αποδίδοντας συμβολικά και λιτά φράσεις, ονόματα και χαρακτηρισμούς αγίων μορφών (για παράδειγμα ΜΡ ΘΥ είναι βραχυγραφία για το "Μήτηρ Θεού"). Στη συγκεκριμένη εικόνα, μια βραχυγραφία αποτελεί το βασικό θέμα μιας φορητής εικόνας του Ανδρέα Ρίτζου, του σημαντικότερου εικονογράφου της Κρήτης κατά το δεύτερο μισό του 15ου αιώνα. Η συγκεκριμένη εικόνα αποτελεί ίσως την πιο πρωτότυπη δημιουργία της Κρητικής Σχολής. Ο Ανδρέας Ρίτζος φιλοτεχνεί τις παραστάσεις της Σταύρωσης, της Ανάστασης και της Εις Άδου Καθόδου μέσα στη συντομογραφημένη επιγραφή J(esus) H(ominum) S(alvator) δηλαδή: Ιησούς Λυτρωτής των Ανθρώπων, που είναι γραμμένη με μεγάλα γοτθικού τύπου γράμματα μέσα σε χρυσό κάμπο. Στο γράμμα S εικονίζονται τόσο ο βυζαντινός τύπος με την έγερση των νεκρών όσο και ο δυτικός τύπος του Ιησού θριαμβευτή που εξέρχεται από το μνήμα. Η εικόνα θεωρείται ότι φιλοτεχνήθηκε μετά από παραγγελία καθολικού πελάτη αλλά το αξιοθαύμαστο είναι πως ο Ρίτζος χρησιμοποίησε μια σύνθεση εντελώς άγνωστη και στη βυζαντινή αλλά και στη δυτική εικονογραφία.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Η εικόνα μπορεί να χρησιμοποιηθεί στο μάθημα των Εικαστικών, της Ιστορίας της Τέχνης και των Θρησκευτικών, καθώς και σε θεματικές διδασκαλίες, ερευνητικές εργασίες και σχολικά προγράμματα με θεματικές σχετικές με την αγιογραφία, την εκκλησιαστική τέχνη και την απεικόνιση θρησκευτικών θεμάτων. Οι μαθητές θα μπορούσαν να εντοπίσουν τις επιμέρους παραστάσεις του έργου (της Σταύρωσης, της Ανάστασης και της Εις Άδου Καθόδου) και να αναζητήσουν άλλες εικόνες της ορθόδοξης παράδοσης που διαπραγματεύονται τα ίδια θέματα, σχολιάζοντας τον τρόπο που κατάφερε ο Ρίτζος να ενσωματώσει τις παραστάσεις αυτές στον περιορισμένο χώρο των γραμμάτων της βραχυγραφίας. Προτείνεται επίσης να αναζητήσουν και άλλες περιπτώσεις βραχυγραφιών, καθώς και μικρογραφίες χειρογράφων (από την Ελλάδα αλλά και από τη Δύση) και να μελετήσουν τους περίτεχνους καλλιγραφικούς, διακοσμητικούς και εικονογραφικούς τύπους που χρησιμοποιούνται στα αρχικά γράμματα και τα επίτιτλα.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
12 - 18
INTENDED END USER
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
NDC Repositories
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
ΕΚΤ (Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
Visual Arts Education Visual Arts EducationVisual Arts Education > Painting PaintingPainting
Religious Education Religious EducationReligious Education > Ecclesiastical Art Ecclesiastical ArtEcclesiastical Art > Painting PaintingPainting
TEACHING APPROACH
cognitivist > direct instruction
cognitivist > inquiry learning
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > process > to understand
cognitive > process > to think critically and creatively
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
original work creator: Ritzos (Rico, Ricio, Rizo) Andreas, Ρίτζος (Rico, Ricio, Rizo) Ανδρέας
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΓΕΩΡΓΙΑ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΥ
metadata validator: ΣΩΤΗΡΙΑ ΛΑΖΑΡΟΥ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
publisher: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE