Δημητριος Βικελας, μια προσωπογραφια
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Η ξυλογραφία του Νικόλαου Οικονομόπουλου είναι μια προσωπογραφία του Δημήτριου Βικέλα. Καλοχτενισμένα, πλούσια μαλλιά πλαισιώνουν το μέτωπό του. Πυκνά φρύδια σκιάζουν τα μαύρα, εκφραστικά μάτια του, που με αποφασιστικότητα βλέπουν μπροστά. Η καλοσχηματισμένη μύτη, τα καλογραμμένα χείλη, το θεληματικό πηγούνι και η πλούσια, περιποιημένη, χαρακτηριστική γενειάδα συνθέτουν ένα όμορφο, νεανικό, εκφραστικό πρόσωπο. Το ένδυμά του, σακάκι και γιλέκο, γραβάτα και λευκό πουκάμισο, συμπληρώνει το πορτρέτο ενός νέου, πολύγλωσσου και πολυγραφότατου αστού, γύρω στα 1880. Λόγω των οικονομικών δραστηριοτήτων της οικογενείας του ο Δημήτριος Βικέλας βρέθηκε από την Ερμούπολη της Σύρου, στο Ναύπλιο, στην Κωνσταντινούπολη και στο Λονδίνο, όπου εργάστηκε και σπούδασε, ενώ έγραφε ποιήματα που έστελνε στην Αθήνα. Έζησε επίσης πολλά χρόνια στο Παρίσι και έλαβε μέρος στο Διεθνές Αθλητικό Συνέδριο των Παρισίων το 1894, όπου αποφασίστηκε η αναβίωση των Ολυμπιακών Αγώνων της αρχαιότητας και ιδρύθηκε η Διεθνής Ολυμπιακή Επιτροπή, στην οποία εκλέχθηκε πρώτος πρόεδρος. Η διαμόρφωση της αστικής κοινωνίας στην Ελλάδα και η παράλληλη δημιουργική ανανέωση της λογοτεχνίας με την μετάβαση στο ηθογραφικό διήγημα μέσω της αφήγησης της καθημερινής ζωής αποτυπώνονται στα ηθογραφικά διηγήματά του, ενώ έγινε ευρύτερα γνωστός με τον «Λουκή Λάρα», έργο στο μεταίχμιο ανάμεσα στο ιστορικό μυθιστόρημα και στο ηθογραφικό διήγημα.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Η προσωπογραφία του Δημητρίου Βικέλα μπορεί να αξιοποιηθεί διδακτικά στη Νεοελληνική Λογοτεχνία, εντασσόμενη σε φύλλο εργασίας. Συγκεκριμένα, ακολουθώντας την ομαδοσυνεργατική μέθοδο διδασκαλίας και δημιουργώντας το φύλλο εργασίας κάθε ομάδας με δραστηριότητες συνεργατικής μάθησης, η προσωπογραφία α) μπορεί να αποτελέσει την αφόρμηση για να γνωρίσουν οι μαθητές τον λόγιο, ποιητή και πεζογράφο, Δημήτριο Βικέλα και το έργο του και να δημιουργήσουν μια παρουσίαση- πορτρέτο του με λόγο και εικόνα, β) μπορεί να διαβαστεί μαζί με αποσπάσματα από το έργο του «Λουκής Λάρας» με στόχο τα μέλη των ομάδων α) να κατανοήσουν και να αιτιολογήσουν γιατί το έργο «Λουκής Λάρας» βρίσκεται στο μεταίχμιο ανάμεσα στο ιστορικό μυθιστόρημα και στην ηθογραφία, β) να γνωρίσουν την λιτή αφήγηση του συγκεκριμένου έργου και γ) να αντιληφτούν πως η γλώσσα που χρησιμοποιεί ο Δημήτριος Βικέλας είναι μια απλή καθαρεύουσα, που κάποτε προσεγγίζει την καθομιλουμένη της εποχής του και βρίσκεται αρκετά κοντά στον εκφραστικό τρόπο της δημοτικής. Η προσωπογραφία μπορεί επίσης να αξιοποιηθεί διδακτικά στη Νεοελληνική Γλώσσα ως αφόρμηση για να γνωρίσουν οι μαθητές τη συμβολή του Δημητρίου Βικέλα στην αναβίωση των Ολυμπιακών Αγώνων της αρχαιότητας με τη διεξαγωγή της πρώτης διοργάνωσης το 1896 στην Αθήνα και να συζητήσουν για την έννοια του Αθλητισμού με άξονες συζήτησης α )την αθλητική ιδέα, όπως αυτή προβάλλει στους Ολυμπιακούς Αγώνες της αρχαιότητας και β) τις θεμελιακές αρχές για την καλλιέργεια του αθλητικού πνεύματος σήμερα. Η συζήτηση ολοκληρώνεται με τη συγγραφή άρθρου από τους μαθητές για την παιδαγωγική αξία του αθλητισμού και με τίτλο «Ο αθλητισμός ως εξάσκηση για τη ζωή».


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
15 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/3832
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Αποθετήρια ΕΚΤ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΕΚΤ (Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Νεοελληνική Λογοτεχνία Modern Greek LiteratureΝεοελληνική Λογοτεχνία > Συγγραφέας WriterΣυγγραφέας
Νεοελληνική Λογοτεχνία Modern Greek LiteratureΝεοελληνική Λογοτεχνία > Λογοτεχνικά γένη και είδη Literary genres and typesΛογοτεχνικά γένη και είδη > Διήγημα Short storyΔιήγημα
Νέα Ελληνική Γλώσσα Modern Greek LanguageΝέα Ελληνική Γλώσσα > Θέματα TopicsΘέματα > Αθλητισμός - Διατροφή Sports - NutritionΑθλητισμός - Διατροφή
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
δημιουργία πρωτότυπου έργου: Οικονομόπουλος Νικόλαος
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΚΑΛΛΙΟΠΗ ΚΩΤΣΑΚΗ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΕΥΣΤΡΑΤΙΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
εκδότης/ες: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ