Dimitrios Vikelas, a portrait
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Η ξυλογραφία του Νικόλαου Οικονομόπουλου είναι μια προσωπογραφία του Δημήτριου Βικέλα. Καλοχτενισμένα, πλούσια μαλλιά πλαισιώνουν το μέτωπό του. Πυκνά φρύδια σκιάζουν τα μαύρα, εκφραστικά μάτια του, που με αποφασιστικότητα βλέπουν μπροστά. Η καλοσχηματισμένη μύτη, τα καλογραμμένα χείλη, το θεληματικό πηγούνι και η πλούσια, περιποιημένη, χαρακτηριστική γενειάδα συνθέτουν ένα όμορφο, νεανικό, εκφραστικό πρόσωπο. Το ένδυμά του, σακάκι και γιλέκο, γραβάτα και λευκό πουκάμισο, συμπληρώνει το πορτρέτο ενός νέου, πολύγλωσσου και πολυγραφότατου αστού, γύρω στα 1880. Λόγω των οικονομικών δραστηριοτήτων της οικογενείας του ο Δημήτριος Βικέλας βρέθηκε από την Ερμούπολη της Σύρου, στο Ναύπλιο, στην Κωνσταντινούπολη και στο Λονδίνο, όπου εργάστηκε και σπούδασε, ενώ έγραφε ποιήματα που έστελνε στην Αθήνα. Έζησε επίσης πολλά χρόνια στο Παρίσι και έλαβε μέρος στο Διεθνές Αθλητικό Συνέδριο των Παρισίων το 1894, όπου αποφασίστηκε η αναβίωση των Ολυμπιακών Αγώνων της αρχαιότητας και ιδρύθηκε η Διεθνής Ολυμπιακή Επιτροπή, στην οποία εκλέχθηκε πρώτος πρόεδρος. Η διαμόρφωση της αστικής κοινωνίας στην Ελλάδα και η παράλληλη δημιουργική ανανέωση της λογοτεχνίας με την μετάβαση στο ηθογραφικό διήγημα μέσω της αφήγησης της καθημερινής ζωής αποτυπώνονται στα ηθογραφικά διηγήματά του, ενώ έγινε ευρύτερα γνωστός με τον «Λουκή Λάρα», έργο στο μεταίχμιο ανάμεσα στο ιστορικό μυθιστόρημα και στο ηθογραφικό διήγημα.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Η προσωπογραφία του Δημητρίου Βικέλα μπορεί να αξιοποιηθεί διδακτικά στη Νεοελληνική Λογοτεχνία, εντασσόμενη σε φύλλο εργασίας. Συγκεκριμένα, ακολουθώντας την ομαδοσυνεργατική μέθοδο διδασκαλίας και δημιουργώντας το φύλλο εργασίας κάθε ομάδας με δραστηριότητες συνεργατικής μάθησης, η προσωπογραφία α) μπορεί να αποτελέσει την αφόρμηση για να γνωρίσουν οι μαθητές τον λόγιο, ποιητή και πεζογράφο, Δημήτριο Βικέλα και το έργο του και να δημιουργήσουν μια παρουσίαση- πορτρέτο του με λόγο και εικόνα, β) μπορεί να διαβαστεί μαζί με αποσπάσματα από το έργο του «Λουκής Λάρας» με στόχο τα μέλη των ομάδων α) να κατανοήσουν και να αιτιολογήσουν γιατί το έργο «Λουκής Λάρας» βρίσκεται στο μεταίχμιο ανάμεσα στο ιστορικό μυθιστόρημα και στην ηθογραφία, β) να γνωρίσουν την λιτή αφήγηση του συγκεκριμένου έργου και γ) να αντιληφτούν πως η γλώσσα που χρησιμοποιεί ο Δημήτριος Βικέλας είναι μια απλή καθαρεύουσα, που κάποτε προσεγγίζει την καθομιλουμένη της εποχής του και βρίσκεται αρκετά κοντά στον εκφραστικό τρόπο της δημοτικής. Η προσωπογραφία μπορεί επίσης να αξιοποιηθεί διδακτικά στη Νεοελληνική Γλώσσα ως αφόρμηση για να γνωρίσουν οι μαθητές τη συμβολή του Δημητρίου Βικέλα στην αναβίωση των Ολυμπιακών Αγώνων της αρχαιότητας με τη διεξαγωγή της πρώτης διοργάνωσης το 1896 στην Αθήνα και να συζητήσουν για την έννοια του Αθλητισμού με άξονες συζήτησης α )την αθλητική ιδέα, όπως αυτή προβάλλει στους Ολυμπιακούς Αγώνες της αρχαιότητας και β) τις θεμελιακές αρχές για την καλλιέργεια του αθλητικού πνεύματος σήμερα. Η συζήτηση ολοκληρώνεται με τη συγγραφή άρθρου από τους μαθητές για την παιδαγωγική αξία του αθλητισμού και με τίτλο «Ο αθλητισμός ως εξάσκηση για τη ζωή».


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
15 - 18
INTENDED END USER
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
NDC Repositories
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
ΕΚΤ (Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
Modern Greek Literature Modern Greek LiteratureModern Greek Literature > Writer WriterWriter
Modern Greek Literature Modern Greek LiteratureModern Greek Literature > Literary genres and types Literary genres and typesLiterary genres and types > Short story Short storyShort story
Modern Greek Language Modern Greek LanguageModern Greek Language > Topics TopicsTopics > Sports - Nutrition Sports - NutritionSports - Nutrition
TEACHING APPROACH
cognitivist > collaborative learning
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > process > to understand
cognitive > process > to think critically and creatively
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
original work creator: Οικονομόπουλος Νικόλαος
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΚΑΛΛΙΟΠΗ ΚΩΤΣΑΚΗ
metadata validator: ΕΥΣΤΡΑΤΙΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
publisher: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE