Ιππεις απο τη ζωφορο του Παρθενωνα
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Πρόκειται για σχέδιο που δημοσιεύτηκε στο 1816 στο βιβλίο των Άγγλων περιηγητών, ζωγράφων και αρχιτεκτόνων James Stuart και Nicholas Revett και παρουσιάζει ομάδα ιππέων από τον τρίτο λίθο του νότιου τμήματος της ζωφόρου του Παρθενώνα. Σε αντίθεση με τα μυθολογικά θέματα των μετοπών και των αετωμάτων, ο Φειδίας επέλεξε να αναπαραστήσει στη ζωφόρο του Παρθενώνα τα Μεγάλα Παναθήναια, που αποτελούσε τη μεγαλύτερη γιορτή προς τιμήν της προστάτιδας της πόλης, της θεάς Αθηνάς. Η γιορτή διοργανωνόταν κάθε τέσσερα χρόνια, διαρκούσε δώδεκα ημέρες και περιελάμβανε τελετές, θυσίες, μουσικούς και γυμναστικούς αγώνες. Η πιο επίσημη και λαμπρή ημέρα των Παναθηναίων ήταν η 28η του μηνός Εκατομβαιώνος (στην καρδιά του καλοκαιριού), ημέρα των γενεθλίων της θεάς. Την ημέρα αυτή σχηματιζόταν μεγαλειώδης πομπή που έφτανε στο ναό της Αθηνάς Πολιάδος (στον Αρχαίο Ναό, ο οποίος αντικαταστάθηκε αργότερα από το Ερέχθειο), για να παραδώσει στους ιερείς τον καινούργιο πέπλο για το ξόανο της θεάς. Αυτή η λαμπρή πομπή παρουσιάζεται στα 160 μέτρα της ζωφόρου του Παρθενώνα. H ζωφόρος αποτελείται από 115 λίθους. Είχε συνολικό μήκος 160 μέτρα, ύψος 1,02 μέτρα και πάχος 0,6 μέτρα. Στην πομπή εικονίζονταν περίπου 378 ανθρώπινες και θεϊκές μορφές, καθώς και περισσότερα από 200 ζώα, κυρίως άλογα. Στο μεγαλύτερο μέρος της ζωφόρου παρουσιάζονται ομάδες ιππέων και αρμάτων. Έπεται η πομπή της θυσίας κατά την οποία άνδρες και γυναίκες με ζώα φέρουν ιερά σκεύη και προσφορές για τη Θεά Αθηνά. Πάνω από την είσοδο του Ναού, στη μέση της ανατολικής πλευράς εικονίζεται το τέλος της πομπής, το αποκορύφωμα του πολυήμερου εορτασμού των Παναθηναίων: η παράδοση του πέπλου, του δώρου των Αθηναίων στο λατρευτικό ξόανο της θεάς. Αριστερά και δεξιά εικονίζονται οι δώδεκα θεοί του Ολύμπου. Τα άλογα των αρχαίων Ελλήνων ανήκαν σε διαφορετικές ράτσες και τα ίππευαν χωρίς σέλα και αναβολείς. Επίσης δεν συνήθιζαν να πεταλώνουν τα άλογα. Για τους σκληρούς δρόμους τους φορούσαν τα «ιπποσάνδαλα», πέτσινες σόλες ή μπότες που δένονταν στη φτέρνα με λουρί. Χρησιμοποιούσαν λείο χαλινάρι ή χαλινάρι με κοφτερά αγκάθια, ανάλογα με την ευαισθησία του στόματος του αλόγου. Ως κατοικίδια ζώα οι αρχαίοι Έλληνες είχαν την αίγα, τον τράγο, τα πρόβατα, τις κότες και τα κοκόρια, τις πάπιες, τις χήνες και τους κύκνους που ήταν αφιερωμένα στη θεά Αφροδίτη, τα παγόνια, πουλιά της θεάς Ήρας, εξημερωμένα κουνάβια και νυφίτσες, τον σκύλο που δαμάστηκε από το θεό Απόλλωνα και τον χάρισε στη θεά Άρτεμη για το κυνήγι και πιο σπάνια τη γάτα. Σε κλουβί φύλαγαν επίσης τζιτζίκια τα οποία έδεναν οι γυναίκες στα μαλλιά τους (Pierre Miquel. (2001). Αρχαία Ελλάδα. Τα ζώα την εποχή εκείνη, Αθήνα: Κέδρος). Από το σύνολο της ζωφόρου τα περισσότερα μέτρα (80) βρίσκονται στο Βρετανικό Μουσείο, 50 μέτρα στο Μουσείο της Ακρόπολης ένας λίθος στο Μουσείο του Λούβρου και άλλα τμήματα σε μουσεία στη Βιέννη, στο Würzburg, στο Μόναχο, στην Κοπεγχάγη, στο Παλέρμο, στο Βατικανό.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Προτείνεται οι μαθητές να περιγράψουν το εικονιζόμενο τμήμα της ζωφόρου του Παρθενώνα και να υποθέσουν το κτίριο από το οποίο προέρχεται. Με τις κατάλληλες ερωτήσεις του εκπαιδευτικού μπορούν οι μαθητές να ανακαλέσουν τυχόν γνώσεις που έχουν για το κορυφαίο μνημείο της ελληνικής αρχαιότητας, την τοποθεσία, την κατασκευή, τη διακόσμηση, τη χρήση του, τις φθορές του στον χρόνο, φυσικές και ανθρώπινες. Οι αναπαραστάσεις των αλόγων στη ζωφόρο του Ναού θα ήταν αφορμή να συζητηθεί η σχέση των αρχαίων Ελλήνων με τα άλογα αλλά και τα ζώα που είχαν εξημερώσει . Ιδιαίτερα οι μαθητές των μικρότερων ηλικιακών ομάδων μπορούν να περιγράψουν τη δική τους σχέση με τα ζώα και να ζωγραφίσουν το αγαπημένο τους ζώο. Οι μαθητές των μεγαλύτερων ηλικιακών ομάδων προτείνεται να αναζητήσουν πληροφορίες και εικονογραφικό υλικό για τις γιορτές που διοργανώνονταν από τους Αθηναίους προς τιμή της θεάς Αθηνάς ή και άλλων θεών και να δημιουργήσουν ένα εορτολόγιο της αρχαίας Αθήνας. Μπορούν επιπρόσθετα να αναζητήσουν στοιχεία για τα Μάρμαρα του Παρθενώνα, πώς αποσπάστηκαν από το ναό του Παρθενώνα και πού φυλάσσονται σήμερα. Μπορούν να σχεδιάσουν και να παρουσιάσουν μία ταξιδιωτική-πολιτιστική διαδρομή με τίτλο «Αναζητώντας τα Μάρμαρα του Παρθενώνα». Στη διαδρομή θα περιλαμβάνονται τα Μουσεία της Ευρώπης, στα οποία φυλάσσονται τα Μάρμαρα. Ακόμη προτείνεται να συντάξουν ένα κείμενο στην αγγλική γλώσσα, στο οποίο να επιχειρηματολογούν για την επιστροφή των Μαρμάρων στο Μουσείο της Ακρόπολης στην Αθήνα. Ως επιπρόσθετα ερεθίσματα είναι δυνατό να αξιοποιηθούν η εικονική αναπαράσταση του Δημήτρη Τσαλκάνη "Ο Παρθενώνας στο πέρασμα των χρόνων" διάρκειας 6΄, η ταινία του Κώστα Γαβρά για την ιστορία του Παρθενώνα διάρκειας 7΄ αλλά και ο ιστότοπος του Μουσείου της Ακρόπολης με τις ψηφιακές εφαρμογές "Η Ζωφόρος του Παρθενώνα", "Αθηνά, η θεά της Ακρόπολης", "Χρωμάτισε την Πεπλοφόρο", 'Το Μουσείο Ακρόπολης στο Google Art Project'.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
6 - 18
INTENDED END USER
SPECIAL NEEDS
TECHNICAL INFORMATION
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
Library of Aik. Laskaridis Foundation
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
History HistoryHistory > Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.) Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.)Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.) > Religion ReligionReligion
History HistoryHistory > Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.) Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.)Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.) > Social organization and everyday life Social organization and everyday lifeSocial organization and everyday life
English Language English LanguageEnglish Language > Literature - Art - Culture Literature - Art - CultureLiterature - Art - Culture > Mediation MediationMediation
TEACHING APPROACH
cognitivist > collaborative learning
cognitivist > inquiry learning
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > process > to understand
cognitive > process > to think critically and creatively
affective > to respond and participate
affective > to form and follow a system of values
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΜΑΡΙΑ ΒΛΑΧΑΚΗ
metadata validator: ΣΤΑΥΡΟΣ ΓΡΟΣΔΟΣ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
publisher: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE