Woman from Athens, man from Souli
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Εικόνα από το βιβλίο του (1806-1862), Δύο χρόνια στην Κωνσταντινούπολη και στον Μοριά (1825-1826) ή Ιστορικές σημειώσεις πάνω στον Μαχμούτ, τους γενιτσάρους, τον Ιμπραήμ Πασά, κλπ. Το βιβλίο περιέχει επιχρωματισμένες λιθογραφίες παραδοσιακών κοστουμιών της Ανατολής. Ο Γάλλος οφθαλμίατρος Charles Deval (1806-1862) γεννήθηκε στο Πέρα της Κωνσταντινούπολης και ήταν γιος του δραγομάνου (διερμηνέα) της Γαλλίας Constantin Deval και της Elisabeth Pisani. Ανακηρύχθηκε διδάκτωρ της ιατρικής στο Παρίσι στα 1833 με θέμα της εργασίας του τον τύφο στην Ανατολή. Με την ειδικότητά του της οφθαλμολογίας ακολούθησε τον γιατρό Frédéric Jules Sichel σχεδόν σε όλη την Ευρώπη. Συνέταξε πολλά δοκίμια με ιατρικά θέματα (1844, 1851, 1862), αφού προηγουμένως είχε εκδώσει το συγκεκριμένο φιλελληνικό του ταξιδιωτικό χρονικό, εμπλουτισμένο με δεκαέξι έγχρωμες λιθογραφίες.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Η λιθογραφία από το βιβλίο του Charles Deval (λιθογραφία του M. Collin, μαθητή του Girodet) απεικονίζει δύο μορφές με παραδοσιακές ενδυμασίες: Αθηναίας και Σουλιώτη. Το βιβλίο του γιατρού και φιλέλληνα περιηγητή Deval σχετίζεται με το ενδιαφέρον που ασκεί η Ανατολή στους νεαρούς Eυρωπαίους του 19ου αι., στο πλαίσιο του ρομαντικού κινήματος, έκφανση του οποίου είναι και ο οριενταλισμός και ο φιλελληνισμός. Η εικόνα μπορεί να αξιοποιηθεί διδακτικά ως ιστορική πηγή στο μάθημα της Ιστορίας για την διδασκαλία των εξής όρων: ρομαντικό κίνημα, οριενταλισμός, φιλελληνισμός, περιηγητισμός. Την πηγή θα πρέπει να συνοδεύει φύλλο εργασίας με στοχευμένες ερωτήσεις. Επίσης, μπορεί να συνδεθεί με την διδασκαλία της ενότητας για τη ναυμαχία του Ναυαρίνου (η χρονολογία της συμπίπτει με την έκδοση του βιβλίου), για να εξηγηθεί ο ρόλος των παραπάνω εννοιών στην εξέλιξη της Ελληνικής Επανάστασης, στην επέμβαση των Μεγάλων Δυνάμεων στην λύση του Ελληνικού Ζητήματος και την απήχηση των παραπάνω γεγονότων στην κοινή γνώμη των Ευρωπαίων. Ωστόσο, όλα τα παραπάνω μπορούν να ενταχθούν σε μια παρουσίαση power-point στο πλαίσιο σχολικής εκδήλωσης για τον εορτασμό της Επετείου της 25ης Μαρτίου. Μια άλλη διδακτική αξιοποίηση στο μάθημα της Ιστορίας είναι αυτή που συνδέεται με την δημογραφία και τις μετακινήσεις πληθυσμών κατά την Τουρκοκρατία, και κυρίως με την κοινωνική οργάνωση των Σουλιωτών και τον ρόλο τους στον ένοπλο αγώνα. Με αφορμή το χαρακτικό οι μαθητές μπορούν να αναζητήσουν στοιχεία σχετικά με τους αγώνες, την εξορία και τους αγώνες των Σουλιωτών πριν και κατά τη διάρκεια της Επανάστασης του 1821. Με τον ίδιο τρόπο μπορεί να διερευνηθεί η δημογραφική προέλευση των κατοίκων της Αττικής και της Αθήνας (Β. Ήπειρος, Αρβανίτες).


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
12 - 18
INTENDED END USER
TECHNICAL INFORMATION
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
Library of Aik. Laskaridis Foundation
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
SUBJECT AREA
History HistoryHistory > Newer and Modern History (19th-20th century) Newer and Modern History (19th-20th century)Newer and Modern History (19th-20th century) > Intercultural exchanges Intercultural exchangesIntercultural exchanges
History HistoryHistory > Newer and Modern History (19th-20th century) Newer and Modern History (19th-20th century)Newer and Modern History (19th-20th century) > Demography and population movements Demography and population movementsDemography and population movements
TEACHING APPROACH
cognitivist > direct instruction
cognitivist > collaborative learning
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > knowledge > conceptual
cognitive > process
cognitive > process > to remember
cognitive > process > to understand
cognitive > process > to apply
cognitive > process > to think critically and creatively
affective > to organize values
affective > to form and follow a system of values
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ ΤΖΑΜΟΥ
metadata validator: ΕΥΣΤΡΑΤΙΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
publisher: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE