Rotonda (Thessaloniki): Mosaics of Dome, 1864
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Σχέδιο της Ροτόντας της Θεσσαλονίκης (1864), έργο του Γάλλου αρχαιολόγου και αρχιτέκτονα Charles Félix Marie Texier (1802-1871). Το σχέδιο περιλαμβάνεται στην ψηφιοποιημένη συλλογή Αικατερίνη Λασκαρίδη Βιβλιοθήκη του Ιδρύματος με τίτλο: «ΟΔΟΙΠΟΡΙΚΑ ΑΠΟΨΕΙΣ ΤΑΞΙΔΙΩΤΕΣ » Χώροι - Μνημεία – Άνθρωποι 15ος-20ος αι. Ο δημιουργός έχει αποτυπώσει κυκλικά με βυζαντινούς χαρακτήρες τις θέσεις των Αγίων στην εκκλησία του Αγίου Γεωργίου στη Θεσσαλονίκη. H Ροτόντα είναι κτίσμα το οποίο προοριζόταν για μαυσωλείο του Γαλέριου. Αργότερα μετατράπηκε σε χριστιανικό ναό του Αγίου Γεωργίου και συμπεριλήφθηκε στα Παλαιοχριστιανικά και Βυζαντινά μνημεία της Θεσσαλονίκης ως Μνημείο Παγκόσμιας Κληρονομιάς της UNESCO. Πρόκειται για θολωτό στρογγυλό κτίσμα του 4ου αιώνα, όμοιο με το Πάνθεον στη Ρώμη. Κτίστηκε στα χρόνια του Καίσαρα Γαλέριου γύρω στο 304 μ.Χ. ενώ προοριζόταν ως ναός του Δία ή των Καβείρων, ή ως Μαυσωλείο του Γαλέριου. Ωστόσο, εξαιτίας του θανάτου του Γαλέριου το 311 μ.Χ., η Ροτόντα έμεινε κενή χωρίς χρήση. Ως χριστιανικός ναός ιδρύθηκε αφότου στη Θεσσαλονίκη επικράτησε ο Χριστιανισμός, και συγκεκριμένα στα τέλη του 4ου αιώνα, την εποχή του Θεοδόσιου Α'. Οι αγιογραφίες είναι από τις αρχές του 5ου αιώνα, διότι οι εικονιζόμενοι άγιοι μαρτύρησαν όλοι μέχρι της εποχής του Διοκλητιανού και του Μαξιμιανού. Οι αγιογραφίες διασώζονται σήμερα μόνο κάτω από τον θόλο, ενώ οι υπόλοιπες καταστράφηκαν όταν ο ναός μεταβλήθηκε από τους Τούρκους σε μωαμεθανικό τέμενος από τον Σεΐχη Σουλεϊμάν Χορτατζή Εφέντη το 1590. Τότε έγινε και η προσθήκη του μιναρέ.Πηγή: Βικιπαιδεία

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Το μαθησιακό αντικείμενο μπορεί να αξιοποιηθεί στο πλαίσιο του μαθήματος της Βυζαντινής Ιστορίας αλλά και της Τοπικής Ιστορίας ως έναυσμα για να τεθούν και να συζητηθούν κριτικά ερωτήματα σχετικά με: την ιστορία του κτιρίου, τον τρόπο απεικόνισης του τρούλου από τον Γάλλο Αρχαιολόγο, την επιλογή των Αγίων που διακοσμούν τον τρούλο, την αρχιτεκτονική και το όνομα του ναού, τις διαφορές του με τους άλλους χριστιανικούς ναούς της πόλης, κ.ά. Συγκεκριμένα μπορεί να δοθεί στους μαθητές η εικόνα για συστηματική παρατήρηση συγκριτικά με άλλα σχέδια που αποτυπώνουν τη διακόσμηση του τρούλου της Ροτόντας και γενικότερα του ναού. Μέσω αυτής της προσέγγισης και της δημιουργικής- κριτικής παρατήρησης του εικαστικού έργου τέχνης ο μαθητής ερμηνεύει συνολικά την εικόνα, διακρίνει τις θρησκευτικές, κοινωνικές, πολιτικές και διαπολιτισμικές επιδράσεις και επιρροές και κατανοεί το σημαντικό ρόλο του θρησκευτικού στοιχείου στη ζωγραφική – διακόσμηση των ναών. Παράλληλα, διαθεματικά και σε συσχετισμό με τα μαθήματα της Αρχαίας Ελληνικής Γλώσσας, της Νεοελληνικής Γλώσσας και της Αισθητικής Αγωγής μπορούν να συζητήσουν για την εξέλιξη της γραφής και να περιγράψουν λεπτομερώς το ναό προσδιορίζοντας με χαρακτηρισμούς και επίθετα τα μορφικά του στοιχεία, καθώς και να αποτυπώσουν τη ροτόντα με δικά τους σχέδια και ψηφιδωτά. Στο μάθημα των Θρησκευτικών μπορούν να συζητήσουν για το τυπικό της διακόσμησης ενός χριστιανικού ναού και να κατανοήσουν για ποιο λόγο απεικονίζονται οι συγκεκριμένοι άγιοι στα ψηφιδωτά του τρούλου της Ροτόντας. Τέλος, προτείνεται να γράψουν τις εργασίες τους στον υπολογιστή χρησιμοποιώντας τον επεξεργαστή κειμένου, την προβολή παρουσίασης, ψηφιακή αφήγηση κ.α.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
9 - 18
INTENDED END USER
TECHNICAL INFORMATION
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
Library of Aik. Laskaridis Foundation
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
History HistoryHistory > Byzantine and Medieval History Byzantine and Medieval HistoryByzantine and Medieval History > Arts, Letters and Culture Arts, Letters and CultureArts, Letters and Culture
Ancient Greek Language and Grammar Ancient Greek Language and GrammarAncient Greek Language and Grammar > Writing WritingWriting
Religious Education Religious EducationReligious Education > Ecclesiastical Art Ecclesiastical ArtEcclesiastical Art > Church architecture Church architectureChurch architecture
Modern Greek Language Modern Greek LanguageModern Greek Language > Speech - Communication Speech - CommunicationSpeech - Communication > Oral / Written / Digital Speech Oral / Written / Digital SpeechOral / Written / Digital Speech
TEACHING APPROACH
cognitivist > direct instruction
cognitivist > collaborative learning
cognitivist > inquiry learning
constructivist > design-based learning
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > knowledge > factual
cognitive > process > to think critically and creatively
affective > to form and follow a system of values
psychomotor > to adapt and perform creatively
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΠΑΝΑΓΙΩΤΑ ΨΥΧΟΓΥΙΟΠΟΥΛΟΥ
metadata validator: ΕΥΣΤΡΑΤΙΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
publisher: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE