Φωτογραφια δυτικης οψης Παρθενωνα-ζωφορος (1923)
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Είναι από ένα βιβλίο του Ε.REISINGER (1923). Σ’ αυτό με ενενήντα φωτογραφίες δικές του, του Fr. Boissonnas και του Van Lüpke αποδίδεται η Ελλάδα. Αυτή η φωτογραφία της δυτικής όψης του Παρθενώνα εφαρμόζει τον κανόνα «των τρίτων» στον οποίο το κυρίως αντικείμενο της φωτογραφίας μας πρέπει να βρίσκεται περίπου στο ένα τρίτο της κατακόρυφης ή της οριζόντιας διάστασης. Οι γραμμές, επίσης, κάθετες και οριζόντιες, παίζουν ρόλο στη σύνθεση. Έτσι, σε συνδυασμό με την αίσθηση της προοπτικής έχουμε ένα αισθητικό αποτέλεσμα που αποδίδει την εγγενή τελειότητα του μνημείου. Ο Παρθενώνας είναι η απόδειξη υψηλού επιπέδου λιθοξοϊκής, αφού σ’ αυτόν 16.500 κομμάτια 100.000 τόνων λευκού Πεντελικού μαρμάρου είναι με ακριβή τρόπο προσαρμοσμένα μεταξύ τους. Εξίσου, όμως, αποδεικνύει τον ιδιαίτερο χαρακτήρα της αρχιτεκτονικής με τις περίφημες «οπτικές εκλεπτύνσεις» του. Άξια παρατήρησης πίσω από τους 8 κίονες είναι η δυτική ζωφόρος. Μπορούμε με την βοήθεια της τεχνολογίας και την παρατήρησή της στο Μουσείο της Ακρόπολης να την εξερευνήσουμε.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
ΙΣΤΟΡΙΑ: Α) Μοιράζουμε στους μαθητές μας φυλλάδια όπου περιγράφονται αναλυτικά τα μέρη ενός αρχαίου ναού: κρηπίδα, στυλοβάτης, (βάση), κίονας, κιονόκρανο, επιστύλιο,τρίγλυφα, μετώπες, (ζωφόρος), γείσο, αέτωμα. Ζητάμε από τους μαθητές μας να εντοπίσουν αυτά τα μέρη στη φωτογραφία. Στη συνέχεια ζωγραφίζουν τον δικό τους ναό χρησιμοποιώντας όσα περισσότερα θυμούνται. Β) Ψάχνουμε στο διαδίκτυο πληροφορίες για τον Παρθενώνα και προσπαθούμε να τον ανασυνθέσουμε νοητά με τρισδιάστατες αναπαραστάσεις του ή βίντεο. Στη συνέχεια επισκεπτόμαστε τον ιερό βράχο της Ακρόπολης και βλέπουμε τι κρύβεται πίσω από τα ερείπια. Εντοπίζουμε τις "οπτικές εκλεπτύνσεις" του Παρθενώνα. Συνειδητοποιούμε επίσης πόσο σημαντικό και δύσκολο είναι το έργο της αναστήλωσης. Γ) Χρησιμοποιούμε τη φωτογραφία ως τεκμήριο για μεταβολές που σημειώθηκαν στο μνημείο από την χρονολογία αυτή (1923) και ύστερα. Η δυτική ζωφόρος, την οποία διακρίνουμε, είναι το τελευταίο τμήμα της ζωφόρου που έμενε στη θέση του επάνω στον ναό, σε μήκος είκοσι περίπου μέτρων. Έμενε εκεί μέχρι το 1993! H ταχεία διάβρωση του μαρμάρου στο ύπαιθρο και στη βροχή για αιώνες έκανε απολύτως αναγκαία την αποσυναρμολόγηση και τη μεταφορά του στο Μουσείο Ακροπόλεως. Εξάλλου, τονίζουμε ότι η ζωφόρος παρέμενε άθικτη στη θέση της για πολλά χρόνια κατά την αρχαιότητα. Κατά τη μετατροπή του μεγάλου ναού σε εκκλησία, πιθανότατα στο διάστημα 450- 500 μX, το κεντρικό τμήμα του ανατολικού αετώματος και τμήμα της ζωφόρου της ανατολικής πλευράς αφαιρέθηκαν. Το 1674 ο ζωγράφος Jacques Carrey σχεδιάζει με μεγάλη ακρίβεια τα γλυπτά της. Από τα σχέδιά του σώθηκαν σήμερα τμήματα της ζωφόρου, λίγο πριν τη μεγαλύτερη καταστροφή στον Παρθενώνα που έγινε 13 χρόνια αργότερα, το 1687, κατά τον Bενετοτουρκικό πόλεμο, όταν ο F. Morosini τον βομβάρδισε. Από την έκρηξη που έγινε τότε καταστράφηκε μεγάλο μέρος της ζωφόρου με ανεπανόρθωτες ζημιές. Τέλος, αναφερόμαστε στα Eλγίνεια μάρμαρα (80 μέτρα της ζωφόρου! στο Βρετανικό Μουσείο). ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ: Οι μαθητές, αφού κατανοήσουν ότι τα γλυπτά της δυτικής ζωφόρου είναι μέρος του «όλου», δηλαδή μιας ιστορίας που έχει αρχή, μέση και τέλος, ασκούνται στην αφήγηση (αλλά και την περιγραφή π.χ. των ιππέων). Αφού αναζητήσουν στο διαδίκτυο την εξαιρετική ιστοσελίδα για τη ζωφόρο του Παρθενώνα [περιέχει και πολλά παιχνίδια] που αναπτύχθηκε από το Υπουργείο Πολιτισμού και Τουρισμού, το Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης και το Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών, μπορούν και οι ίδιοι να αφηγηθούν την «Πομπή των Παναθηναίων» ή μια πολύ πιο τραγική ιστορία, τη θυσία της κόρης του Ερεχθέα, που προτείνει η καθηγήτρια του Πανεπιστημίου της Νέας Υόρκης Τζόαν Κόνελυ. Τέλος, εντοπίζουν την ομοιότητα που υπάρχει ανάμεσα στα θέματα που απεικονίζονται στις ζωφόρους, τα αετώματα και τις μετώπες των αρχαίων ναών και στην αγιογράφηση των βυζαντινών ναών ως προς την ανάγκη του ανθρώπου να αφηγηθεί (βλ. ψηφιδωτά της Μονής της «Χώρας») ΑΙΣΘΗΤΙΚΗ ΑΓΩΓΗ: Μελέτη της φωτογραφίας αυτής του Παρθενώνα αλλά και άλλων φωτογραφιών αρχαίων ναών από τις οποίες εξάγονται συμπεράσματα για βασικές αρχές της τέχνης της φωτογραφικής σύνθεσης.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
9 - 20
INTENDED END USER
TECHNICAL INFORMATION
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
Library of Aik. Laskaridis Foundation
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
History HistoryHistory > Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.) Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.)Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.) > Arts (Architecture, Ceramic Art, Plastic Art, Painting) Arts (Architecture, Ceramic Art, Plastic Art, Painting)Arts (Architecture, Ceramic Art, Plastic Art, Painting)
Modern Greek Language Modern Greek LanguageModern Greek Language > Text types Text typesText types > Narration NarrationNarration
Visual Arts Education Visual Arts EducationVisual Arts Education > Audiovisual Arts Audiovisual ArtsAudiovisual Arts
TEACHING APPROACH
cognitivist > direct instruction
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > knowledge > factual
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΠΑΝΑΓΙΩΤΑ ΑΛΕΒΙΖΟΥ
metadata validator: ΜΙΧΑΗΛ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
publisher: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE