Μορφες περαστικες, ποιημα
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Πρόκειται για ποίημα που δημοσιεύτηκε στο "Νουμά" το Μάρτιο του 1915, όπως αναγράφεται στο επάνω μέρος της σελίδας. Η ποιήτρια ονομάζεται Μαρία Σαμοϊλή. Το ποίημα αποτελείται από τέσσερις στροφές, οι οποίες με τη σειρά τους αποτελούνται από οκτώ στίχους η καθεμία. Ως προς το περιεχόμενο, το ποίημα είναι μάλλον ρομαντικό: μιλά αόριστα για κάποιες ανθρώπινες μορφές, οι οποίες σημάδεψαν την ψυχοσύνθεση της ποιήτριας, η οποία τους απευθύνεται σε 2ο πρόσωπο και αναρωτιέται για την τύχη τους. Ως προς τη μορφή, το ποίημα διαθέτει μέτρο (ιαμβικό) και ομοιοκαταληξία (ομοιοκαταληκτούν ο 2ος με τον 6ο και ο 4ος με τον 8ο στίχο). Αποτελεί χαρακτηριστικό δείγμα παραδοσιακής ποίησης, ειδικότερα του Παρνασσισμού της Νέας Αθηναϊκής Σχολής. Το συγκεκριμένο κείμενο μπορεί να αξιοποιηθεί ως χαρακτηριστικό δείγμα παραδοσιακής ποίησης, προκειμένου να αντιληφθούν οι μαθητές τα βασικά της γνωρίσματα και να τα συγκρίνουν με εκείνα της μοντέρνας ποίησης. Μπορεί επίσης να αξιοποιηθεί στη διδασκαλία γραμματολογικών φαινομένων.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Στο μάθημα της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας ο διδάσκων μπορεί να χρησιμοποιήσει το ποίημα στη διδασκαλία γραμματολογικών φαινομένων. Συγκεκριμένα, μπορεί να το φέρει ως παράδειγμα παραδοσιακής ποίησης και να επισημάνει το μέτρο, την ομοιοκαταληξία και την κυριολεξία ως χαρακτηριστικά γνωρίσματά της. Επίσης το ποίημα προσφέρεται για να επισημανθούν σχήματα λόγου όπως η αντίθεση και οι ερωτήσεις. Αν στους διδακτικούς στόχους περιλαμβάνεται η σύγκριση με τη μοντέρνα ποίηση, μπορεί να αντιπαραβληθεί ένα ποίημα που να ανήκει σε κάποιο σύγχρονο ρεύμα (υπερρεαλισμό, συμβολισμό, κ.λ.π.), έτσι ώστε να γίνουν περισσότερο αντιληπτές από τους μαθητές οι διαφορές, κυρίως στη μορφή, αλλά και στο περιεχόμενο: στην παραδοσιακή ποίηση ακολουθείται κάποιο σχέδιο, ένας λογικός ειρμός, ενώ στη μοντέρνα ποίηση παρακολουθούμε το ποίημα την ώρα, σχεδόν, της δημιουργίας του.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
12 - 18
INTENDED END USER
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
Library & Information Center of the Univ. of Patras
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών (Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
Modern Greek Literature Modern Greek LiteratureModern Greek Literature > Literary genres and types Literary genres and typesLiterary genres and types > Poetry PoetryPoetry
Modern Greek Literature Modern Greek LiteratureModern Greek Literature > Streams / Movements Streams / MovementsStreams / Movements > Parnassianism ParnassianismParnassianism
Modern Greek Literature Modern Greek LiteratureModern Greek Literature > Literary techniques / methods Literary techniques / methodsLiterary techniques / methods > Meter - Versification Meter - VersificationMeter - Versification
Modern Greek Literature Modern Greek LiteratureModern Greek Literature > Literary periods - Generations / Schools Literary periods - Generations / SchoolsLiterary periods - Generations / Schools > New Athenian School / Generation of 1880 New Athenian School / Generation of 1880New Athenian School / Generation of 1880
TEACHING APPROACH
cognitivist > direct instruction
cognitivist > inquiry learning
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > knowledge > conceptual
cognitive > process > to understand
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
original work creator: Μαρία Σαμοϊλή
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΑΓΑΠΗ ΔΑΛΚΟΥ
metadata validator: ΜΙΧΑΗΛ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
publisher: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE