Γελοιογραφια απο το «Ημερολογιον Σκοκου», 1896
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Στο τέλος του 1885 ο Κωνσταντίνος Φ. Σκόκος κυκλοφόρησε έναν μικρό τόμο με τίτλο Γελοιογραφικόν Ημερολόγιον του έτους 1886, έτος Α΄. Πρόθεση του εκδότη ήταν να παρουσιάσει κάτι καινούργιο. Ωστόσο, εκείνη η πρώτη εμφάνιση δεν ξεπερνούσε ανάλογα πολυπληθή δημοσιεύματα της εποχής, μια συγκέντρωση σκαλαθυρμάτων και γελοιογραφιών, δίχως ιδιαίτερες αξιώσεις π.χ. «Γυναικεία φιλοφρόνησις. –Είναι για να μην κλαίς, καημένη Λίζα. –Τι τρέχει, καλέ∙ με τρομάζεις! –Να, ανεκάλυψα πως ο άνδρας μου με πήρε μόνον για την προίκα! –Και δεν χαίρεσαι; Αυτό θα πει πως δεν είναι τόσο βλάκας όσον φαίνεται. –!!!» Το Ημερολόγιο Σκόκου, όμως, αποβαίνει με τον καιρό το δημοφιλέστερο έντυπο της εποχής του. Στις σελίδες του (συνήθως ξεπερνούν τις τετρακόσιες) φιλοξενεί τα σημαντικότερα ονόματα της σύγχρονής του ελληνικής λογοτεχνίας. Η διάρκεια της ζωής του ήταν 33 ολόκληρα χρόνια, ενώ το αναγνωστικό κοινό του δεν περιοριζόταν στην Αθήνα και στον τότε μικρό ελλαδικό χώρο, αλλά επεκτεινόταν ως τις εσχατιές της ελληνικής Διασποράς. Σήμερα οι μαθητές διαβάζουν τα περιοδικά ψηφιοποιημένα!

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Α) Προσπαθούμε να μυήσουμε τους μαθητές μας στον κόσμο της έκδοσης περιοδικών με λογοτεχνικό περιεχόμενο. Ξεφυλλίζουμε περιοδικά στην τάξη. Τους φέρνουμε σε επαφή με την ψηφιακή συλλογή "Κοσμόπολις" της Βιβλιοθήκης και του Κέντρου Πληροφόρησης του Πανεπιστημίου Πατρών, σε συνεργασία με το Τμήμα Φιλολογίας του ίδιου Πανεπιστημίου, το ΕΛΙΑ και τη Δημοτική Βιβλιοθήκη Πατρών. Στη συνέχεια του ζητούμε να σχεδιάσουν και να υλοποιήσουν το δικό τους περιοδικό, στο οποίο μια ομάδα θα αναλάβει τις γελοιογραφίες, όπως αυτή από το "Ημερολόγιον Σκόκου" του 1896. Β) Οι μαθητές παρατηρούν τη γελοιογραφία και καλούνται να απαντήσουν στα ερωτήματα: 1) Ποια είναι τα μέρη της; 2) Πως προκαλείται το γέλιο; Πρώτο μέρος: Επικεφαλίδα-τίτλος είναι «Γυναικεία φιλοφρόνησις». Συνειδητοποιούν πόσο σημαντικός είναι ο τίτλος για την κατανόηση ενός κειμένου, πόσο μάλλον ενός γελοιογραφικού κειμένου, αφού ο ίδιος ο τίτλος, σε συσχετισμό με το διαλογικό κείμενο που ακολουθεί, μέσω της ειρωνείας προκαλεί το γέλιο. Δεύτερο μέρος: σύντομος διάλογος στον οποίο ακολουθούνται οι κανόνες που δημιουργούν αυτό που αποκαλείται «χιούμορ». Ένα κείμενο χαρακτηρίζεται ως χιουμοριστικό, όταν περιέχει ατάκα ή χιουμοριστικές φράσεις ή και τα δύο. Ιδιαίτερα συναφής και χρήσιμη, επίσης, είναι η έννοια του χιουμοριστικού στόχου: πρόκειται για το πρόσωπο ή την ομάδα που αναφέρονται μέσα στο χιουμοριστικό κείμενο και σε βάρος των οποίων γίνεται το χιούμορ. Πέρα από τα πρόσωπα ή τις ομάδες, το χιούμορ μπορεί να έχει κάποιον ιδεολογικό στόχο, δηλαδή να γελοιοποιεί κάποιον θεσμό ή ορισμένες κοινωνικές αντιλήψεις (στη συγκεκριμένη γελοιογραφία γελοιοποιείται ο θεσμός της προίκας, ο οποίος αντιμετωπίζεται κυνικά από τη "φίλη" σε αντίθεση με την "πονεμένη-ρομαντική" σύζυγο). Με βάση αυτούς τους κανόνες, και αφού αναλύσουμε και άλλες γελοιογραφίες ως πρότυπα, χωρίζουμε τους μαθητές σε ομάδες οι οποίες αναλαμβάνουν να φτιάξουν τη δική τους γελοιογραφία με διαφορετικά θέματα που θα τους δοθούν ή θα βρουν οι ίδιοι. Φροντίζουμε σε κάθε ομάδα να υπάρχει ένας μαθητής με ταλέντο στο σκίτσο και ένας εκφραστικός μαθητής που θα την παρουσιάσει με τον δικό του μοναδικό τρόπο. Τέλος, βραβεύουμε την καλύτερη με δώρο ένα βιβλίο π.χ. του «Αρκά».


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
12 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/4042
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών (Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Νέα Ελληνική Γλώσσα Modern Greek LanguageΝέα Ελληνική Γλώσσα > Κειμενικά είδη Text genresΚειμενικά είδη > Άλλο OtherΆλλο
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
εποικοδομητισμός > μάθηση μέσα από το σχεδιασμό
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να εφαρμόζουν
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΠΑΝΑΓΙΩΤΑ ΑΛΕΒΙΖΟΥ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΜΙΧΑΗΛ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
εκδότης/ες: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ