Γελοιογραφια απο το «Ημερολογιον Σκοκου», 1896
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Στο τέλος του 1885 ο Κωνσταντίνος Φ. Σκόκος κυκλοφόρησε έναν μικρό τόμο με τίτλο Γελοιογραφικόν Ημερολόγιον του έτους 1886, έτος Α΄. Πρόθεση του εκδότη ήταν να παρουσιάσει κάτι καινούργιο. Ωστόσο, εκείνη η πρώτη εμφάνιση δεν ξεπερνούσε ανάλογα πολυπληθή δημοσιεύματα της εποχής, μια συγκέντρωση σκαλαθυρμάτων και γελοιογραφιών, δίχως ιδιαίτερες αξιώσεις π.χ. «Γυναικεία φιλοφρόνησις. –Είναι για να μην κλαίς, καημένη Λίζα. –Τι τρέχει, καλέ∙ με τρομάζεις! –Να, ανεκάλυψα πως ο άνδρας μου με πήρε μόνον για την προίκα! –Και δεν χαίρεσαι; Αυτό θα πει πως δεν είναι τόσο βλάκας όσον φαίνεται. –!!!» Το Ημερολόγιο Σκόκου, όμως, αποβαίνει με τον καιρό το δημοφιλέστερο έντυπο της εποχής του. Στις σελίδες του (συνήθως ξεπερνούν τις τετρακόσιες) φιλοξενεί τα σημαντικότερα ονόματα της σύγχρονής του ελληνικής λογοτεχνίας. Η διάρκεια της ζωής του ήταν 33 ολόκληρα χρόνια, ενώ το αναγνωστικό κοινό του δεν περιοριζόταν στην Αθήνα και στον τότε μικρό ελλαδικό χώρο, αλλά επεκτεινόταν ως τις εσχατιές της ελληνικής Διασποράς. Σήμερα οι μαθητές διαβάζουν τα περιοδικά ψηφιοποιημένα!

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Α) Προσπαθούμε να μυήσουμε τους μαθητές μας στον κόσμο της έκδοσης περιοδικών με λογοτεχνικό περιεχόμενο. Ξεφυλλίζουμε περιοδικά στην τάξη. Τους φέρνουμε σε επαφή με την ψηφιακή συλλογή "Κοσμόπολις" της Βιβλιοθήκης και του Κέντρου Πληροφόρησης του Πανεπιστημίου Πατρών, σε συνεργασία με το Τμήμα Φιλολογίας του ίδιου Πανεπιστημίου, το ΕΛΙΑ και τη Δημοτική Βιβλιοθήκη Πατρών. Στη συνέχεια του ζητούμε να σχεδιάσουν και να υλοποιήσουν το δικό τους περιοδικό, στο οποίο μια ομάδα θα αναλάβει τις γελοιογραφίες, όπως αυτή από το "Ημερολόγιον Σκόκου" του 1896. Β) Οι μαθητές παρατηρούν τη γελοιογραφία και καλούνται να απαντήσουν στα ερωτήματα: 1) Ποια είναι τα μέρη της; 2) Πως προκαλείται το γέλιο; Πρώτο μέρος: Επικεφαλίδα-τίτλος είναι «Γυναικεία φιλοφρόνησις». Συνειδητοποιούν πόσο σημαντικός είναι ο τίτλος για την κατανόηση ενός κειμένου, πόσο μάλλον ενός γελοιογραφικού κειμένου, αφού ο ίδιος ο τίτλος, σε συσχετισμό με το διαλογικό κείμενο που ακολουθεί, μέσω της ειρωνείας προκαλεί το γέλιο. Δεύτερο μέρος: σύντομος διάλογος στον οποίο ακολουθούνται οι κανόνες που δημιουργούν αυτό που αποκαλείται «χιούμορ». Ένα κείμενο χαρακτηρίζεται ως χιουμοριστικό, όταν περιέχει ατάκα ή χιουμοριστικές φράσεις ή και τα δύο. Ιδιαίτερα συναφής και χρήσιμη, επίσης, είναι η έννοια του χιουμοριστικού στόχου: πρόκειται για το πρόσωπο ή την ομάδα που αναφέρονται μέσα στο χιουμοριστικό κείμενο και σε βάρος των οποίων γίνεται το χιούμορ. Πέρα από τα πρόσωπα ή τις ομάδες, το χιούμορ μπορεί να έχει κάποιον ιδεολογικό στόχο, δηλαδή να γελοιοποιεί κάποιον θεσμό ή ορισμένες κοινωνικές αντιλήψεις (στη συγκεκριμένη γελοιογραφία γελοιοποιείται ο θεσμός της προίκας, ο οποίος αντιμετωπίζεται κυνικά από τη "φίλη" σε αντίθεση με την "πονεμένη-ρομαντική" σύζυγο). Με βάση αυτούς τους κανόνες, και αφού αναλύσουμε και άλλες γελοιογραφίες ως πρότυπα, χωρίζουμε τους μαθητές σε ομάδες οι οποίες αναλαμβάνουν να φτιάξουν τη δική τους γελοιογραφία με διαφορετικά θέματα που θα τους δοθούν ή θα βρουν οι ίδιοι. Φροντίζουμε σε κάθε ομάδα να υπάρχει ένας μαθητής με ταλέντο στο σκίτσο και ένας εκφραστικός μαθητής που θα την παρουσιάσει με τον δικό του μοναδικό τρόπο. Τέλος, βραβεύουμε την καλύτερη με δώρο ένα βιβλίο π.χ. του «Αρκά».


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
12 - 18
INTENDED END USER
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
Library & Information Center of the Univ. of Patras
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών (Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
Modern Greek Language Modern Greek LanguageModern Greek Language > Text genres Text genresText genres > Other OtherOther
TEACHING APPROACH
cognitivist > collaborative learning
cognitivist > inquiry learning
constructivist > design-based learning
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > process > to understand
cognitive > process > to apply
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΠΑΝΑΓΙΩΤΑ ΑΛΕΒΙΖΟΥ
metadata validator: ΜΙΧΑΗΛ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
publisher: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE