"Ένα γραμμα'' του Γ. Ψυχαρη
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Πρόκειται για κείμενο του Γιάννη Ψυχάρη με τίτλο "Ένα γράμμα", δημοσιευμένο στην εφημερίδα "Νουμάς", τόμ. 3, αρ. 138 (1905). Ο "Νουμάς" ήταν εφημερίδα πολιτική, κοινωνική, φιλολογική που εκδιδόταν στην Αθήνα από το 1903 ως το 1931. Το κατεξοχήν όργανο του μαχητικού δημοτικισμού στις αρχές του 20ου αιώνα. Κατά την πρώτη περίοδο, η πορεία του είναι στενά συνδεδεμένη με την ιστορία του γλωσσικού ζητήματος. Στο επίκεντρο των ενδιαφερόντων του ανήκουν επίσης τα εκπαιδευτικά θέματα, και, λιγότερο, τα κοινωνικά και πολιτικά ζητήματα. Ασκεί δριμεία κριτική της πολιτικής ζωής και, με μαχητικότητα, βάλλει κατά της δημαγωγίας, του κομματισμού κ.ά. Το κείμενο μπορεί να αξιοποιηθεί ως υλικό για τη μελέτη του γλωσσικού ζητήματος και αποτελεί σημαντική πηγή για τον τρόπο με τον οποίο αντιμετώπιζαν το συγκεκριμένο ζήτημα οι Ευρωπαίοι.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Το κείμενο μπορεί να αποτελέσει υλικό στο μάθημα της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας. Οι μαθητές, αφού μελετήσουν το κείμενο, μπορούν να αντλήσουν όλες τις πληροφορίες που περιέχει για το γλωσσικό ζήτημα, τη διαμάχη δηλαδή που ξέσπασε στην Ελλάδα στις αρχές του 19ου αι. σχετικά με το ποια γλώσσα πρέπει να καθιερωθεί ως "εθνική", δηλαδή ως επίσημη γλώσσα του έθνους, τόσο στον προφορικό όσο και στο γραπτό λόγο, η απλή ομιλούμενη (δημοτική) ή η λόγια γραφόμενη (καθαρεύουσα). Μπορούν να επεκτείνουν την αναζήτησή τους και να συγκεντρώσουν πληροφορίες για τις ρίζες του προβλήματος, τις δύο τάσεις που διαμορφώθηκαν και τον τρόπο επίλυσης του ζητήματος. Επίσης, το κείμενο αποτελεί χρήσιμη πηγή, για να αντιληφθούμε το πώς αντιμετωπίστηκε το γλωσσικό ζήτημα από τους Ευρωπαίους. Στα πλαίσια μιας ερευνητικής εργασίας οι μαθητές μπορούν να παρακολουθήσουν και να παρουσιάσουν στην τάξη με ένα πρόγραμμα ηλεκτρονικής παρουσίασης την εξέλιξη του γλωσσικού ζητήματος από την εμφάνισή του στην ελληνιστική εποχή μέχρι την οριστική επίλυσή του. Στο μάθημα της Ιστορίας, το κείμενο αποτελεί αφόρμηση, για να παρακολουθήσουν οι μαθητές την εξέλιξη του γλωσσικού ζητήματος από την εποχή του Νεοελληνικού Διαφωτισμού ως την μεταπολίτευση.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
12 - 18
INTENDED END USER
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
Library & Information Center of the Univ. of Patras
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών (Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
Modern Greek Literature Modern Greek LiteratureModern Greek Literature > Topics TopicsTopics > Culture - Art - Language Culture - Art - LanguageCulture - Art - Language
History HistoryHistory > Newer and Modern History (19th-20th century) Newer and Modern History (19th-20th century)Newer and Modern History (19th-20th century) > Arts, Letters and Culture Arts, Letters and CultureArts, Letters and Culture
TEACHING APPROACH
cognitivist > inquiry learning
cognitivist > problem – based
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > knowledge > procedural
cognitive > process > to think critically and creatively
affective > to pay attention
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
original work creator: Ψυχάρης
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΕΛΕΝΗ ΤΣΙΤΣΙΑΝΟΠΟΥΛΟΥ
metadata validator: ΜΙΧΑΗΛ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
publisher: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE