Ο τεχιτης Χαλκουσης Ιωαννης στο εργαστηριο ξυλογλυπτικης
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Ο Ιωάννης Χαλκούσης γεννήθηκε το 1940. Από 12 χρονών ήταν παραγιός σε ξυλουργό που έφτιαχνε εκκλησιαστικά έπιπλα. Διατηρεί εργαστήριο στην πόλη της Χίου από το 1960. Είναι αυτοδίδακτος. Ασχολείται με την εκκλησιαστική και κοσμική ξυλογλυπτική (φυτικός και γεωμετρικός διάκοσμος, παραδοσιακά μοτίβα) και τις αναπαλαιώσεις επίπλων. Κατασκευάζει κασέλες, καθρέφτες, τραπέζια, σκρίνια, καναπέδες κ.ά. Η διαδικασία που ακολουθεί είναι η εξής: αρχικά γίνεται ο σχεδιασμός του μοτίβου και ο υπολογισμός των διαστάσεων. Ακολουθεί η κοπή των ξύλων. Μετά, το σχέδιο αποτυπώνεται με καρμπόν πάνω στο ξύλο. Στη συνέχεια γίνεται ξεχόντριασμα του ξύλου, μορφοποίηση των διαφόρων μελών του επίπλου και συναρμολόγησή τους με καβίλιες, κόλλα, και καρφιά. Το σκάλισμα του επίπλου γίνεται σε αυτή τη φάση. Στο τέλος γίνεται το πέρασμα με κάσια που δίνει χρώμα στην επιφάνεια του ξύλου και ακολουθεί το λουστράρισμα. Το εργαστήριο διαθέτει κορδέλα, σέγα, τόρνο και σύνθετο, ηλεκτροκίνητα. Η παραγωγή του απορροφάται στο σύνολό της από την τοπική αγορά. Φαίνεται ενδιαφέρον το επάγγελμά του.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Σε ένα μάθημα ΣΕΠ είναι δυνατό να εφαρμοστούν τα εξής; α) Αφού αναφερθούμε στην τέχνη του ξυλουργού, τονίζουμε το γεγονός ότι οι παλαιότεροι τεχνίτες δούλευαν με φυσικά υλικά που τις περισσότερες φορές έβρισκαν στο κοντινό τους φυσικό περιβάλλον είτε επρόκειτο για πέτρα ή για ξύλο. Αυτές οι πρακτικές απέδιδαν αισθητικά, οικολογικά και οικονομικά. Σήμερα αντιθέτως υπερκαταναλώνουμε πλαστικά και συνθετικά υλικά, όπως η μελαμίνη, το MDF, οι μοριοσανίδες και το κόντρα πλακέ. Συζητούμε για τις επιπτώσεις που έχουν αυτά στην αισθητική μας, την υγεία, το περιβάλλον και την οικονομία μας. Αντιπαραβάλλουμε τα χειροποίητα μοναδικά έργα με τα βιομηχανοποιημένα έργα μαζικής κατανάλωσης που μας κατακλύζουν και ζητάμε να γράψουν τις σκέψεις τους, β) Αναθέτουμε σε μαθητές μας να πάρουν συνεντεύξεις από τεχνίτες, γ)Αναφέρουμε στους μαθητές μας την παροιμία των παλιών μαστόρων «Μη κοιτάς τα μαύρα χέρια , κοίτα τα άσπρα* στα κεμέρια**» (* νομίσματα, **πορτοφόλια) παροτρύνοντάς τους να ασχοληθούν με την ξυλογλυπτική όχι μόνο ως δημιουργική απασχόληση, που μέσω της εργασιοθεραπείας θα τους αποφορτίζει ωφελώντας τους ψυχικά, αλλά και ως επάγγελμα, δ) Τέλος, παρέχομε πληροφορίες σχετικά με το επάγγελμα του ξυλουργού (το αντικείμενο της δουλειάς του, τις προϋποθέσεις για την άσκησή του και για τους εκπαιδευτικούς φορείς που προσφέρουν την κατάλληλη επαγγελματική κατάρτιση).


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
12 - 20
INTENDED END USER
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
NDC Repositories
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
ΕΚΤ (Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
Geography - Geology Geography - GeologyGeography - Geology > Man-made environment Man-made environmentMan-made environment > Development DevelopmentDevelopment
Geography - Geology Geography - GeologyGeography - Geology > Man-made environment Man-made environmentMan-made environment > Human activities - production sectors Human activities - production sectorsHuman activities - production sectors
TEACHING APPROACH
cognitivist > direct instruction
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > knowledge > factual
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΠΑΝΑΓΙΩΤΑ ΑΛΕΒΙΖΟΥ
metadata validator: ΜΙΧΑΗΛ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
publisher: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE