Παγκος εργασιας ξυλουργου
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Στη φωτογραφία διακρίνουμε εργαλεία χειρός του ξυλουργού: πλάνη, καλέμι, σκαρπέλο, ράσπα, ματσόλα, πινέλο, βούρτσα, γυαλόχαρτο, τρυπάνι, δύο χνάρια από χαρτόνι και διάφορα άλλα μικροεργαλεία. Είναι από το εργαστήριο κατασκευής μοντέλων σκαφών του Στεφάνου Βαβλά στην Κάλυμνο (Πόθια). Το μοντέλο κατασκευάζεται με χάρτινο χνάρι που προσαρμόζεται σε μαδέρι (κομμάτι ξύλου με μεγάλο πάχος σε σχήμα ορθογώνιου παραλληλεπιπέδου). Έτσι φτιάχνεται το σκαρί (ο σκελετός του πλοίου). Προστίθενται το κατάρτι και οι λεπτομέρειες και, τέλος, βάφεται με χρώμα λευκό, κόκκινο, γαλάζιο, μπλε και ώχρα. Διαβάζουμε στο διαδίκτυο: «Σφουγγαράδες που ξεχώρισαν σαν λαϊκοί καλλιτέχνες ήταν ο Αριστείδης ο Βαβλάς και ο Αγησίλαος ο Φράγκος. Μερακλήδες κι οι δυο με ταλέντο στη ζωγραφική. Ζωγράφιζαν σε χαρτόνια σφουγγαράδικα καΐκια, ιστιοφόρα, πολεμικά καράβια που στόλιζαν τους τοίχους των καφενείων όπου σύχναζαν» (2ο Γυμνάσιο Καλύμνου). Διερωτόμαστε λοιπόν πόση αξία έχει μια χειροποίητη κατασκευή από ξύλο που προϋποθέτει ταλέντο και κοπιώδη εργασία.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
ΙΣΤΟΡΙΑ-ΑΙΣΘΗΤΙΚΗ ΑΓΩΓΗ: Αναφερόμαστε στην αξία της ξυλογλυπτικής τέχνης από τα αρχαία χρόνια μέχρι σήμερα. Η ιστορία της ξυλογλυπτικής αρχίζει από τη στιγμή που ο άνθρωπος με ένα αντικείμενο διαμόρφωσε ένα ξύλο που στην συνέχεια θα το χρησιμοποιούσε σαν εργαλείο. Στους προϊστορικούς χρόνους ο άνθρωπος, ακόμα πριν μάθει τη χρήση των γραμμάτων, διαμόρφωσε ξύλινα είδωλα. Στους κλασσικούς χρόνους η ξυλογλυπτική συμβαδίζει με την γλυπτική στο μάρμαρο. Μην ξεχνάμε ότι το ιερότερο άγαλμα της Αθηνάς ήταν το ξύλινο «ξόανο» που πίστευαν ότι ήταν «διιπετές» (ουρανόσταλτο δηλαδή από τον Δία). Επίσης η ξυλογλυπτική ακμάζει στην Αίγυπτο και στην Κίνα. Στους βυζαντινούς χρόνους στις εκκλησίες κατασκευάζονται τέμπλα, καθίσματα και άλλα είδη χρήσιμα στην εκκλησιαστική τελετουργία. Η τέχνη αυτή μεταλαμπαδεύεται στην δύση από το Βυζάντιο με τις σταυροφορίες, εκεί η τέχνη επεκτείνεται σε ξυλόγλυπτα αγάλματα της Παναγίας, του Χριστού και Αγίων. Μετά την αναγέννηση το ξυλόγλυπτο έπιπλο στυλ Luis Quinze , (Λουδοβίκου XV) γνωρίζει δόξα. Η ξυλογλυπτική σαν τέχνη ποτέ δεν χάθηκε από την Ελλάδα. Στις πιο σκοτεινές περιόδους υπήρχαν τεχνίτες των οποίων τα έργα που διασώθηκαν θαμπώνουν το βλέμμα μας. Ο απλός βοσκός με τον σουγιά του χάραξε αξιοπρόσεκτα σχέδια στην γκλίτσα του, οι μοναχοί έφτιαξαν εξαίρετα αντικείμενα μικρογλυπτικής. Μετά την απελευθέρωση του 1821 το νεοσύστατο κράτος της Ελλάδος μαθαίνει την ξυλογλυπτική της δύσης . Η τέχνη αυτή επιβιώνει ακόμα και σήμερα στην κοινωνία του κόντρα πλακέ και της μελαμίνης. Έτσι, υπάρχουν στα περισσότερα νησιά του Αιγαίου εργαστήρια ξυλογλυπτικής στα οποία συνήθως ο γιος μαθαίνει την τέχνη από τον πατέρα ή ο παραγιός από τον μάστορα. Εκτός από την Κάλυμνο, εργαστήρια υπάρχουν στη Ρόδο, την Κάρπαθο, τη Νάξο, τη Σκιάθο, τη Χίο, τη Λέσβο αλλά και στην ηπειρωτική Ελλάδα. Οι περισσότεροι μάστορες είναι αυτοδίδακτοι. Α) Αφού συζητήσουμε με τους μαθητές μας, λοιπόν, για την χρηστική και αισθητική αξία της ξυλογλυπτικής, αναφερόμαστε στη συμβολή της στην ψυχική υγεία. Συνεργαζόμενοι με τον καθηγητή της Αισθητικής αγωγής δημιουργούμε μαζί με τους μαθητές μας απλά ξυλόγλυπτα. Συνειδητοποιούμε την αξία αυτής της μορφής εργασιοθεραπείας για την ψυχική υγεία, ειδικά για τους υπερκινητικούς μαθητές, και τους ενισχύουμε να υιοθετήσουν και στη ζωή τους μια μορφή δημιουργικής απασχόλησης. Β) Αναθέτουμε σε διαφορετικές ομάδες μαθητών να εντοπίσουν και να φωτογραφίσουν έργα σε διαφορετικά σημεία της πόλης τους. Γ) Αντιπαραβάλλουμε τα χειροποίητα μοναδικά έργα με τα βιομηχανοποιημένα έργα μαζικής κατανάλωσης που μας κατακλύζουν, και ζητάμε να γράψουν τις σκέψεις τους.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
9 - 20
INTENDED END USER
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
NDC Repositories
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
ΕΚΤ (Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
History HistoryHistory > Newer and Modern History (19th-20th century) Newer and Modern History (19th-20th century)Newer and Modern History (19th-20th century) > Technology and science Technology and scienceTechnology and science
Visual Arts Education Visual Arts EducationVisual Arts Education > Sculpture SculptureSculpture
TEACHING APPROACH
cognitivist > direct instruction
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > knowledge > factual
cognitive > process > to think critically and creatively
psychomotor > to imitate and try
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΠΑΝΑΓΙΩΤΑ ΑΛΕΒΙΖΟΥ
metadata validator: ΜΙΧΑΗΛ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
publisher: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE