View of the Byzantine Hippodrome in Istanbul
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Στο βιβλίο του Γάλλου Φραγκισκανού μοναχού, γεωγράφου και συγγραφέα André Thevet (1516-1590), "Cosmographie du Levant", το οποίο είναι το χρονικό του ταξιδιού του στην Ανατολή στα 1549, υπάρχει η παραπάνω ξυλογραφία. Σε αυτήν παρατίθεται, σε αναπαράσταση, άποψη του βυζαντινού Ιππόδρομου της Κωνσταντινούπολης, στη διάρκεια του εορτασμού κάποιας νίκης, ύστερα, πιθανόν από μια αρματοδρομία. Τέσσερις έφιππες μορφές και τρεις επάνω σε τετράτροχο άρμα, που σέρνουν δυο άλογα (αν και στις βυζαντινές ιπποδρομίες συμμετείχαν δίτροχα τέθριππα), πανηγυρίζουν κρατώντας, οι δυο από αυτές, κλαδιά φοίνικα (βάγια), τα οποία ήταν και το βραβείο του νικητή. Διακρίνονται, επίσης, οβελίσκος, στήλη και κίονας από τη διακόσμηση της σπίνας (ευρίπου), του χαμηλού, δηλαδή, φράγματος που υπήρχε στο κέντρο του στίβου του ιπποδρόμου και γύρω από το οποίο γίνονταν οι αρματοδρομίες. Πρόκειται για τον οβελίσκο του Θεοδοσίου του Α' και τον "τρικάρηνο όφι" ("στήλη των όφεων") της μάχης των Πλαταιών που είναι ορατά ακόμα και σήμερα στην πλατεία Σουλταναχμέτ της Πόλης, καθώς και έναν κίονα που μοιάζει περισσότερο, χωρίς να ταυτίζεται απόλυτα, με τη στήλη του Αρκαδίου που δεν ήταν στον ιππόδρομο.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Η εικόνα μπορεί να λειτουργήσει ως αφόρμηση για να γνωρίσουν οι μαθητές τη βυζαντινή Κωνσταντινούπολη, ως πρωτεύουσα του βυζαντινού κράτους, αφού ο Ιππόδρομος, ο οποίος ήταν σε άμεση σύνδεση με το αυτοκρατορικό "Μέγα Παλάτιον", αποτελούσε ένα από τα εμβληματικά τοπόσημά της. Ακόμα και σήμερα, παρόλο που δεν είναι ορατά στον επισκέπτη της Πόλης καθαυτό τμήματα του Ιπποδρόμου, μπορεί, εντούτοις, αυτός να δει, στην πλατεία Σουλταναχμέτ κοντά στην Αγία Σοφία, μνημεία που φαίνονται στην εικόνα όπως ο οβελίσκος του Θεοδοσίου του Α΄, και η "στήλη των όφεων". Προτείνεται οι μαθητές/τριες να ασχοληθούν, εκκινώντας από την εικόνα, με ομαδικές, διερευνητικές εργασίες με σκοπό να παρουσιαστεί ο βυζαντινός Ιππόδρομος σε όλες του τις διαστάσεις, κοινωνικές, πολιτικές, πολιτισμικές, ιδεολογικές, οικονομικές και ανθρωπολογικές. Αν, μάλιστα, η μαθητική έρευνα συνδυαστεί με ιστοεξερευνήσεις, τότε θα υπάρξουν ενδιαφέροντα αποτελέσματα. Αναπαραστάσεις του Ιππόδρομου και της βυζαντινής Πόλης υπάρχουν αρκετές στο Youtube και στο Vimeo, ενώ χρήσιμες είναι και ειδικές ιστοσελίδες όπως αυτή του προγράμματος Byzantium 2000 (αγγλική γλώσσα). Λόγω και της παρουσίας στην εικόνα του οβελίσκου, της στήλης και του κίονα μπορεί, σε προέκταση της διδασκαλίας, να διερευνηθεί, επίσης, από τους/τις μαθητές/τριες η συμβολική διαχείριση του παρελθόντος κατά τη Βυζαντινή περίοδο και το πώς και γιατί αυτά τα αντικείμενα αρχαίων πολιτισμών, εντάσσονταν στην καθημερινότητα των Βυζαντινών, αλλά και στην αυτοκρατορική ιδεολογία.
Προτείνεται, τέλος να αξιοποιηθούν βιβλιογραφικά από τον εκπαιδευτικό και τους/τις μαθητές/τριες τα άρθρα α) του Αντρέα Ιωαννίδη, Ο Βυζαντινός Ιππόδρομος στην Κωνσταντινούπολη, στο περιοδικό Αρχαιολογία, τεύχος 4 (1982), σελίδες 39-47, το οποίο είναι ελεύθερα διαθέσιμο στην ιστοσελίδα του περιοδικού β) της Λίλας Σαμπανοπούλου, Τείχος, Τόξο, Τρούλος: Η βυζαντινή "Ιστανμπούλ", στον τρίτο τόμο του Δελτίου της Εταιρείας Μελέτης της Καθ΄ημάς Ανατολής, Αθήνα 2011, σελίδες 763-779, το οποίο μπορεί να βρεθεί, επίσης, με ελεύθερη πρόσβαση στο διαδίκτυο.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
9 - 18
INTENDED END USER
TECHNICAL INFORMATION
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
Library of Aik. Laskaridis Foundation
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
History HistoryHistory > Byzantine and Medieval History Byzantine and Medieval HistoryByzantine and Medieval History > Institutions, political organization and administration Institutions, political organization and administrationInstitutions, political organization and administration
History HistoryHistory > Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.) Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.)Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.) > Arts (Architecture, Ceramic Art, Plastic Art, Painting) Arts (Architecture, Ceramic Art, Plastic Art, Painting)Arts (Architecture, Ceramic Art, Plastic Art, Painting)
History HistoryHistory > Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.) Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.)Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.) > Arts (Architecture, Ceramic Art, Plastic Art, Painting) Arts (Architecture, Ceramic Art, Plastic Art, Painting)Arts (Architecture, Ceramic Art, Plastic Art, Painting)
TEACHING APPROACH
cognitivist > direct instruction
cognitivist > collaborative learning
cognitivist > inquiry learning
constructivist > action research
constructivist > communities of practice
constructivist > design-based learning
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > knowledge > factual
cognitive > process > to understand
cognitive > process > to think critically and creatively
affective > to pay attention
affective > to respond and participate
psychomotor > to perform independently, skillfully and precisely
psychomotor > to adapt and perform creatively
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΚΟΣΜΑΣ ΤΟΥΛΟΥΜΗΣ
metadata validator: ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΨΥΧΟΓΥΙΟΥ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
publisher: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE