Ερμηνεια της επιγραφης της Γορτυνας. 1887
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Στο σύγγραμμα «Ερμηνεία της εν Γορτύνι της Κρήτης τωι 1884 ανακαλυφθείσης επιγραφής» (1887), ο Ι. Α. Τυπάλδος επιχειρεί να ερμηνεύσει την επιγραφή που βρέθηκε στην ομώνυμη περιοχή από τον Ιταλό αρχαιολόγο Φεντερίκο Άλμπερ. Η επιγραφή αυτή, η οποία χρονολογείται τον 6ο αι. π.Χ. αποτελεί την πρώτη κωδικοποίηση νομικού κειμένου του ευρωπαϊκού πολιτισμού και ένα από τα σημαντικότερα ελληνικά επιγραφικά μνημεία. Το κείμενο μπορεί να αξιοποιηθεί κατά τη διδασκαλία της Αρχαίας Ιστορίας στην Α΄ Λυκείου.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Ο εκπαιδευτικός αναφερόμενος στους νόμους των αρχαίων Ελλήνων, επικαλείται την επιγραφή της Γόρτυνας ως πηγή άντλησης πληροφοριών για την εφαρμογή του δικαίου και των νόμων στις δωρικές περιοχές. Αναφέρεται στη ιστορία της επιγραφής και παρουσιάζει εικόνα της μέσω διαδραστικού πίνακα. Στη συνέχεια προτείνει στους μαθητές να μελετήσουν όλοι μαζί απόσπασμα από το σύγγραμμα «Ερμηνεία της εν Γορτύνι της Κρήτης τωι 1884 ανακαλυφθείσης επιγραφής» του Ι. Α. Τυπάλδου, στο οποίο ο συγγραφέας σχολιάζει διατάξεις που αναφέρονται στο δικαίωμα των μελών της οικογένειας στην οικογενειακή περιουσία και οι οποίες είναι ιδιαίτερα σημαντικές για το οικογενειακό και πολιτικό δίκαιο του 6ου αι. π.Χ.. Ο εκπαιδευτικός παρουσιάζει μέσω του διαδραστικού πίνακα τις σελίδες 60, 61 και 62 που αναφέρονται στον στίχο 24 κ.έ. της στήλης Δ της επιγραφής (ουσιαστικά πρόκειται για μία παράγραφο που ξεκινά στην τελευταία σειρά της σ. 60 και ολοκληρώνεται στο πάνω μέρος της σ. 62). Μοιράζει στους μαθητές φύλλο εργασίας με ερωτήσεις όπως: Ποια η σχέση οικογένειας και πολιτείας σύμφωνα με τους νόμους που ίσχυαν πριν τη νομοθεσία του Σόλωνα; Ποιος εκπροσωπούσε την οικογένεια στην πολιτεία; Ποιος ήταν ο ρόλος του οικογενειάρχη μέσα στην οικογένεια; Τι προβλεπόταν για την οικογενειακή περιουσία μετά το θάνατό του; Ποια ήταν η θέση των αγοριών και ποια των κοριτσιών στην πόλη; Πώς αντιμετώπιζαν τη γυναίκα οι προγενέστεροι της επιγραφής της Γόρτυνας νόμοι; Τι προβλέπει ο παρών νόμος για τη γυναίκα σε σχέση με την οικογενειακή περιουσία; Ποια η σημασία της διάταξης αυτής; Ο εκπαιδευτικός διαβάζει το κείμενο. Στη συνέχεια με βάση τις ερωτήσεις επιχειρούν όλοι μαζί τη μελέτη του κειμένου, ενώ ένας μαθητής υπογραμμίζει στον πίνακα τα σχετικά χωρία. Η επεξεργασία ολοκληρώνεται, καθώς τονίζεται ότι η επιγραφή της Γόρτυνας αποτελεί μία από τις σπουδαιότερες αποδείξεις για την πρόοδο που είχε σημειώσει το οικογενειακό και πολιτικό δίκαιο εκείνη την εποχή.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
15 - 18
INTENDED END USER
TECHNICAL INFORMATION
METADATA PAGE URL
CONTENT PROVIDER URL
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/4119
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
Digital Library of Serres
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη Σερρών (Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη Σερρών)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
History HistoryHistory > Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.) Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.)Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.) > Institutions, political organization Institutions, political organizationInstitutions, political organization
TEACHING APPROACH
cognitivist > direct instruction
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > knowledge > factual
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
original work creator: Τυπάλδος, Ι. Α.
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΜΑΡΙΑ ΚΑΣΚΑΝΤΑΜΗ
metadata validator: ΜΙΧΑΗΛ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη Σερρών
publisher: Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη Σερρών
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE