Δημητρη Πικιωνη, Πορτα στην Αιγινα
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Σχέδιο του σημαντικού αρχιτέκτονα, ζωγράφου, συγγραφέα, πανεπιστημιακού δάσκαλου, ακαδημαϊκού, αλλά και φιλόσοφου Δημήτρη Πικιώνη (1887-1968). Αποδίδεται σε αυτό μια, παραδοσιακής αρχιτεκτονικής, πόρτα από την Αίγινα. Είναι μια ξύλινη, τοξωτή στην κορυφή της, πόρτα με λίθινο κατώφλι που επιστέφεται με λίθινο, επίσης, τόξο. Διακρίνεται ακόμα η λίθινη υποδομή του τοίχου στον οποίο είναι ανοιγμένη αυτή η ξύλινη θύρα και τα αγκωνάρια, κοντά στο κατώφλι που υποστηρίζουν τη στατικότητά της. Πρόκειται για αποτύπωση που έγινε ανάμεσα στα 1918-1921, στην πρώιμη φάση της δράσης του Δ. Πικιώνη, πριν ακολουθήσει ακαδημαϊκή καριέρα, όταν αναζητούσε και μελετούσε την έννοια της "ελληνικότητας" και προσπαθούσε να την ενσωματώσει και να την εκφράσει στο έργο του. Αργότερα, πάντως, θα συνδυάσει αυτό το εθνικό πνεύμα με την οικουμενικότητα. Η εικόνα μπορεί να έχει παιδαγωγικό ενδιαφέρον αν συνδυαστεί με τις αισθητικές, καλλιτεχνικές και φιλοσοφικές απόψεις του δημιουργού, οι οποίες αποκαλύπτουν τις ιδεολογικές αναζητήσεις της ελληνικής διανόησης κατά το πρώτο μισό του 20ου αιώνα.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Το σχέδιο της εικόνας μπορεί να αξιοποιηθεί για να προσεγγίσουν οι μαθητές/τριες τη λαϊκή αρχιτεκτονική σε συνδυασμό με την οπτική του Δ. Πικιώνη για τη σημασία της "ελληνικότητας", εντάσσοντάς την στο ιδεολογικό κλίμα στην Ελλάδα των αρχών του 20ου αιώνα. Προτείνεται να εκπονηθούν ομαδικές, μαθητικές εργασίες οι οποίες θα διερευνούν το γιατί ο Δ. Πικιώνης στράφηκε στην Αίγινα και στη μελέτη της παραδοσιακής αρχιτεκτονικής. Γιατί σχεδίασε μια πόρτα; Με αυτόν τον τρόπο αναδεικνύονται τόσο το θέμα της εικόνας, όσο και η προσωπικότητα και ταυτότητα του δημιουργού. Το μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας προσφέρεται για την παραγωγή ανάλογων κειμένων, γραπτών, προφορικών ή ψηφιακών, ενώ ενδείκνυνται διαθεματικές προεκτάσεις στην Περιβαλλοντική Εκπαίδευση, στην Αισθητική Αγωγή, αλλά και στην Ιστορία για την ανάδειξη του ζητήματος της ελληνικότητας. Η αναζήτηση στο διαδίκτυο από τους μαθητές μπορεί να προσφέρει αξιόλογους ψηφιακούς πόρους, διαφόρων μορφών (κείμενα, εικόνες, βίντεο κ.λ.π.)


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
12 - 18
INTENDED END USER
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
Benaki Museum
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Μουσείο Μπενάκη (Μουσείο Μπενάκη)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
Modern Greek Language Modern Greek LanguageModern Greek Language > Topics TopicsTopics > Nature - Environment Nature - EnvironmentNature - Environment
Visual Arts Education Visual Arts EducationVisual Arts Education > Architecture ArchitectureArchitecture
History HistoryHistory > Newer and Modern History (19th-20th century) Newer and Modern History (19th-20th century)Newer and Modern History (19th-20th century) > Arts, Letters and Culture Arts, Letters and CultureArts, Letters and Culture
TEACHING APPROACH
cognitivist > collaborative learning
cognitivist > inquiry learning
cognitivist > problem – based
constructivist > experiential learning
constructivist > action research
constructivist > design-based learning
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > process > to understand
cognitive > process > to think critically and creatively
affective > to form and follow a system of values
psychomotor > to perform independently, skillfully and precisely
psychomotor > to adapt and perform creatively
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΚΟΣΜΑΣ ΤΟΥΛΟΥΜΗΣ
metadata validator: ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΨΥΧΟΓΥΙΟΥ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Μουσείο Μπενάκη
publisher: Μουσείο Μπενάκη
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE