Only Photodentro Repositories
User Generated Content
Clear active filters
Subscribe to a subject area to receive notifications for new items
Αλεξανδρος Ριζος-Ραγκαβης
METADATA PROVIDER
LEARNING OBJECT PROVIDER
DESCRIPTION
Ξυλογραφία από το «Ημερολόγιον Σκόκου», δημοφιλές περιοδικό του 1888. Ο Αλέξανδρος Ρίζος-Ραγκαβής ήταν φαναριώτης λόγιος, ρομαντικός ποιητής της Α' Αθηναϊκής Σχολής, πεζογράφος και διπλωμάτης(27/12/1809-16/1/1892). Γεννήθηκε στην Κωνσταντινούπολη αλλά τα παιδικά του χρόνια τα πέρασε στο Βουκουρέστι, στην αυλή του ηγεμόνα Αλεξάνδρου Σούτσου, που ήταν συγγενής του, την Οδησσό (Λύκειο) και τελικά στο Μόναχο από το 1825, (Στρατιωτική Σχολή Βαυαρίας). Στην Ελλάδα εγκαταστάθηκε το 1829, ως ανθυπολοχαγός του πυροβολικού. Γρήγορα παραιτήθηκε θεωρώντας ότι αδικήθηκε. Κατά τα έτη 1831-1841 υπηρέτησε ως Γενικός Γραμματέας στο Υπουργείο Παιδείας (επεξεργάστηκε σχέδιο οργάνωσης της Μέσης Εκπαίδευσης και του Πανεπιστημίου) και 1841-1844 στο Υπουργείο Εσωτερικών (επεξεργάστηκε σχέδιο καταπολέμησης της ληστείας). Το 1844, όταν εφαρμόστηκε ο νόμος που απαγόρευε την υπηρέτηση ετεροχθόνων στο δημόσιο, απολύθηκε και διορίστηκε καθηγητής Αρχαιολογίας στο Πανεπιστήμιο Αθηνών. Το 1856-1859 διετέλεσε Υπουργός Εξωτερικών. Αφού παραιτήθηκε το 1867 από το Πανεπιστήμιο, αφοσιώθηκε στο διπλωματικό του έργο (πρεσβευτής στις ΗΠΑ –ο πρώτος Έλληνας πρεσβευτής εκεί –, Κωνσταντινούπολη, Παρίσι, Βερολίνο). Οι απόψεις του για την ενίσχυση των ελληνικών προϊόντων οδήγησαν στα Σκιαδικά. Η απεικόνισή του μπορεί λειτουργήσει ως αφόρμηση για να ερμηνεύσουμε το θεατρικό του έργο «Του Κουτρούλη ο γάμος».
EDUCATIONAL DESCRIPTION
Α) Προβάλλουμε στους μαθητές μας το trailer της θεατρικής παράστασης «Του Κουτρούλη ο γάμος» από το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος 2015 (youtube). Τους ρωτάμε αν τους άρεσε και αν θα πήγαιναν να την δουν. Στη συνέχεια τους δείχνουμε την ξυλογραφία του Αλεξάνδρου Ρίζου Ραγκαβή, τον οποίο και περιγράφουν. Φαίνεται αριστοκρατικής ή λαϊκής καταγωγής; Πώς το συμπεραίνουν; Μετά τους αφηγούμαστε τον βίο του. Με έκπληξη απορούμε πώς συμμετείχε ενεργά στην πολιτική ζωή της νεοσύστατης Ελλάδας αρχικά για δεκαέξι χρόνια και μετά ως διπλωμάτης για άλλα είκοσι χρόνια! Άρα, ήταν πολύ έμπειρος γι’ αυτό και αυθεντικός στο θεατρικό έργο του «Του Κουτρούλη ο γάμος» το οποίο σημειώνουμε ότι γράφτηκε το 1845, ένα χρόνο μετά την παραίτησή του από το Υπουργείο Εσωτερικών, αμέσως μετά το «μνημόνιο» με τους δανειστές εκείνης της εποχής και την επιβολή στη χώρα μας από τις Μεγάλες Δυνάμεις δυσβάστακτων όρων. Στο έργο του περιγράφει «από τα μέσα» τις ίντριγκες, τις ξένες επεμβάσεις, τους συμβιβασμούς και την με κάθε μέσο προσπάθεια για κατάκτηση και διατήρηση της εξουσίας από τα πρώτα κόμματα. Μέσα από την ξεκαρδιστική ιστορία του Κουτρούλη, του καλοκάγαθου ράφτη από την Σύρο, που, για να τον δεχτεί για σύζυγό της η ωραία Ανθούσα, θέτει ως όρο να γίνει… Υπουργός, ο Ραγκαβής αποκαλύπτει με αξιοθαύμαστη τόλμη τις μεθόδους και τις πρακτικές που από τότε διέπουν το πολιτικό μας σύστημα: την εξασφάλιση ξένης υποστήριξης, την διαπλοκή, την εξαγορά συνειδήσεων, τις πελατειακές σχέσεις και την θυσία του δημοσίου στο ατομικό συμφέρον. Συζητάμε, λοιπόν, πόσο επίκαιρος είναι ο Ραγκαβής. Β) Αν η υπόθεση τους εμπνέει τους παροτρύνουμε να την ανεβάσει το σχολείο [όπως έκανε το 5ο Γ.Ε.Λ. Βέροιας στα πλαίσια του 1ου Θεατρικού διαγωνισμού γυμνασίων και λυκείων Ημαθίας, Πιερίας, Πέλλας.] Γ) Αναθέτουμε στους μαθητές να αναζητήσουν στο διαδίκτυο από πού προήλθε η φράση «Έγινε/Θα γίνει… του Κουτρούλη ο γάμος» και τι σημαίνει. Δ) Συζητάμε στην τάξη για τα «Σκιαδικά», τα σοβαρά επεισόδια που έγιναν στο Πεδίο του Άρεως στην Αθήνα στις 10-11 Μαΐου του 1859. Ο Αλέξανδρος Ρίζος Ραγκαβής, υπουργός Εξωτερικών εκείνη την εποχή, είχε διατυπώσει πολλές φορές σε οικογενειακές συζητήσεις την άποψη ότι οι πιο εύπορες τάξεις έπρεπε να στραφούν στην αγορά ελληνικών προϊόντων, για να ενισχυθεί η εγχώρια παραγωγή, της οποίας η ενίσχυσή αποτελούσε εθνική ανάγκη για τον Ραγκαβή. Ο γιος του Κλέων διέδωσε την ιδέα σε μαθητές και φοιτητές, οι οποίοι στις 10 Μαΐου του 1859 βγήκαν περίπατο στο Πεδίο του Άρεως φορώντας ψάθινα καπέλα από τη Σίφνο, που ονομάζονταν «σκιάδια». Όμως, οι εισαγωγείς καπέλων από το εξωτερικό, οι οποίοι πλήττονταν από αυτήν την πρωτοβουλία, έστειλαν στο Πεδίο του Άρεως υπαλλήλους τους που φορούσαν αστεία και κουρελιασμένα σκιάδια, για να διακωμωδήσουν τους νέους, με αποτέλεσμα να γίνουν επεισόδια. Συνειδητοποιούμε πόσο επίκαιρες είναι και πάλι οι απόψεις του Ραγκαβή και πόσο είναι αδήριτη ανάγκη να αντισταθούμε κι εμείς σήμερα στην αγορά επωνύμων προϊόντων ξένων εταιρειών που μας κατακλύζουν και να ενισχύσουμε όση από την εγχώρια παραγωγή υπάρχει ακόμα.
LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
12 - 18
INTENDED END USER
TECHNICAL INFORMATION
METADATA PAGE URL
CONTENT PROVIDER URL
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/4166
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
NDC Repositories
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
ΕΚΤ (Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
Modern Greek Literature Modern Greek LiteratureModern Greek Literature
> Writer WriterWriter
History HistoryHistory > Newer and Modern History (19th-20th century) Newer and Modern History (19th-20th century)Newer and Modern History (19th-20th century) > Society and everyday life Society and everyday lifeSociety and everyday life
Drama/Theater in Education (DiE/TiE) Drama/Theater in Education (DiE/TiE)Drama/Theater in Education (DiE/TiE) > Activities ActivitiesActivities
Modern Greek Language Modern Greek LanguageModern Greek Language > Vocabulary - Semantics Vocabulary - SemanticsVocabulary - Semantics > Literal and figurative meaning Literal and figurative meaningLiteral and figurative meaning
History HistoryHistory > Newer and Modern History (19th-20th century) Newer and Modern History (19th-20th century)Newer and Modern History (19th-20th century) > Society and everyday life Society and everyday lifeSociety and everyday life
Drama/Theater in Education (DiE/TiE) Drama/Theater in Education (DiE/TiE)Drama/Theater in Education (DiE/TiE) > Activities ActivitiesActivities
Modern Greek Language Modern Greek LanguageModern Greek Language > Vocabulary - Semantics Vocabulary - SemanticsVocabulary - Semantics > Literal and figurative meaning Literal and figurative meaningLiteral and figurative meaning
TEACHING APPROACH
cognitivist > direct instruction
constructivist > socratic instruction
constructivist > socratic instruction
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > process > to think critically and creatively
affective > to form and follow a system of values
psychomotor > to perform confidentially following instructions
affective > to form and follow a system of values
psychomotor > to perform confidentially following instructions
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
subcontract leader / coordinator:
Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author:
ΠΑΝΑΓΙΩΤΑ ΑΛΕΒΙΖΟΥ
metadata validator: ΜΙΧΑΗΛ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor:
Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
publisher: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
Show user comments and ratings Hide user comments and ratings
USER COMMENTS
Συνδεθείτε για να προσθέσετε το δικό σας σχόλιο.
Δεν υπάρχουν σχόλια για το συγκεκριμένο αντικείμενο.
USER RATINGS
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
Total votes: 0
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
Total votes: 0
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
Total votes: 0
aggregator