Αναθηματικο αναγλυφο που βρεθηκε σε τοιχο σχολειου κοντα στην εκκλησια της Μεγαλης Παναγιας στην Αθηνα
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Απεικόνιση αναθηματικού ανάγλυφου από τον περιηγητή, συγγραφέα και σχεδιαστή James Stuart το 1794. Από τα δαιδαλικά και τα πρώιμα αρχαϊκά χρόνια, σημαντικά οικοδομήματα σε ιερά, ναοί και θησαυροί, ήταν διακοσμημένα με ανάγλυφα. Τα ανάγλυφα αυτά ονομάζονται αρχιτεκτονικά. Υπήρχαν όμως και ανεξάρτητα ανάγλυφα, που δεν αποτελούσαν τμήμα μιας κατασκευής, αλλά στέκονταν μόνα τους στον χώρο, τοποθετημένα επάνω σε μια βάση. Τα ανάγλυφα αυτά ονομάζονται ελεύθερα και είχαν δύο λειτουργίες: είτε τοποθετούνταν επάνω σε τάφους, οπότε ήταν επιτύμβια, είτε στήνονταν σε ιερά ως αφιερώματα, οπότε ονομάζονται αναθηματικά. Τα αναθηματικά ανάγλυφα μπορεί να εικονίζουν τη θεότητα στην οποία είναι αφιερωμένα ή τον αναθέτη ή, σπανιότερα, και τους δύο. Ήταν ανάγλυφα αφιερωμένα σε θεότητες στην εποχή της αρχαίας Ελλάδας. Βρέθηκαν σε αρχαιολογικές ανασκαφές σε ιερούς χώρους, αρχαίους ναούς και εκκλησίες. Ήταν κατασκευασμένα από μάρμαρο, μέταλλο, ξύλο ή άλλη ύλη. Τα αναθηματικά ανάγλυφα, που εμφανίζονται ήδη στην αρχαϊκή εποχή, είναι μικρά κυρίως σε μέγεθος, ορθογωνίου σχήματος ανάγλυφα, που αφιερώνονταν στα ιερά από τους πιστούς και απεικόνιζαν κατά κανόνα θεότητες, συχνά μαζί με τους πιστούς σε μικρότερο από τους θεούς μέγεθος. Από τους αρχαϊκούς χρόνους σώζεται, ωστόσο, σχετικά μικρός αριθμός αναθηματικών ανάγλυφων.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Το συγκεκριμένο μαθησιακό αντικείμενο μπορεί να χρησιμοποιηθεί στη διδασκαλία της Ιστορίας από τους Αρχαίους χρόνους μέχρι και την Ελλάδα του 17ου και 18ου αιώνα. Θα μπορούσε να αξιοποιηθεί διαχρονικά και να μελετηθεί τόσο η αρχαιότητα όσο και η εποχή των αρχών του 18ου αιώνα σε σχέση με τη θέση της Ελλάδας την εποχή εκείνη καθώς και του ρόλου των περιηγητών από το εξωτερικό που αποτυπώνουν σχεδιαστικά την πλούσια πολιτιστική κληρονομιά της χώρας. Αναφορές και διάλογος μπορεί να γίνει για την σημασία του αναθηματικού ανάγλυφου, τον τρόπο που τιμούσαν ανθρώπους και θεούς καθώς και την όποια συσχέτιση με τα σημερινά τάματα και τη λειτουργικότητά τους. Επιπλέον τον όποιο ρόλο είχαν τα αντικείμενα αυτά στις ζωές των ανθρώπων του τότε και του σήμερα. Επίσης είναι σημαντικό να αναφερθεί και η συμβολή στην διάδοση και αναγνώριση των έργων αυτών από τους περιηγητές στην Αθήνα και την μετέπειτα παρουσίαση των μνημείων ανά την Ευρώπη και τον κόσμο. Μια ενδιαφέρουσα εργασία θα είναι οι μαθητές να επισκεφθούν ένα μουσείο και εκεί να μελετήσουν και να καταγράψουν και οι ίδιοι σε ομάδες τα αναθηματικά ανάγλυφα που θα συναντήσουν δημιουργώντας έτσι το δικό τους μαθησιακό αποτύπωμα. Επιπλέον μπορεί να μελετηθεί και από τη θεματική της τέχνης αλλά και της αρχιτεκτονικής για την κατανόηση του αρχαϊκού κόσμου, της ομορφιάς των ρυθμών, της κοινωνίας της εποχής και της μετέπειτα εξέλιξης σε σχέση με το μαθησιακό αντικείμενο, της κουλτούρας, των αξιών και γενικότερα του πολιτισμού.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
9 - 18
INTENDED END USER
SPECIAL NEEDS
TECHNICAL INFORMATION
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
Library of Aik. Laskaridis Foundation
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
SUBJECT AREA
History HistoryHistory > Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.) Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.)Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.) > Arts (Architecture, Ceramic Art, Plastic Art, Painting) Arts (Architecture, Ceramic Art, Plastic Art, Painting)Arts (Architecture, Ceramic Art, Plastic Art, Painting)
TEACHING APPROACH
behaviourist > programmed instruction
cognitivist > collaborative learning
cognitivist > inquiry learning
constructivist > cognitive apprenticeship
constructivist > action research
constructivist > communities of practice
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > knowledge
cognitive > knowledge > factual
cognitive > knowledge > conceptual
cognitive > knowledge > procedural
cognitive > knowledge > meta – cognitive
cognitive > process > to remember
cognitive > process > to understand
cognitive > process > to think critically and creatively
affective > to pay attention
affective > to respond and participate
psychomotor > to perform independently, skillfully and precisely
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΑΜΑΝΑΤΙΔΗΣ
metadata validator: ΣΤΑΥΡΟΣ ΓΡΟΣΔΟΣ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
publisher: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE