Νικος Χατζηκυριακος Γκικας: Άποψη πολης
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Πρόκειται για σχέδιο του Νίκου Χατζηκυριάκου-Γκίκα (1906-1994) σημαντικού Έλληνα ζωγράφου και ακαδημαϊκού, καθηγητή του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου, ενός δημιουργού που συνέβαλε στη διαμόρφωση της σύγχρονης ελληνικής τέχνης. Εκτός της ζωγραφικής ασχολήθηκε με τη γλυπτική, τη χαρακτική, την εικονογράφηση βιβλίων, τη σκηνογραφία αλλά και την κριτική τέχνης, τη συγγραφή κειμένων για την ελληνική τέχνη, την Αρχιτεκτονική αλλά και γενικότερα την Αισθητική, αναδεικνύοντας τη προσωπική του προοπτική γύρω από τη σύγχρονη εικαστική παραγωγή. Στο σχέδιο -για το οποίο χρησιμοποιήθηκε μελάνι με πενάκι σε χαρτί μικρών διαστάσεων- απεικονίζεται μια πόλη με ψηλά κτίρια και περιοχές πρασίνου, όπου κυριαρχεί η αρχιτεκτονική οργάνωση της σύνθεσης, η αίσθηση του φωτός και η γεωμετρική αφαίρεση.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Το σχέδιο του Νίκου Χατζηκυριάκου-Γκίκα μπορεί να αποτελέσει αφορμή για τη γνωριμία των μαθητών/τριών με τον δημιουργό Νίκο Χατζηκυριάκο-Γκίκα αλλά και με την τέχνη της ζωγραφικής και πιο συγκεκριμένα την τέχνη της αναπαράστασης μιας πραγματικής ή φανταστικής εικόνας. Η αντιμετώπιση του συγκεκριμένου σχεδίου ως δείγματος της πιστής σχεδίασης ενός αντικειμένου, μπορεί χρησιμοποιηθεί στη μύηση στοιχείων του γραμμικού ή ελεύθερου σχεδίου ή της απόδοσης της σκιάς, του φωτός αλλά και τη χρήση της προοπτικής (κυρίως για τους/τις μαθητές/τριες του Λυκείου). Από την άλλη πλευρά η χρήση απλών γραμμών και η απουσία λεπτομέρειας μπορεί να παρακινήσει τους/τις μικρούς /ες μαθητές/τριες σε μια δική τους εικαστική παρέμβαση για τη συμπλήρωση της εικόνας ή να αποτελέσει αφορμή μιας νέας προσωπικής δημιουργίας αλλά και χρήσης συγκεκριμένων υλικών ζωγραφικής όπως είναι το πενάκι και η μελάνι.
Από την άλλη πλευρά τα χαρακτηριστικά του ίδιου του σχεδίου (αρχιτεκτονική οργάνωση της σύνθεσης, η αίσθηση του φωτός και η γεωμετρική αφαίρεση όπως και η απουσία εικαστικής αναπαράστασης κάποιας ανθρώπινης μορφής) δίνουν μια ακόμη ευκαιρία αξιοποίησης του συγκεκριμένου ψηφιακού αντικειμένου. Αυτή αφορά την παρακίνηση των μαθητών/τριών για παραγωγή ενός κειμένου, στο οποίο θα περιγράφεται η συγκεκριμένη εικόνα και παράλληλα θα αναδεικνύεται η παρουσία και η δράση ανθρώπων ή άλλων μορφών στο χώρο. Ως επέκταση των παραπάνω θα μπορούσε να θεωρηθεί η πρόταση αξιοποίησης του σκίτσου και αναπαραγωγής του από τους μαθητές/τριες (ή και αντίστοιχης διαφοροποίησής του) για τη δημιουργία διαφορετικών καρέ ενός κόμικ, στο οποίο θα ενσωματώνεται το κείμενο μιας ιστορίας που θα διαδραματίζεται σε ένα μεσογειακό τοπίο, όπως είναι η πόλη του Νίκου Χατζηκυριάκου-Γκίκα ή όποιου άλλου τόπου επιλέξουν οι μαθητές/τριες.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
6 - 18
INTENDED END USER
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
Benaki Museum
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Μουσείο Μπενάκη (Μουσείο Μπενάκη)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
Visual Arts Education Visual Arts EducationVisual Arts Education > Painting PaintingPainting
Modern Greek Language Modern Greek LanguageModern Greek Language > Text types Text typesText types > Narration NarrationNarration
TEACHING APPROACH
cognitivist > collaborative learning
cognitivist > inquiry learning
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > process > to understand
cognitive > process > to apply
cognitive > process > to think critically and creatively
affective > to respond and participate
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΜΑΡΙΑ ΚΟΥΚΛΑΤΖΙΔΟΥ, ΕΛΠΙΣ ΤΟΚΜΑΚΙΔΟΥ
metadata validator: ΣΤΑΥΡΟΣ ΓΡΟΣΔΟΣ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Μουσείο Μπενάκη
publisher: Μουσείο Μπενάκη
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE