Δημητρης Πικιωνης: Σπιτι στη Ζαγορα
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Πρόκειται για σχέδιο του αρχιτέκτονα, πολιτικού μηχανικού, ζωγράφου, ακαδημαϊκού, στοχαστή και καθηγητή του Εθνικού Μετσόβειου Πολυτεχνείου Αθηνών Δημήτρη Πικιώνη (1887-1968), ο οποίος αναγνωρίζεται στον ελληνικό και παγκόσμιο χώρο ως ένας από τους σημαντικότερους αρχιτέκτονες του 20ου αιώνα. Ανήκει στα έργα της δεκαετίας 1940-1950, στα οποία ο ίδιος έδωσε τον τίτλο «Λαϊκά». Στην εικόνα αποτυπώνεται η μεσημβρινή εξωτερική όψη της οικίας Γαλάτου από την περιοχή της Ζαγοράς (Πήλιο). Το σχέδιο αποτελεί τεκμήριο των εκφραστικών αναζητήσεων του Δ. Πικιώνη στο πεδίο της μελέτης της νεοελληνικής λαϊκής αρχιτεκτονικής παράδοσης αλλά και της άρρηκτης σχέσης που αναπτύχθηκε μεταξύ ζωγραφικής και αρχιτεκτονικής στο έργο του.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Το συγκεκριμένο ψηφιακό αντικείμενο αποτελεί ένα δείγμα της αισθητικής του αρχιτέκτονα Δ. Πηκιώνη αλλά και της εικαστικής απόδοσης ενός πηλιορείτικου αρχοντικού από τον ίδιο, στοιχείο που προσδίδει ιδιαίτερη αξία όχι μόνο για τον μυημένο αποδέκτη του αλλά και στους μαθητές/τριες του δημοτικού σχολείου και γυμνασίου. Το σχέδιο αναφέρεται στη μοναδική τοπική οικοδομική παράδοση του Πηλίου εστιάζοντας στο παράδειγμα ενός πηλιορείτικου αρχοντικού που υφίσταντο στα 1939 πριν το ξέσπασμα του Β΄ Παγκοσμίου πολέμου. Η σύγκριση και αντιπαραβολή των χαρακτηριστικών του (τρόπος κτισίματος, χρήση δομικών υλικών όπως οι πέτρες και πλάκες της ευρύτερης περιοχής) με αντίστοιχα σχέδια σύγχρονων κτιρίων της περιοχής, μπορεί να αξιοποιηθεί στην προώθηση στόχων της τοπικής ιστορίας και έρευνας συγκεκριμένων ιστορικών χώρων. Η συγκέντρωση επιπλέον φωτογραφικού και πληροφοριακού υλικού με παρόμοια κτίρια/αρχοντικά μπορεί να οδηγήσει επίσης στην καταγραφή συμπερασμάτων από την παρατήρηση στοιχείων που διατηρήθηκαν ή χάθηκαν με το πέρασμα του χρόνου.
Παράλληλα η ίδια εικόνα μπορεί να αξιοποιηθεί και στο διδακτικό αντικείμενο της Μελέτης του Περιβάλλοντος και της Γεωγραφίας, όπου η συγκέντρωση και παρατήρηση φωτογραφικού και άλλου πληροφοριακού υλικού γύρω από την αρχιτεκτονική των κτιρίων, θα συμβάλλει στην κατανόηση της επίδρασης των κλιματολογικών συνθηκών ή του περιβάλλοντος χώρου στη διαμόρφωση της εικόνας τους. Οι σχετικές συγκρίσεις μπορούν να καταλήξουν σε καταγραφή σχολίων σχετικά με την καταλληλότητα των αρχιτεκτονικών επιλογών στα κτίσματα διαφόρων περιοχών (ηπειρωτικών και νησιωτικών) της χώρας μας.
Από την άλλη πλευρά το σχέδιο του Δ. Πηκιώνη μπορεί να αποτελέσει αφορμή για γνωριμία των μαθητών/τριών με το επάγγελμα του αρχιτέκτονα. Η αναζήτηση πληροφοριών γύρω από τις σπουδές, τις κλίσεις και τα ενδιαφέροντά του, τα έργα του, τους συνεργάτες και πελάτες του μπορεί να συμβάλλει τόσο στην γνωριμία με τους με το συγκεκριμένο δημιουργό όσο και στη μύησή τους με τις προϋποθέσεις άσκησης του επαγγέλματος, στο οποίο Δ.Πικιώνης κατάφερε να διακριθεί.
Επιπλέον το συγκεκριμένο ψηφιακό αντικείμενο μπορεί να αξιοποιηθεί στην παρακίνηση των μαθητών/τριών για την παραγωγή ενός κειμένου (αφηγηματικού ή περιγραφικού) εστιάζοντας στην πιθανή χρήση του εικονιζόμενου κτιρίου και στην ύπαρξη ενοίκων, τους οποίους θα κληθούν να παρουσιάσουν προτείνοντας την πιθανή απασχόληση τους κατά τη μεσημβρινή ώρα που ο Δ. Πικιώνης βρισκόταν έξω από τους χώρο τους.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
6 - 12
INTENDED END USER
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
Benaki Museum
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Μουσείο Μπενάκη (Μουσείο Μπενάκη)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
VERSION
1939 (final)
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
Visual Arts Education Visual Arts EducationVisual Arts Education > Architecture ArchitectureArchitecture
History HistoryHistory > Newer and Modern History (19th-20th century) Newer and Modern History (19th-20th century)Newer and Modern History (19th-20th century) > Society and everyday life Society and everyday lifeSociety and everyday life
Geography - Geology Geography - GeologyGeography - Geology > Man-made environment Man-made environmentMan-made environment > Development DevelopmentDevelopment
Modern Greek Language Modern Greek LanguageModern Greek Language > Text types Text typesText types > Description DescriptionDescription
Modern Greek Language Modern Greek LanguageModern Greek Language > Text genres Text genresText genres > Types of Narrative Types of NarrativeTypes of Narrative
TEACHING APPROACH
cognitivist > collaborative learning
cognitivist > inquiry learning
constructivist > action research
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > process > to understand
cognitive > process > to think critically and creatively
affective > to pay attention
affective > to respond and participate
psychomotor > to adapt and perform creatively
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΕΛΠΙΣ ΤΟΚΜΑΚΙΔΟΥ
metadata validator: ΣΤΑΥΡΟΣ ΓΡΟΣΔΟΣ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Μουσείο Μπενάκη
publisher: Μουσείο Μπενάκη
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE