Oικια Κωνσταντινιδη στη Ζαγορα, Δημητρης Πικιωνης, 1939
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Σχέδιο οικίας στη Ζαγορά Πηλίου, του Δημήτρη Πικιώνη το 1939. Ο αρχιτέκτονας, πολεοδόμος, ζωγράφος και στοχαστής Δημήτρης Πικιώνης (1887-1968) επισκέφτηκε τη Ζαγορά Πηλίου το 1939. Στόχος του ήταν να μελετήσει την αρχιτεκτονική παράδοση του οικισμού. Κύρια χαρακτηριστικά της αρχιτεκτονικής του ήταν η προσπάθεια ανάδειξης της ελληνικότητας μέσω της παράδοσης και της ιστορικής μνήμης. Ο Δ. Πικιώνης επισημαίνει: «Ας δούμε ευθύς το σπίτι που χτίζει ο χωρικός. Το φυσικό δρόμο που ακολουθεί για αυτό. Κανένα βιβλίο αρχιτεκτονικής δεν διάβασε από ρυθμούς. Τα πραγματώνει ακολουθώντας τη φύση». (Απόσπασμα των ιδεών του που παρουσιάζονται στην εκπομπή - αφιέρωμα της ΕΡΤ στον Δημήτρη Πικιώνη «Παρασκήνιο»). Η μελέτη της παραδοσιακής αρχιτεκτονικής αναδεικνύει ακόμη τη σημασία της χρήσης απλών υλικών, ακόμη και από δεύτερη χρήση, τη λιτότητα, την ταπεινότητα. Ο Δ. Πικιώνης προτάσσει μία αρχιτεκτονική που αφουγκράζεται το τοπίο και το γεωφυσικό περίγυρο. Ο Ζήσιμος Λορεντζάτος παρατηρεί: «Η αρχιτεκτονική του Πικιώνη βγαίνει κατ' ευθείαν μέσα από τη γη. Και μαζί ο αρχιτέκτονας». Ο ίδιος ο Πικιώνης διατυπώνει την ακόλουθη φράση: «Ήταν φορές που αισθανόμουν πως εις τα θεμέλια που εισχωρούσαν βαθιά στη γη, εις τους ογκώδεις τοίχους και τις καμάρες των, ήταν η ψυχή μου που εντοιχιζόταν εις το ανώνυμο πλήθος των...». (Μία περιήγηση στα έργα του μεγάλου αρχιτέκτονα Δ. Πικιώνη, 7/1/2006, Ιστότοπος Ελλήνων Αρχιτεκτόνων). Η αρχιτεκτονική που προβάλλει συνδέεται με τον άνθρωπο και έχει κοινωνικό χαρακτήρα. Συντελεί στη γνωριμία του ανθρώπου με το περιβάλλον και στην ανάπτυξη της αυτοσυνειδησίας του. «Περπατώντας επάνω σε τούτη τη γη, η καρδιά μας χαίρεται με την πρώτη χαρά του νηπίου, την κίνησή μας στο χώρο της πλάσης, την αλληλοδιαδοχή της καταστροφής και την αποκατάσταση της ισορροπίας που είναι η περπατησιά». (Απόσπασμα των ιδεών του που παρουσιάζονται στην εκπομπή – αφιέρωμα της ΕΡΤ στο Δημήτρη Πικιώνη «Παρασκήνιο»). Ο Δ. Πικιώνης μελετώντας την παραδοσιακή αρχιτεκτονική επεδίωκε να αναδείξει τη σημασία της αρμονικής σύνδεσης των ανθρώπινων, τεχνητών δημιουργημάτων όπως είναι τα σπίτια με τη φύση.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Προτείνεται οι μαθητές να περιγράψουν τους επιμέρους χώρους της εικονιζόμενης κατοικίας και να υποθέσουν τον τρόπο χρήσης τους από τους ανθρώπους που διέμεναν σε αυτή. Είναι δυνατό να προγραμματιστεί μία επίσκεψη σε ένα παραδοσιακό οικισμό στην περιοχή τους, να καταγράψουν τα χαρακτηριστικά των σπιτιών και να επισημάνουν τους τρόπους με τους οποίους πραγματοποιούνταν εξοικονόμηση ενέργειας, είτε αυτοί αφορούν στην κατασκευή των σπιτιών είτε τη χρήση τους στις διαφορετικές εποχές του χρόνου. Ενδεικτικά μπορούν να επισημανθούν οι χοντροί πέτρινοι τοίχοι για προστασία από το κρύο και τη ζέστη ανάλογα με την εποχή, ο προσανατολισμός του σπιτιού, η φυτοπροστασία για την ηλιακή ακτινοβολία ή τους ψυχρούς ανέμους, η χωροθέτηση των δωματίων, ο αριθμός και το μεγεθος των ανοιγμάτων-πορτών και παραθύρων. Μπορούν ακόμη ατομικά ή ομαδικά να κατασκευάσουν τη δική τους παραδοσιακή οικία σε μακέτα με τη χρήση ανακυκλώσιμων υλικών.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
9 - 18
INTENDED END USER
SPECIAL NEEDS
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
Benaki Museum
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Μουσείο Μπενάκη (Μουσείο Μπενάκη)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
History HistoryHistory > Modern period (up to the 18th century A.D.) Modern period (up to the 18th century A.D.)Modern period (up to the 18th century A.D.) > Demography and population movements Demography and population movementsDemography and population movements
TEACHING APPROACH
cognitivist > direct instruction
cognitivist > inquiry learning
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > knowledge > procedural
cognitive > process > to understand
cognitive > process > to think critically and creatively
psychomotor > to adapt and perform creatively
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΜΑΡΙΑ ΒΛΑΧΑΚΗ
metadata validator: ΣΤΑΥΡΟΣ ΓΡΟΣΔΟΣ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Μουσείο Μπενάκη
publisher: Μουσείο Μπενάκη
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE