Kafantaris Georgios
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Σκίτσο του κορυφαίου σκιτσογράφου από τη Λέσβο Αντώνη Πρωτοπάτση (Pazzi) (1897 - 1947). Απεικονίζεται ο πολιτικός του Μεσοπολέμου Γεώργιος Καφαντάρης (1873-1946), πρωτότοκος γιος του Κωνσταντίνου Καφαντάρη. Ο επιφανής κεντρώος πολιτικός γεννήθηκε στην Ανατολική Φραγκίστα Ευρυτανίας και απετέλεσε έως και τον θάνατό του κεντρική φυσιογνωμία της πολιτικής ζωής της Ελλάδας. Σπούδασε νομικά στην Αθήνα και άσκησε τη δικηγορία στο Καρπενήσι και το Μεσολόγγι. Εξελέγη για πρώτη φορά βουλευτής το 1905, διορίστηκε γενικός γραμματέας του Υπουργείου Οικονομικών από τον Λάμπρο Κορομηλά, υπουργό Οικονομικών του Βενιζέλου το 1910, υπουργός Εσωτερικών στην κυβέρνηση Βενιζέλου το 1915, ενώ το 1917, μετά την εκδήλωση του κινήματος της Εθνικής Άμυνας (1916), κατέθεσε στη Βουλή σαφή ομολογία υπέρ της Αβασίλευτης Δημοκρατίας. Το 1919 ορκίστηκε υπουργός Γεωργίας, μετά τη μικρασιατική καταστροφή (1922) και την υπογραφή της συνθήκης της Λωζάννης (1923), υπουργός Δικαιοσύνης (1924) και αμέσως μετά πρωθυπουργός για ένα μήνα. Ίδρυσε το Κόμμα των Προοδευτικών Φιλελευθέρων, το οποίο μετονομάστηκε από το 1928 σε Κόμμα Προοδευτικών. Στη δικτατορία του Μεταξά εξορίστηκε στη Ζάκυνθο μέχρι και τον θάνατο του δικτάτορα. Μετά το τέλος του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου παρακολουθεί με σκεπτικισμό την πορεία των ελληνικών πραγμάτων ως την έναρξη του εμφυλίου πολέμου. Συγκρούεται με τον Γεώργιο Παπανδρέου, τον οποίο θεωρεί υπεύθυνο για τα Δεκεμβριανά (1946) και το Προοδευτικό Κόμμα, του οποίου ηγείται, απέχει από τις εκλογές της 31ης Μαρτίου 1946. Τελευταίο αξίωμα που έλαβε ήταν εκείνο του αντιπροέδρου στην κυβέρνηση Θεμιστοκλή Σοφούλη. Απεβίωσε στις 28 Αυγούστου του 1946, λίγο πριν από το δημοψήφισμα της 1ης Σεπτεμβρίου, με το οποίο έγινε η παλινόρθωση της μοναρχίας και η επάνοδος του Γεωργίου Β΄.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Διδακτικός σκοπός του αντικειμένου είναι να χρησιμοποιηθεί από τον διδάσκοντα, τον ερευνητή ή τον δημιουργό, προκειμένου, θέτοντας τα κατάλληλα ιστορικά «ερωτήματα» να προβεί σε πρωτότυπες δημιουργίες και έγκυρες ιστορικές ερμηνείες. Ειδικότερα, αναφορικά με τη διδακτική του χρήση, ο διδάσκων μπορεί να το χρησιμοποιήσει ως άμεση ιστορική πηγή για την επoχή του Μεσοπολέμου (1919-1939) και τις πολιτικές εξελίξεις στην ελληνική πολιτική σκηνή μετά τη μικρασιατική καταστροφή και στη σκιά του Εθνικού Διχασμού. Η άνοδος του κόμματος των Φιλελευθέρων, το πολιτικό προσωπικό που συσπείρωσε και εξέφρασε, η σύγκρουση με το Παλάτι και το καθεστωτικό ζήτημα, ο ρόλος και οι πολιτικές πρωτοβουλίες του Γ. Καφαντάρη μετά τη μικρασιατική καταστροφή, η ρήξη με τον Ελευθέριο Βενιζέλο και η αντίθεσή του στο «Ιδιώνυμο», η ελληνοτουρκική προσέγγιση, η οικονομική κρίση του ΄29 και η εκλογική ήττα των Φιλελευθέρων το 1932, το Κόμμα των Προοδευτικών Φιλελευθέρων, η μεταξική δικτατορία, ο Β΄ Παγκόσμιος Πόλεμος, η Κατοχή, η Αντίσταση και η έκρηξη του Εμφυλίου αποτελούν σταθμούς της νεότερης ελληνικής ιστορίας στους οποίους ο Γ. Καφαντάρης είχε ενεργό συμμετοχή. Συνεπώς, το μαθησιακό αντικείμενο μπορεί να επιλεγεί και να χρησιμοποιηθεί από τον διδάσκοντα, για να αναδείξει διαφορετικές σημαντικές στιγμές της ελληνικής ιστορίας του 20ου αιώνα. Προσφέρεται για εφαρμογές ομαδοσυνεργατικής και ανακαλυπτικής διδασκαλίας σε ομάδες, για δημιουργική έκφραση, είτε κειμενικά είτε σχεδιαστικά, για ερευνητική προσέγγιση, μέσα από τη συγκέντρωση, επεξεργασία και ανάλυση ιστορικών πληροφοριών, για αναζήτηση άλλου σχετικού οπτικού ιστορικού υλικού (πχ. ντοκιμαντέρ, εφημερίδες-πρωτοσέλιδα, γελοιογραφίες, σκίτσα). Ειδικότερα, το σκίτσο ως τρόπος άσκησης πολιτικής κριτικής, ο οπτικός γραμματισμός, η δύναμη της Τέχνης αλλά και τα μεταδεδομένα που παράγει το έργο τόσο στους συγχρόνους όσο και στους μεταγενεστέρους, συνιστούν ιδεώδη πεδία. Το μαθησιακό αντικείμενο μπορεί να αξιοποιηθεί στο πλαίσιο των Αναλυτικών Προγραμμάτων Σπουδών (Α.Π.Σ.) για το Γυμνάσιο και το Λύκειο στο μάθημα της Ιστορίας, αναφορικά κυρίως με τις πολιτικές συνέπειες και ανακατατάξεις που επέφερε η μικρασιατική καταστροφή κατά την περίοδο του Μεσοπολέμου αλλά και τα γεγονότα που οδήγησαν στον ελληνικό εμφύλιο μετά την Απελευθέρωση και το τέλος του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου (Δεκεμβριανά, 1946). Ο διδάσκων, ενεργοποιώντας τη φαντασία του, επιστρατεύοντας τις δεξιότητες και τις γνώσεις του και έχοντας στόχο την καλλιέργεια αξιών, ιστορικής συνείδησης και συνεργατικής αρετής, δύναται να εκμεταλλευτεί το μαθησιακό αντικείμενο με τη δύναμη της Τέχνης, με σεβασμό στην ιστορικότητα του μαθησιακού αντικειμένου και εμπιστοσύνη στις δυνατότητες των μαθητών του. Η διαθεματικότητα επίσης μπορεί να λειτουργήσει στα πεδία της Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής, της Κοινωνιολογίας, της Τοπικής Ιστορίας και των ΤΠΕ.


LEARNER CHARACTERISTICS
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
NDC Repositories
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
ΕΚΤ (Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
History HistoryHistory > Newer and Modern History (19th-20th century) Newer and Modern History (19th-20th century)Newer and Modern History (19th-20th century) > Leading personalities Leading personalitiesLeading personalities
History HistoryHistory > Newer and Modern History (19th-20th century) Newer and Modern History (19th-20th century)Newer and Modern History (19th-20th century) > Arts, Letters and Culture Arts, Letters and CultureArts, Letters and Culture
Political & Social Sciences Political & Social SciencesPolitical & Social Sciences
Modern Greek Language Modern Greek LanguageModern Greek Language > Topics TopicsTopics > History HistoryHistory
Information & Communication Technologies (ICT) Information & Communication Technologies (ICT)Information & Communication Technologies (ICT) > Information InformationInformation > Information processing Information processingInformation processing
Political & Social Sciences Political & Social SciencesPolitical & Social Sciences
TEACHING APPROACH
behaviourist > programmed instruction
cognitivist > collaborative learning
cognitivist > inquiry learning
constructivist > socratic instruction
constructivist > experiential learning
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > knowledge > factual
cognitive > knowledge > conceptual
cognitive > process > to remember
cognitive > process > to understand
affective > to respond and participate
affective > to organize values
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
original work creator: Πρωτοπάτσης Αντώνης
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΜΠΕΛΣΗΣ
metadata validator: ΕΥΣΤΡΑΤΙΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
publisher: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE