Μπορεί να αξιοποιηθεί στο μάθημα της Ιστορίας, ώστε οι μαθητές να γνωρίσουν γεωγραφικά τη Σφακτηρία και να προβληματιστούν σχετικά με το ρόλο που έπαιξε η γεωγραφική της θέση τόσο στην αρχαιότητα όσο και κατά την περίοδο της Τουρκοκρατίας. Οι μαθητές μπορούν να συνθέσουν μια ερευνητική εργασία για τη μεγάλη γεωστρατηγική σημασία των βραχονησίδων της χώρας μας, αφού τις κατατάξουν σε τέσσερις μεγάλες ομάδες ανάλογα με τους λόγους της σημαντικότητάς τους: α) λόγω της εθνικής ασφάλειας β) λόγω του χαρακτηρισμού τους από το υπουργείο Πολιτισμού ως «αρχαιολογικών χώρων», γ) λόγω της θέσης τους στις ζώνες απολύτου προστασίας εθνικών πάρκων (για παράδειγμα, κάποιες βρίσκονται στην καρδιά του εθνικού θαλάσσιου πάρκου Αλοννήσου) και δ) λόγω του χαρακτηρισμού τους στο παρελθόν ως «νησίδες ιδιαίτερου φυσικού κάλλους». Κάθε ομάδα μαθητών στα πλαίσια της Γεωγραφίας, μπορεί να αναλάβει μια κατηγορία από τις τέσσερις και χρησιμοποιώντας το κατάλληλο έντυπο (αποκόμματα εφημερίδων, φωτογραφίες, κ.ά.) και ηλεκτρονικό υλικό (διαδίκτυο), να την διερευνήσει με απώτερο στόχο την ευαισθητοποίηση για την προστασία τους.