Portrait of Francois Pouqueville, by Louis Dupré
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Ο Γάλλος ζωγράφος Louis Dupré (1789-1837), ύστερα από ένα ταξίδι του στην Ανατολή, εκδίδει ένα ταξιδιωτικό λεύκωμα, το οποίο το 1994 δημοσιεύεται στα ελληνικά, με τον τίτλο «Louis Dupré, Ταξίδι στην Αθήνα και στην Κωνσταντινούπολη», σε επιμέλεια του ιστορικού τέχνης, καθηγητή Μανόλη Βλάχου. Από το τελευταίο αυτό έργο προέρχεται το πορτρέτο του, επίσης, Γάλλου, François Pouqueville (1770-1838). Ο Πουκεβίλ, γιατρός, συγγραφέας και διπλωμάτης, είχε μια περιπετειώδη ζωή, γνωρίζοντας από τον Ναπολέοντα μέχρι τον Αλή Πασά, ενσαρκώνοντας, έτσι, τον κλασικό τύπο του ρομαντικού λογίου της εποχής του και ευρισκόμενος αρκετές φορές, πότε ως αιχμάλωτος, πότε ως πρέσβης και πότε ως περιηγητής στην υπό οθωμανική κυριαρχία, αλλά και επαναστατημένη Ελλάδα. Τις εντυπώσεις του κατέγραψε στο πεντάτομο «Ταξίδι στην Ελλάδα» (Παρίσι 1820-21). Εκεί ξεφεύγει από την παραδοσιακή λογική των φιλελλήνων, περιηγητών της εποχής, οι οποίοι ενδιαφέρονται, κυρίως, για την αρχαία Ελλάδα, εστιάζοντας και στη σύγχρονη πραγματικότητα και προσφέροντας από λαογραφικές μέχρι οικονομικές και γεωμορφολογικές πληροφορίες για αυτήν.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Προτείνεται να συνδυαστεί η μελέτη της εικόνας με τον παρακάτω σχολιασμό που πραγματοποιεί για αυτήν ο Μανόλης Βλάχος που εξέδωσε το έργο του L. Dupré: «Μελετητής του Pouqueville και εικονογράφος του έργου του ο Dupré γνώρισε καλά τον άνθρωπο και τον ερευνητή. Η προσωπογραφία που έκαμε για αυτόν, το 1827, έχει την πρόθεση να δείξει το αυστηρό ήθος και το πνεύμα του. Το μικρό τριγωνικό πρόσωπο, η ίσια μύτη, τα λεπτά σφιγμένα χείλια και τα άδεια μάγουλα με τα τονισμένα ζυγωματικά σχηματίζουν μια παράδοξη σύνθεση ευγενούς διπλωμάτη και ασκητή, που αναδεικνύεται από την κατά μέτωπο απεικόνιση. Στεγνή, άκαμπτη και ίσως αδιάφορη θα μπορούσε να θεωρήσει κανείς τη μορφή, αν παρέβλεπε το βλέμμα, υψωμένο επίμονα στο κενό, να ιχνηλατεί τους διαλογισμούς του ιστορικού. Η προσωπογραφία – εικόνα έντονης περισυλλογής – αφορά την προσπάθεια του συγγραφέα να συλλάβει το υλικό του. Σήμα της διεργασίας αυτής, το βλέμμα είναι η δίοδος που φέρνει από το πλήθος των γεγονότων στο οποίο έχει εμπλακεί ο ερευνητής στο χώρο της μορφοποίησης και της ερμηνείας τους. Θα σημειωθεί ακόμη ότι είναι μια από τις ελάχιστες προσωπογραφίες όπου το μοντέλο δεν απευθύνεται στο θεατή, υποδεικνύοντας έτσι μια άλλη διάσταση του έργου» ( Μανόλης Βλάχος, Louis Dupre, Ταξίδι στην Αθήνα και στην Κωνσταντινούπολη, εκδόσεις Ολκός, Αθήνα 1994, σελίδες 43-44).
Η εικόνα προσφέρει ένα καλό παράδειγμα για τον τρόπο αποδόμησης και περαιτέρω ανάλυσης των προσωπογραφιών, αλλά και για τη χρήση τους ως ιστορικών πηγών. Όλα όσα αναδεικνύονται στο παραπάνω απόσπασμα είναι δυνατό να αποτελέσουν αντικείμενο διαθεματικής μελέτης για τους/τις μαθητές/τριες στα μαθήματα της Γλώσσας, της Ιστορίας και της Αισθητικής Αγωγής. Διερευνώντας, στο διαδίκτυο και σε βιβλία, τα βιογραφικά στοιχεία του Πουκεβίλ, αλλά και περισσότερες λεπτομέρειες για το έργο του, οι μαθητές/τριες μπορούν να προσεγγίσουν την προσωπογραφία του και να επαληθεύσουν το σχολιασμό της από τον Μ. Βλάχο. Μπορούν, τέλος, να δημιουργήσουν το δικό τους πορτρέτο του Πουκεβίλ με όποιο μέσο, τυπικής μάθησης ή ακόμα και ψηφιακό, επιλέξουν.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
9 - 18
INTENDED END USER
TECHNICAL INFORMATION
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
Library of Aik. Laskaridis Foundation
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
History HistoryHistory > Newer and Modern History (19th-20th century) Newer and Modern History (19th-20th century)Newer and Modern History (19th-20th century)
Modern Greek Language Modern Greek LanguageModern Greek Language > Text types Text typesText types > Description DescriptionDescription
Modern Greek Language Modern Greek LanguageModern Greek Language > Text genres Text genresText genres > Types of Biographies Types of BiographiesTypes of Biographies
Visual Arts Education Visual Arts EducationVisual Arts Education > Painting PaintingPainting
TEACHING APPROACH
behaviourist > drill and practise
cognitivist > direct instruction
cognitivist > inquiry learning
constructivist > socratic instruction
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > knowledge > factual
cognitive > knowledge > conceptual
cognitive > process > to understand
cognitive > process > to apply
cognitive > process > to think critically and creatively
affective > to pay attention
affective > to respond and participate
psychomotor > to adapt and perform creatively
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΚΟΣΜΑΣ ΤΟΥΛΟΥΜΗΣ
metadata validator: ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΨΥΧΟΓΥΙΟΥ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
publisher: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE