Elytis Odysseas
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Σε αυτή την ασπρόμαυρη φωτογραφία βλέπουμε τον Έλληνα ποιητή να απολαμβάνει τον ελληνικό ήλιο σε ένα ελληνικό τοπίο. Ο Οδυσσέας Ελύτης ήταν ποιητής και ζωγράφος υπήρξε ένας από τους σπουδαιότερους ποιητές που τιμήθηκε με το Νόμπελ Λογοτεχνίας το 1979 και αποτέλεσε ένα από τα επίλεκτα μέλη της λεγόμενης «γενιάς του τριάντα» στον χώρο της καλλιτεχνικής δημιουργίας. Οδυσσέας Αλεπουδέλης, ήταν το πραγματικό του όνομα γεννήθηκε στις 2 Νοεμβρίου 1911 στο Ηράκλειο της Κρήτης. Το 1928 πήρε το απολυτήριο του Γυμνασίου και ήρθε σε επαφή με την ποίηση του Κώστα Καρυωτάκη. Το 1933 γίνεται μέλος της Ιδεοκρατικής Φιλοσοφικής Ομάδας του Πανεπιστημίου και συμμετέχει σε εκδηλώσεις και συζητήσεις με τους Ιωάννη Συκουτρή, Ιωάννη Θεοδωρακόπουλο, Παναγιώτη Κανελλόπουλο και Κωνσταντίνο Τσάτσο. Το 1935 θα γνωρίσει τον ποιητή και ψυχαναλυτή Ανδρέα Εμπειρίκο, που θα επηρεάσει καθοριστικά την ποίησή του, όπως και η λαϊκή ζωγραφική του Θεόφιλου η οποία θα ασκήσει σημαντική επίδραση στον εικονιστικό προσανατολισμό της ποίησις του. Τον Δεκέμβριο του 1939, στον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο θα εκδώσει σε 300 αντίτυπα την πρώτη ποιητική συλλογή του με τίτλο Προσανατολισμοί. Το 1945 συνεργάζεται με το υπερρεαλιστικό περιοδικό Τετράδιο και το 1948 φεύγει από την Ελλάδα, που δοκιμάζεται από τον Εμφύλιο Πόλεμο, για την Ελβετία και από εκεί στο Παρίσι, όπου εγκαθίσταται. Εκεί γνωρίζεται με την πρωτοπορία της γαλλικής διανόησης (Μπρετόν, Ελιάρ, Τζαρά, Καμί) και έρχεται σε επαφή με εικαστικούς καλλιτέχνες, όπως οι Πικάσο, Ματίς, Σαγκάλ και Τζιακομέτι. Έγινε γνωστός για τα ποιητικά του έργα Άξιον Εστί, Ήλιος ο πρώτος, Προσανατολισμοί κ.α. Διαμόρφωσε ένα προσωπικό ποιητικό ιδίωμα. Πολλά ποιήματά του μελοποιήθηκαν ενώ συλλογές του έχουν μεταφραστεί μέχρι σήμερα σε πολλές ξένες γλώσσες. Το έργο του περιλάμβανε ακόμα μεταφράσεις ποιητικών και θεατρικών έργων.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Οι μαθητές του Δημοτικού, του Γυμνασίου και του Λυκείου σε συνεργασία και καθοδήγηση από τους εκπαιδευτικούς τους, προτείνεται, να μελετήσουν το ποιητικό έργο του ποιητή και στο μάθημα των Εικαστικών να εικονογραφήσουν και να κάνουν κολάζ κάποια ποιήματα της προτίμησης τους, καθώς επίσης να έρθουν σε επαφή και να σχολιάσουν το ζωγραφικό του έργο. Στο μάθημα της Μουσικής να ανακαλύψουν ποια από τα ποιήματά του έχουν μελοποιηθεί. Παράλληλα στην Ιστορία θα μπορούσαν να διερευνήσουν τα ιστορικά γεγονότα, που σημάδεψαν τη ζωή και το έργο του. Οι μαθητές σε αυτό το ταξίδι του χρόνου, θα μπορούσαν να κάνουν στάσεις σε σημαντικές προσωπικότητες και στο έργο τους, που έζησαν την ίδια εποχή με τον Ελύτη και ανέπτυξαν μαζί του συνεργασία και φιλία. Στο μάθημα της Λογοτεχνίας, θα μπορούσαν να πειραματιστούν γράφοντας δικά τους ποιήματα, αλλά και μελετώντας άλλους ποιητές, που έζησαν την ίδια εποχή με τον Ελύτη στην Ελλάδα και στην Ευρώπη.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
6 - 18
INTENDED END USER
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
NDC Repositories
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
ΕΚΤ (Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
Visual Arts Education Visual Arts EducationVisual Arts Education > Painting PaintingPainting
History HistoryHistory > Newer and Modern History (19th-20th century) Newer and Modern History (19th-20th century)Newer and Modern History (19th-20th century) > War events War eventsWar events
History HistoryHistory > Newer and Modern History (19th-20th century) Newer and Modern History (19th-20th century)Newer and Modern History (19th-20th century) > Arts, Letters and Culture Arts, Letters and CultureArts, Letters and Culture
Modern Greek Literature Modern Greek LiteratureModern Greek Literature > Streams / Movements Streams / MovementsStreams / Movements > Surrealism SurrealismSurrealism
Modern Greek Literature Modern Greek LiteratureModern Greek Literature > Writer WriterWriter
TEACHING APPROACH
behaviourist > programmed instruction
cognitivist > inquiry learning
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > knowledge > meta – cognitive
cognitive > process > to remember
cognitive > process > to understand
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΚΛΕΟΠΑΤΡΑ ΜΟΥΡΣΕΛΑ
metadata validator: ΣΩΤΗΡΙΑ ΛΑΖΑΡΟΥ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
publisher: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE