Τακη Λαππα, Αθανατο Εικοσιενα
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Το βιβλίο του Τάκη Λάππα, ιστορικού και συγγραφέα, με τίτλο ‘Αθάνατο Εικοσιένα’ (Εκδ. Ατλαντίς - Μ. Πεχλιβανίδης & ΣΙΑ, σ. σ 174), είναι δημοσιευμένο στη βιβλιοθήκη του Εθνικού Κέντρου Τεκμηρίωσης. Πρόκειται για μία συλλογή διηγημάτων που έχουν ως θεματική ιστορίες για επώνυμους και ανώνυμους ήρωες της Ελλάδας, οι οποίοι ανέπτυξαν δράση την εποχή της Επανάστασης του 1821. Ειδικότερα, το βιβλίο αποτελείται από οκτώ διηγήματα, τα εξής: ‘Οι δύο πρίγκιπες’ που αναφέρεται στη ζωή του Αλέξανδρου και Δημήτριου Υψηλάντη, ‘Ο Δεσπότης’ που σχετίζεται με τη δράση τού μητροπολίτη Σαλώνων Ησαΐα, ‘Το αρχοντόπουλο’ που πραγματεύεται τρεις διαφορετικές εκδοχές του πιθανού θανάτου του νεαρού προεστού της Κορίνθου Γ. Νοταρά, ‘Ο μπουρλοτιέρης’ σχετικά με τη ζωή και η δράση του Κ. Κανάρη, ‘Ο Τουρκοφάγος’, διανθισμένο με διάφορα περιστατικά από τη ζωή του Νικηταρά, ‘Ο ψαράς του Ευβοϊκού’ που μέσα από την αφήγηση ενός μικρού ψαρά τονίζονται οι λόγοι για τους οποίους οι Έλληνες επέλεγαν να ακολουθήσουν τη ζωή του κλέφτη, ‘Το αληθινό παραμύθι’ μια ιστορική αφήγηση για τη δράση του καπετάν Σουρτανιώτη, ενός από τους πρώτους ήρωες του ξεσηκωμού, και τέλος, ‘Οι Δροσουλίτες’ όπου ξεδιπλώνεται η δράση του Χατζημιχάλη Νταλιάνη, ενός Ηπειρώτη που αγωνίστηκε στην Κρήτη. Τα κείμενα είναι γραμμένα στη δημοτική γλώσσα και διανθίζονται από αποσπάσματα κλέφτικων τραγουδιών ή και από ολόκληρα τραγούδια.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Το βιβλίο μπορεί να αξιοποιηθεί ως διδακτικό υλικό κατά τη διδασκαλία του μαθήματος της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας, όχι απαραίτητα ως σύνολο, αλλά έπειτα από επιλογή συγκεκριμένων διηγημάτων σύμφωνα με τις ανάγκες της διδασκαλίας και τη στοχοθεσία τού διδάσκοντος. (Ενδεικτικά: για τη διδασκαλία της δομής τού διηγήματος, των αφηγηματικών τρόπων και οπτικών της αφήγησης, για τον σχολιασμό των κλέφτικων τραγουδιών που συμπεριλαμβάνονται στα διηγήματα, της οργανικής σύνδεσής τους με τα κείμενα, της λειτουργίας τους κ.ά.). Το βιβλίο, μπορεί αντίστοιχα να αξιοποιηθεί και σε ευρύτερες δραστηριότητες, στο ίδιο πλαίσιο, που να περιλαμβάνουν τη διερεύνηση ομοιοτήτων και διαφορών (π.χ. στη θεματική, στον τρόπο με τον οποίο παρουσιάζονται οι ήρωες κ. ά.) του συγκεκριμένου βιβλίου με άλλα έργα του ίδιου συγγραφέα, ούτως ώστε να δοθεί η ευκαιρία στους μαθητές να αντιληφθούν τα χαρακτηριστικά της μυθιστορηματικής βιογραφίας ως λογοτεχνικού είδους και ως κειμενικού τύπου. Τέλος, ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει και η μελέτη τού τρόπου με τον οποίο παρουσιάζεται η εικόνα του ‘Άλλου’ μέσα από τα διηγήματα του βιβλίου ‘Αθάνατο Εικοσιένα’ η οποία αποτυπώνεται τόσο μονολεκτικά (‘Ο Τουρκαλάς’, ‘ο αράπης’) όσο και μέσα από τη μυθοπλαστική αφήγηση συγκεκριμένων περιστατικών (ενδεικτικά: βλ. διήγημα ‘Ο Τουρκοφάγος’) ή ακόμα και μέσω της εικονογράφησης, που αποτελούν στοιχεία που αποκαλύπτουν τον τρόπο διαμόρφωσης εθνικών στερεοτύπων. Τα παραπάνω μπορούν να διερευνηθούν μέσα από διαθεματικές/ ομαδοσυνεργατικές δραστηριότητες στο πλαίσιο της διδασκαλίας τού μαθήματος της Ιστορίας, αλλά και της Λογοτεχνίας.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
9 - 18
INTENDED END USER
TECHNICAL INFORMATION
METADATA PAGE URL
CONTENT PROVIDER URL
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/4344
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
Digital Library of Levadeia
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη Λεβαδείας (Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη Λεβαδείας)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
Modern Greek Literature Modern Greek LiteratureModern Greek Literature > Literary genres and types Literary genres and typesLiterary genres and types > Short story Short storyShort story
History HistoryHistory > Newer and Modern History (19th-20th century) Newer and Modern History (19th-20th century)Newer and Modern History (19th-20th century) > Political and ideological Issues Political and ideological IssuesPolitical and ideological Issues
TEACHING APPROACH
cognitivist > inquiry learning
cognitivist > problem – based
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > process > to understand
cognitive > process > to think critically and creatively
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
original work creator: Λάππας, Τάκης Ηρ., Λάππας, Τάκης Ηρ.
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΖΑΓΚΑ
metadata validator: ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΨΥΧΟΓΥΙΟΥ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη Λεβαδείας
publisher: Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη Λεβαδείας
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE