Άποψη του Ιλισσου ποταμου τo 1794
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Σχέδιο των περιηγητών J. Stuart και N. Revett που παρουσιάζει τον Ιλισσό ποταμό και τη γέφυρα που οδηγούσε στο Παναθηναϊκό Στάδιο το 1794. Κτηνοτρόφοι βόσκουν κοπάδια αιγοπροβάτων στη γύρω περιοχή που έχει χαμηλή βλάστηση. Ο Ιλισσός, ή Ιλισός, ή Ηιλισός, ή Ειλισσός ποταμός λατρευόταν κατά την αρχαιότητα ως θεός. Πήγαζε από τη δυτική πλευρά του Υμηττού, κυλούσε μπροστά από το λόφο του Αρδηττού και το Παναθηναϊκό Στάδιο και κατέληγε στο Φαληρικό όρμο. Στις παρυφές του Αρδηττού δίπλα στον Ιλισσό οι Αθηναίοι είχαν κτίσει ναό αφιερωμένο στον Πάνα, τον Αχελώο και τις Νύμφες. Μία τρίτοξη γέφυρα, όπως παρουσιάζεται στην εικόνα, κατασκευάστηκε κατά τη ρωμαϊκή εποχή μπροστά από το Παναθηναϊκό Στάδιο ενώνοντας τις δύο όχθες του ποταμού. Η γέφυρα καταστράφηκε από τον Τούρκο διοικητή της Αθήνας Χατζή Αλή Χασεκή, προκειμένου να χρησιμοποιήσει τα δομικά υλικά της στην κατασκευή τείχους. Το 1939 ο Μεταξάς αποφάσισε την κάλυψη της κοίτης του ποταμού Ιλισσού με τη χαρακτηριστική φράση «Θάπτομεν τον Ιλισσόν». Τη θέση του ιερού ποταμού πήραν για τις ανάγκες της οικιστικής ανάπτυξης και των μεταφορών της σύγχρονης Αθήνας οι οδοί Μιχαλακοπούλου, Βασιλέως Κωνσταντίνου και Καλλιρόης. Πολλά ποτάμια έρρεαν στην Αθήνα κατά την αρχαιότητα. Εκτός από τον Ιλισσό, ο Ηριδανός, ο Αλασσώνας, το Λυκόρεμα, ο Κυκλοβόρος, ο Βουρλοπόταμος, ο Βοϊδοπνίχτης ήταν μερικά από αυτά. Σύμφωνα με μελέτη του Ινστιτούτου Γεωλογικών και Μεταλλευτικών Ερευνών, παλαιότερα στην Αθήνα το 80% των νερών της βροχής το απορροφούσε το έδαφος και μόνο το 20% έπεφτε στην θάλασσα. Επιπρόσθετα, ενώ στα τέλη του 19ου αιώνα διέσχιζαν το λεκανοπέδιο 700 χείμαρροι, ποτάμια και ρυάκια, το 1999, ο αριθμός τους ήταν μικρότερος των 70 (κάτω, δηλαδή και από το 10%) και σήμερα δεν υπερβαίνουν τα 50. Μετά τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο, οι δομημένες επιφάνειες στην Αθήνα κάλυπταν το 25% του λεκανοπεδίου. Το 1975 το 75% καλύφθηκε από δομημένες επιφάνειες και δρόμους, ενώ οι ελεύθεροι χώροι αποτελούσαν μόλις στο 4%. (Πηγές: Τα Νέα, 4/7/2009, Καθημερινή άρθρο Δημ. Λάππα, Φωτογραφικό αρχείο- Δέσποινα Δρεπανιά «Αθήνα μέσα στο χρόνο»).

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Προτείνεται οι μαθητές να περιγράψουν την εικόνα και να υποθέσουν από την ενδυμασία των εικονιζόμενων προσώπων την ιστορική περίοδο από την οποία προέρχεται. Μπορούν να αναφερθούν στη σχέση των κατοίκων της αρχαίας Αθήνας αλλά και της Αθήνας στα τέλη του 18ου αιώνα με τον Ιλισσό ποταμό και στις δραστηριότητές τους. Καθώς ο Ιλισσός ποταμός αποτελούσε ιερό ποτάμι για τους αρχαίους Αθηναίους, είναι δυνατό να αναζητήσουν και άλλα ποτάμια είτε σε άλλες ελληνικές περιοχές (Αλφειός, Ενιπέας, Κηφισός, Ηριδανός, Ίναχος, Αλιάκμονας) είτε σε άλλες χώρες που είχαν ξεχωριστή σημασία για τους κατοίκους των αντίστοιχων περιοχών (Νείλος, Γάγγης, Τίγρης, Ευφράτης, Κίτρινος ποταμός) και να αναφερθούν στις δραστηριότητές τους και στον πολιτισμό που ανέπτυξαν. Οι μαθητές, ιδιαίτερα των μεγαλύτερων ηλικιακών ομάδων, μπορούν να διερευνήσουν πηγές σε τοπικά ιστορικά αρχεία, στη σχολική βιβλιοθήκη, στο διαδίκτυο και να συλλέξουν γραπτές αλλά και προφορικές μαρτυρίες για τυχόν αλλαγές που έχουν ενδεχομένως συμβεί στην περιοχή τους για τις ανάγκες τόσο της οικιστικής ανάπτυξης όσο και της επαύξησης των καλλιεργήσιμων εκτάσεων (απαλλοτριώσεις, «τσιμεντοποίηση», αποξήρανση).


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
9 - 18
INTENDED END USER
SPECIAL NEEDS
TECHNICAL INFORMATION
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
Library of Aik. Laskaridis Foundation
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
History HistoryHistory > Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.) Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.)Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.) > Religion ReligionReligion
Geography - Geology Geography - GeologyGeography - Geology > Natural environment Natural environmentNatural environment > Hydrosphere HydrosphereHydrosphere
TEACHING APPROACH
cognitivist > direct instruction
cognitivist > inquiry learning
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > process > to understand
cognitive > process > to think critically and creatively
affective > to respond and participate
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΜΑΡΙΑ ΒΛΑΧΑΚΗ
metadata validator: ΣΤΑΥΡΟΣ ΓΡΟΣΔΟΣ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
publisher: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE