Lytras Nikolaos
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Το πορτρέτο του Νικολάου Λύτρα παρουσιάζεται με τη μέθοδο της φωτοτσιγκογραφίας. Ο ζωγράφος, με το ισχυρό καλλιτεχνικό ταμπεραμέντο, γεννήθηκε στην Αθήνα το 1883 και πέθανε νέος - από φυματίωση - το 1927, πριν αναγνωριστεί η πραγματική συμβολή του στην τέχνη, κάτι που συνέβη αργότερα. Φοίτησε στο Σχολείο των Τεχνών, την μετέπειτα Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών, από το 1902 ως το 1906. Μαθήτευσε κοντά στον πατέρα του Νικηφόρο Λύτρα και στον Γ. Ιακωβίδη. Συνέχισε τις σπουδές του στην Ακαδημία του Μονάχου (1907 - 1912). Πολέμησε στους βαλκανικούς πολέμους και παρασημοφορήθηκε. Ως καθηγητής της ΑΣΚΤ - από το 1923 - καινοτόμησε, παραχωρώντας αυτοτέλεια στα εργαστήρια και εισάγοντας τα νέα καλλιτεχνικά ρεύματα. Μαζί με τον Κ. Παρθένη και άλλους ζωγράφους δημιούργησε την "Ομάδα Τέχνη", με στόχο την απελευθέρωση της ζωγραφικής από από την ακαδημαϊκή (γερμανική) ζωγραφική. Χάρη στις εκθέσεις της ομάδας, παρείσφρησε στον ελλαδικό χώρο το αισθητικό πνεύμα της γαλλικής ζωγραφικής.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Το αντικείμενο είναι φωτοτσιγκογραφία, στην οποία απεικονίζεται ο ζωγράφος Νικόλαος Λύτρας. Πρόκειται για "μέθοδο με την οποία μια πλάκα ψευδαργύρου, με φωτογραφικές και χημικές διαδικασίες, διαμορφώνεται έτσι, ώστε να αποτελέσει το πρότυπο για το τύπωμα μιας εικόνας στο τυπογραφείο." Το πορτρέτο θα μπορούσε να αποτελέσει ένα δείγμα και μια αφορμή, για να γίνει γνωστή στους σπουδαστές η συγκεκριμένη μέθοδος αναπαραγωγής εικόνων. Ωστόσο, αν το θέμα της διδακτικής παρέμβασης είναι ο ζωγράφος και το έργο του, δίνεται η ευκαιρία να γίνει γνωστός ένας σημαντικός, πρωτοπόρος Έλληνας καλλιτέχνης. Οι πλατιές, ελεύθερες πινελιές που χρησιμοποίησε ο Λύτρας προκάλεσαν το καλλιτεχνικό κατεστημένο της εποχής του. Φαίνεται πως τον απασχόλησε η εξωτερική πραγματικότητα, ο κόσμος γύρω του, την οποία όμως προσέγγισε με διάθεση να αναδείξει τις πιθανόν δυσδιάκριτες όψεις και σημασίες της. Κατατάσσεται στους εξπρεσιονιστές, όμως αρκετοί κριτικοί θεωρούν πως ανήκει περισσότερο στον ευρωπαϊκό μοντερνισμό (Σεζάν). Έτσι, ο εκπαιδευτικός θα έχει τη δυνατότητα - αν το επιθυμεί - να ερευνήσει μαζί με τους μαθητές του και τις δύο αυτές τάσεις, τα κοινωνικά συμφραζόμενα, την εποχή στην οποία ο ζωγράφος έζησε και δημιούργησε.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
9 - 20
INTENDED END USER
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
NDC Repositories
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
ΕΚΤ (Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
Visual Arts Education Visual Arts EducationVisual Arts Education > Image reproduction Image reproductionImage reproduction
Visual Arts Education Visual Arts EducationVisual Arts Education > Painting PaintingPainting
TEACHING APPROACH
cognitivist > direct instruction
cognitivist > inquiry learning
constructivist > design-based learning
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > knowledge > factual
cognitive > knowledge > conceptual
cognitive > knowledge > meta – cognitive
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΜΑΡΙΑ ΑΝΤΩΝΑΤΟΥ
metadata validator: ΙΩΑΝΝΗΣ ΛΑΖΑΡΙΔΗΣ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
publisher: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE