Άποψη της Ροτοντας στη Θεσσαλονικη
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Έγχρωμη διαφάνεια που παρουσιάζει από ψηλά άποψη του ναού του Αγίου Γεωργίου στη Θεσσαλονίκη, ο οποίος είναι γνωστός ως Ροτόντα, κατά το έτος 1974. Έργο από το αρχείο της Λασκαρίνας Φιλιππίδου Μπούρα, το οποίο παραχωρήθηκε στο Μουσείο Μπενάκη. Η εικόνα αναπαριστά την εξωτερική νότια όψη του Παλαιοχριστιανικού και Βυζαντινού μνημείου της Θεσσαλονίκης, χαρακτηρισμένο από την Unesco ως μνημείο παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς. Πρόκειται για θολωτό στρογγυλό κτίσμα του 4ου αιώνα, όμοιο με το Πάνθεον στη Ρώμη. Αξίζει να σημειωθεί ότι η οδός που ξεκινούσε από την Καμάρα κατέληγε στη νότια πύλη του περίβολου της Ροτόντας. Σήμερα λειτουργεί ως μουσείο. Στο βάθος πίσω από το μνημείο διακρίνονται τα σύγχρονα κτίρια – πολυκατοικίες του κέντρου της Θεσσαλονίκης της δεκαετίας του 1970, ενώ αριστερά του κτιρίου δεσπόζει ο μιναρές κατάλοιπο της κατοχής της πόλης από τους μουσουλμάνους Οθωμανούς. Ο εξωτερικός περίβολος του μνημείου δείχνει ατημέλητος. Η αναστήλωση του μνημείου έγινε μετά τις καταστροφικές φθορές του σεισμού του 1978.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Πολλαπλή μπορεί να είναι η αξιοποίηση του Μ.Α., στα μαθήματα της Αισθητικής Αγωγής για να γνωρίσουν οι μαθητές την ιστορική αξία της αποτύπωσης μνημείου, αλλά και το έργο της κ. Μπούρα, στην γεωλογία να διερευνήσουν το φυσικό και το ανθρωπογενές περιβάλλον της περιοχής, στην ιστορία να εμβαθύνουν στην τοπική ιστορία της Θεσσαλονίκης, στη λογοτεχνία να αναζητήσουν λογοτεχνικά κείμενα, ποιήματα, τραγούδια αφιερωμένα στην ιστορία της Ροτόντας και του σημαντικού ρόλου που διαδραμάτισε στην πολιτιστική πορεία της πόλης. Οι μαθητές με την αξιοποίηση του Μ.Α. ασκούνται στην παρατήρηση της εικόνας, εξοικειώνονται με τα πολυτροπικά κείμενα, μελετούν την απόδοση του τοπίου στις εικαστικές τέχνες και αντλούν ιστορικές, πολιτιστικές, γεωλογικές, γεωγραφικές, περιβαλλοντικές πληροφορίες για τη συγκεκριμένη χρονική περίοδο αλλά και για την περιοχή. Ο εκπαιδευτικός υποστηρίζει και καθοδηγεί τους μαθητές δημιουργώντας καταστάσεις διερευνητικής μάθησης. Στη συνέχεια, μπορεί να αναθέσει στους μαθητές συνεργατικές εργασίες που απαιτούν την αναζήτηση πρόσθετου υλικού και πληροφοριών από πηγές στο διαδίκτυο, προκειμένου οι μαθητές να μπορούν να αξιολογήσουν τις γνώσεις που αποκτούν και τα συμπεράσματα που εξάγουν κατά την παρατήρηση ιστορικών φωτογραφικών αρχείων.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
9 - 18
INTENDED END USER
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
Benaki Museum
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Μουσείο Μπενάκη (Μουσείο Μπενάκη)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
History HistoryHistory > Newer and Modern History (19th-20th century) Newer and Modern History (19th-20th century)Newer and Modern History (19th-20th century) > Arts, Letters and Culture Arts, Letters and CultureArts, Letters and Culture
History HistoryHistory > Byzantine and Medieval History Byzantine and Medieval HistoryByzantine and Medieval History > Arts, Letters and Culture Arts, Letters and CultureArts, Letters and Culture
History HistoryHistory > Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.) Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.)Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.) > Arts (Architecture, Ceramic Art, Plastic Art, Painting) Arts (Architecture, Ceramic Art, Plastic Art, Painting)Arts (Architecture, Ceramic Art, Plastic Art, Painting)
Visual Arts Education Visual Arts EducationVisual Arts Education > Architecture ArchitectureArchitecture
Visual Arts Education Visual Arts EducationVisual Arts Education > Visual Arts and Technology Visual Arts and TechnologyVisual Arts and Technology
Religious Education Religious EducationReligious Education > Ecclesiastical Art Ecclesiastical ArtEcclesiastical Art > Church architecture Church architectureChurch architecture
Modern Greek Literature Modern Greek LiteratureModern Greek Literature > Topics TopicsTopics > Religion ReligionReligion
Geography - Geology Geography - GeologyGeography - Geology > Man-made environment Man-made environmentMan-made environment > Cities CitiesCities
TEACHING APPROACH
cognitivist > direct instruction
cognitivist > inquiry learning
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > process > to understand
cognitive > process > to think critically and creatively
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΙΩΑΝΝΑ ΤΣΟΥΜΠΑΡΗ
metadata validator: ΙΩΑΝΝΗΣ ΣΟΥΛΙΟΣ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Μουσείο Μπενάκη
publisher: Μουσείο Μπενάκη
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE