Αντιποινα των Γερμανων στο Ζαγορι
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Ασπρόμαυρο αρνητικό – φωτογραφία του 1941-1942 που παρουσιάζει καταστροφικά αντίποινα στο Ζαγόρι, από τις γερμανικές δυνάμεις κατοχής. Οι Γερμανοί εφάρμοσαν ένα προμελετημένο σχέδιο προκειμένου να κάμψουν το ηθικό του ελληνικού πληθυσμού: τη θεωρία των αντιποίνων, με βάση την οποία για κάθε απώλεια δικών τους σε μια μάχη ή σε ενέδρα των ανταρτών πυρπολούσαν τα πλησιέστερα χωριά. Η φωτογραφία του Κ. Μπαλάφα παρουσιάζει την εικόνα της έρημης γης σε μια περιοχή του Ζαγορίου. Οι Γερμανοί πυρπόλησαν για αντίποινα το χωριό και άφησαν πίσω τους γκρεμίσματα, ερείπια και καμένη γη. Το χωριό τώρα μοιάζει ακατοίκητο. Η κατοχή είναι μια από τις συγκλονιστικότερες περιόδους της ελληνικής ιστορίας, επέφερε τεράστια δεινά στον ελληνικό λαό και προκάλεσε ανυπολόγιστες καταστροφές που δεν έχουν αποζημιωθεί ακόμη.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Πολλαπλή μπορεί να είναι η αξιοποίηση του Μ.Α. όπως στα μαθήματα της Αισθητικής Αγωγής για να γνωρίσουν οι μαθητές την ασπρόμαυρη φωτογραφία, τη λήψη με φιλμ, αλλά και το έργο του φωτογράφου, στην ιστορία να μελετήσουν τις δράσεις αντίστασης του Ελληνικού λαού, τα πολιτικά και ιδεολογικά ζητήματα που τους κινητοποιούσαν, αλλά και την καθημερινή ζωή τους και την πολεμική ρουτίνα που βίωναν από τα αντίποινα των γερμανικών δυνάμεων κατοχής. Στη γεωγραφία να διερευνήσουν το φυσικό και το ανθρωπογενές περιβάλλον της περιοχής του Ζαγορίου όπου έλαβαν χώρα αυτά τα γεγονότα, στη Νεοελληνική Λογοτεχνία να αναζητήσουν γλωσσικά κείμενα, ποιήματα, τραγούδια αφιερωμένα στην ιστορία και τη ζωή των κατοίκων του Ζαγορίου κατά τα δύσκολα χρόνια της κατοχής και του σημαντικού ρόλου που διαδραμάτισαν με την αντίστασή τους στην ιστορία της Ελλάδας. Οι μαθητές με την αξιοποίηση του Μ.Α. ασκούνται στην παρατήρηση της εικόνας, εξοικειώνονται με τα πολυτροπικά κείμενα, μελετούν τη σημαντικότητα της φωτογραφίας στις εικαστικές τέχνες και αντλούν ιστορικές, πολιτιστικές πληροφορίες, αλλά και πληροφορίες για τον ιδιαίτερο τρόπο ζωής αυτών των ανθρώπων στα δύσκολα χρόνια της κατοχής, τις απώλειες που έζησαν και τις θυσίες που έκαναν προσμένοντας την ελευθερία. Ο εκπαιδευτικός υποστηρίζει και καθοδηγεί τους μαθητές δημιουργώντας καταστάσεις διερευνητικής μάθησης. Εναλλακτικά, μπορεί να κάνει επίδειξη με στόχο να παρουσιάσει τις βασικές έννοιες και να προκαλέσει συζήτηση στην τάξη. Στη συνέχεια, μπορεί να αναθέσει στους μαθητές συνεργατικές εργασίες που απαιτούν την αναζήτηση πρόσθετου υλικού και πληροφοριών από πηγές στο διαδίκτυο, προκειμένου να μπορούν να αξιολογήσουν τις γνώσεις που αποκτούν και τα συμπεράσματα που εξάγουν κατά την παρατήρηση ιστορικών φωτογραφιών.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
9 - 18
INTENDED END USER
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
Benaki Museum
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Μουσείο Μπενάκη (Μουσείο Μπενάκη)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
History HistoryHistory > Newer and Modern History (19th-20th century) Newer and Modern History (19th-20th century)Newer and Modern History (19th-20th century) > War events War eventsWar events
History HistoryHistory > Newer and Modern History (19th-20th century) Newer and Modern History (19th-20th century)Newer and Modern History (19th-20th century) > Demography and population movements Demography and population movementsDemography and population movements
Visual Arts Education Visual Arts EducationVisual Arts Education > Visual Arts and Technology Visual Arts and TechnologyVisual Arts and Technology
Modern Greek Literature Modern Greek LiteratureModern Greek Literature > Topics TopicsTopics > History HistoryHistory
Geography - Geology Geography - GeologyGeography - Geology > Man-made environment Man-made environmentMan-made environment > Development DevelopmentDevelopment
TEACHING APPROACH
cognitivist > direct instruction
cognitivist > inquiry learning
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > process > to understand
cognitive > process > to think critically and creatively
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΙΩΑΝΝΑ ΤΣΟΥΜΠΑΡΗ
metadata validator: ΙΩΑΝΝΗΣ ΣΟΥΛΙΟΣ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Μουσείο Μπενάκη
publisher: Μουσείο Μπενάκη
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE