Γυναικεια παραδοσιακη στολη στην Κιμωλο
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Γκραβούρα των αρχών του 19ου αι. που αναπαριστά δυο γυναίκες της Κιμώλου στην ύπαιθρο, να φορούν τη γυναικεία παραδοσιακή στολή του νησιού. Η μία, μάλλον η μητέρα, καθιστή περνά την κλωστή από το ανεμίδι στο μασούρι, πριν αυτή χτυπηθεί «αλύπητα» από τον αργαλειό για να ολοκληρωθεί το υφαντό. Η άλλη, η νεότερη, πιθανόν η κόρη, συντροφεύει τη μητέρα της, απολαμβάνοντας τα αρώματα των ανοιξιάτικων αγριολούλουδων. Φορούν τις εντυπωσιακές παραδοσιακές στολές του νησιού, οι οποίες έκαναν τις γυναίκες της Κιμώλου να αναφέρονται ως οι ωραιότερες γυναίκες όλων των νησιών. Η σχέση της Κιμώλου με το ένδυμα και το ύφασμα είναι πανάρχαια, αφού το περίφημο όσο και μοναδικό προϊόν της, η κιμώλια γη χρησίμευε για τον καθαρισμό των ενδυμάτων. Πανέμορφο και εντυπωσιακό είναι το λινό υποκάμισο με τα φαρδιά μανίκια που σφίγγουν στον αγκώνα και το ωραίο τελείωμα στο γιακά. Δυο κεντήματα στο στήθος σαν κοσμήματα στολίζουν το μπούστο της γυναίκας. Γιλέκο από βελούδο, που τελειώνει με φαρδιά δαντέλα και κάνει στρογγυλάδες. Φούστα μεταξωτή, ή σατενάκι με χρυσές στάμπες και τελείωμα με δανδέλα. Το ιδιαίτερο χαρακτηριστικό της φούστας ήταν το μάκρος της. Οι πολύ κοντές φούστες της φορεσιάς των γυναικών της Κιμώλου, πολλές φορές σχολιάστηκαν αρνητικά από περιηγητές επειδή άφηναν να φανούν τα πόδια των γυναικών. Κάλτσες άσπρες ή πολύχρωμες, υφαντές ή πλεχτές που καλύπτουν τη γάμπα, και τη διογκώνουν, γοβάκι από μεταξωτό ύφασμα και βελούδινες μύτες. Ο καλλιτέχνης της γκραβούρας παρουσιάζει σε ιδιαίτερο πλαίσιο τα γοβάκια θέλοντας να κεντρίσει το βλέμμα του θεατή και να δώσει έμφαση στην ιδιαίτερη κομψότητά τους. Χαρακτηριστικό στοιχείο της ενδυμασίας είναι ο κεφαλόδεσμος που αποτελείται από 3 μαντήλια τα οποία έστελναν οι ξενιτεμένοι και ήταν αγορασμένα από την Πόλη ή τη Σμύρνη. Στο βάθος διακρίνονται καράβια που πλησιάζουν ή απομακρύνονται από το λιμάνι. Πρόκειται για έργο του Charles Nicolas Sigisbert Sonnini de Manoncourt, με τίτλο: Voyage en Grèce et en Turquie, fait par ordre de Louis XVI, et avec l' autorisation de la cour ottomane…, Atlas, Paris, F. Buisson, An IX [=1801]. Το έργο του είναι διαποτισμένο με αγάπη για την Ελλάδα και καταγράφει μια πληθώρα εθνογραφικού υλικού με ζωηρές λεπτομέρειες, που σχετίζονται με την καθημερινή ζωή κυρίως των γυναικών στα νησιά του Αιγαίου. Ο Sonnini, ανέπτυξε ένα έντονο ενδιαφέρον, όχι μόνο ως προς τη φύση, αλλά και ως προς τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά των διαφόρων εθνικοτήτων των χωρών που επισκέφθηκε.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Πολλαπλή μπορεί να είναι η αξιοποίηση του Μ.Α. όπως στο μάθημα της Αισθητικής Αγωγής για να γνωρίσουν οι μαθητές την τεχνοτροπία της γκραβούρας, αλλά και το έργο των περιηγητών της εποχής των αρχών του 19ου αι., οι οποίοι αποτύπωναν στα έργα τους με γλαφυρότητα και λεπτομέρεια ότι κινητοποιούσε το ενδιαφέρον τους, κι έτσι βοηθούσαν στη διάδοση ιστορικών και πολιτιστικών πληροφοριών σε ανθρώπους που δεν μπορούσαν να ταξιδέψουν και να απολαύσουν άλλους τόπους και διαφορετικές κουλτούρες. Στην ιστορία για να γνωρίσουν και να εμβαθύνουν οι μεγαλύτεροι μαθητές την καθημερινή ζωή των γυναικών του νησιού, τις ενδυματολογικές τους επιλογές, αλλά και τον πολιτισμό που αναπτύχθηκε εκείνη την περίοδο. Στη Νεοελληνική Λογοτεχνία να μελετήσουν κείμενα ή τραγούδια σχετικά με το νησί και την ιστορική του πορεία ή να μελετήσουν κείμενα συγγραφέων ταξιδιωτικής λογοτεχνίας και να ερευνήσουν το ρόλο που αυτή διαδραμάτισε εκείνη την εποχή και τις αιτίες που βοήθησαν στην ανάπτυξή της. Στην Περιβαλλοντική Εκπαίδευση να μελετήσουν την πολιτιστική κληρονομιά μας και να γνωρίσουν την τοπική ιστορία του νησιού. Οι μαθητές με την αξιοποίηση του Μ.Α. ασκούνται στην παρατήρηση της εικόνας, εξοικειώνονται με τα πολυτροπικά κείμενα, μελετούν τη σημαντικότητα της γκραβούρας στις εικαστικές τέχνες και αντλούν ιστορικές και πολιτιστικές πληροφορίες για το νησί αυτό, αλλά και γενικότερα για την καθημερινή ζωή, τη θέση και τη ρουτίνα των γυναικών πριν από δυο αιώνες. Ο εκπαιδευτικός υποστηρίζει και καθοδηγεί τους μαθητές δημιουργώντας καταστάσεις διερευνητικής μάθησης. Εναλλακτικά, μπορεί να κάνει επίδειξη με στόχο να παρουσιάσει τις βασικές έννοιες και να προκαλέσει συζήτηση στην τάξη. Στη συνέχεια, μπορεί να αναθέσει στους μαθητές συνεργατικές εργασίες που απαιτούν την αναζήτηση πρόσθετου υλικού και πληροφοριών από πηγές στο διαδίκτυο, προκειμένου να μπορούν να αξιολογήσουν τις γνώσεις που αποκτούν και τα συμπεράσματα που εξάγουν κατά την παρατήρηση εικόνων παλαιότερων εποχών.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
9 - 18
INTENDED END USER
TECHNICAL INFORMATION
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
Library of Aik. Laskaridis Foundation
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
History HistoryHistory > Newer and Modern History (19th-20th century) Newer and Modern History (19th-20th century)Newer and Modern History (19th-20th century) > Society and everyday life Society and everyday lifeSociety and everyday life
History HistoryHistory > Newer and Modern History (19th-20th century) Newer and Modern History (19th-20th century)Newer and Modern History (19th-20th century) > Arts, Letters and Culture Arts, Letters and CultureArts, Letters and Culture
Visual Arts Education Visual Arts EducationVisual Arts Education > Decorative Arts Decorative ArtsDecorative Arts
Modern Greek Literature Modern Greek LiteratureModern Greek Literature > Topics TopicsTopics > History HistoryHistory
Modern Greek Literature Modern Greek LiteratureModern Greek Literature > Literary genres and types Literary genres and typesLiterary genres and types > Travel literature Travel literatureTravel literature
TEACHING APPROACH
cognitivist > direct instruction
cognitivist > inquiry learning
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > process > to understand
cognitive > process > to think critically and creatively
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΙΩΑΝΝΑ ΤΣΟΥΜΠΑΡΗ
metadata validator: ΙΩΑΝΝΗΣ ΣΟΥΛΙΟΣ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
publisher: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE