Χαρτης της Πελοποννησου
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Πρόκειται για γκραβούρα του 1619 που απεικονίζει το χάρτη της Πελοποννήσου ή του Μωρέα, όπως τιτλοφορεί το έργο ο δημιουργός του. Στο χάρτη καταγράφονται τα ονόματα των κόλπων, των ποταμών, των νησιών που περιβάλλουν την Πελοπόννησο ενώ απεικονίζεται και μέρος της Στερεάς Ελλάδας η οποία όμως αποκαλείται Αχαΐα. Παρατηρούνται σημαντικές αποκλίσεις από το πραγματικό οριζόντιο ανάγλυφο ως προς το σχεδιασμό και την απεικόνιση του χάρτη, με σημαντικότερη αυτή που απεικονίζει τον Κορινθιακό κόλπο να διαιρεί τη Στερεά Ελλάδα στα όρια της Αττικής και της Βοιωτίας. Ιδιαίτερα εντυπωσιακά αποτυπώνεται το οριζόντιο ανάγλυφο της Πελοποννήσου με τις δανδελωτές ακτογραμμές, τους κόλπους, τα ακρωτήρια, τους πορθμούς και τα νησιά. Με ιδιαίτερη λεπτομέρεια επίσης απεικονίζεται και το σύνολο των ποταμών της. Στα δυτικά ο Αλφειός και ο Πηνειός, ο Ευρώτας και ο Νέδοντας στα νότια. Η γκραβούρα αποτελεί έργο του Johannes van Cootwijck, ο οποίος το 1598 αναχώρησε από τη Βενετία για προσκύνημα στους Αγίους Τόπους και επέστρεψε το 1599. Καταγράφοντας το χρονικό του ταξιδιού του αναφέρεται για πρώτη φορά στους Μανιάτες και στις στοές της αρχαίας Γορτυνίας.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Πολλαπλή μπορεί να είναι η αξιοποίηση του Μ.Α. όπως στο μάθημα της Αισθητικής Αγωγής για να γνωρίσουν οι μαθητές την τεχνοτροπία της γκραβούρας, αλλά και το έργο των περιηγητών της εποχής των αρχών του 17ου αι., οι οποίοι αποτύπωναν στα έργα τους με γλαφυρότητα και λεπτομέρεια ότι κινητοποιούσε το ενδιαφέρον τους, κι έτσι βοηθούσαν στη διάδοση ιστορικών και πολιτιστικών πληροφοριών σε ανθρώπους που δεν μπορούσαν να ταξιδέψουν και να απολαύσουν άλλους τόπους και διαφορετικές κουλτούρες. Στην γεωγραφία για να γνωρίσουν και να εμβαθύνουν οι μεγαλύτεροι μαθητές στην τεχνοτροπία της χαρτογράφησης κατά το 17ο αι., το σημαντικό έργο που επιτελούσε και την αποτελεσματικότητά της σε σχέση με την τεχνολογία της εποχής. Στη Νεοελληνική Λογοτεχνία να μελετήσουν κείμενα σχετικά με την Πελοπόννησο κατά την αναφερόμενη περίοδο ή να μελετήσουν κείμενα συγγραφέων ταξιδιωτικής λογοτεχνίας και να ερευνήσουν το ρόλο που αυτή διαδραμάτισε, αλλά και τις αιτίες που συνέβαλλαν στην ανάπτυξή της. Στην Περιβαλλοντική Εκπαίδευση να μελετήσουν την πολιτιστική κληρονομιά μας και να γνωρίσουν την τοπική ιστορία της Πελοποννήσου. Οι μαθητές με την αξιοποίηση του Μ.Α. ασκούνται στην παρατήρηση της εικόνας, εξοικειώνονται με τα πολυτροπικά κείμενα, μελετούν τη σημαντικότητα της γκραβούρας στις εικαστικές τέχνες και αντλούν ιστορικές και πολιτιστικές πληροφορίες για την Πελοπόννησο, αλλά και γενικότερα για τη γεωμορφολογία της περιοχής όπως αποτυπωνόταν στους χάρτες πριν από 4 αιώνες. Παράλληλα οι μαθητές μπορούν να μελετήσουν συγκριτικά το χάρτη με σύγχρονους χάρτες και να ενημερωθούν για την εξέλιξη της τεχνολογίας στην τεχνική του σχεδιασμού και της απεικόνισης χαρτών. Ο εκπαιδευτικός υποστηρίζει και καθοδηγεί τους μαθητές δημιουργώντας καταστάσεις διερευνητικής μάθησης. Εναλλακτικά, μπορεί να κάνει επίδειξη με στόχο να παρουσιάσει τις βασικές έννοιες και να προκαλέσει συζήτηση στην τάξη. Στη συνέχεια, μπορεί να αναθέσει στους μαθητές συνεργατικές εργασίες που απαιτούν την αναζήτηση πρόσθετου υλικού και πληροφοριών από πηγές στο διαδίκτυο, προκειμένου να μπορούν να αξιολογήσουν τις γνώσεις που αποκτούν και τα συμπεράσματα που εξάγουν κατά την παρατήρηση χαρτών.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
9 - 18
INTENDED END USER
TECHNICAL INFORMATION
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
Library of Aik. Laskaridis Foundation
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
Geography - Geology Geography - GeologyGeography - Geology > Maps MapsMaps > Map projections Map projectionsMap projections
History HistoryHistory > Modern period (up to the 18th century A.D.) Modern period (up to the 18th century A.D.)Modern period (up to the 18th century A.D.) > Technology and science Technology and scienceTechnology and science
Visual Arts Education Visual Arts EducationVisual Arts Education > Painting PaintingPainting
Modern Greek Literature Modern Greek LiteratureModern Greek Literature > Topics TopicsTopics > Culture - Art - Language Culture - Art - LanguageCulture - Art - Language
Modern Greek Literature Modern Greek LiteratureModern Greek Literature > Literary genres and types Literary genres and typesLiterary genres and types > Travel literature Travel literatureTravel literature
TEACHING APPROACH
cognitivist > direct instruction
cognitivist > inquiry learning
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > process > to understand
cognitive > process > to think critically and creatively
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΚΑΛΕΜΑΣ , ΙΩΑΝΝΑ ΤΣΟΥΜΠΑΡΗ
metadata validator: ΙΩΑΝΝΗΣ ΣΟΥΛΙΟΣ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
publisher: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE