Χαρτης της Αθηνας
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Πρόκειται για γκραβούρα του 1675 που απεικονίζει το χάρτη της Αθήνας. Στο χάρτη καταγράφονται κωδικοποιημένα με γράμματα και αριθμούς τα σημαντικότερα σημεία κατά την εκτίμηση του δημιουργού και τα οποία προφανώς αναλύονται σε άλλη σελίδα του έργου ανάλογα με την κωδικοποίησή τους. Στο κέντρο του λεκανοπεδίου βρίσκονται τα οικοδομικά τετράγωνα του οικισμού των Αθηνών, ενώ αποτυπώνεται και το ανάγλυφο της ευρύτερης περιοχής. Παρατηρούμε επίσης ότι έχουν αποτυπωθεί και οι κεντρικοί οδικοί άξονες που οδηγούν έξω από την πόλη, στη Θήβα, την Ελευσίνα, το Ράφτη και άλλες περιοχές. Στο χάρτη απεικονίζονται επίσης οι αρχαιολογικοί χώροι, αλλά και οι σημαντικότερες μονές και εκκλησίες της περιοχής. Γύρω από το λεκανοπέδιο απεικονίζονται οι ορεινοί όγκοι που περιβάλλουν τον οικισμό των Αθηνών, αλλά και η χλωρίδα της περιοχής.Πρόκειται για έργο του GUILLET, André Georges, με τίτλο Athenes ancienne et nouvelle, et l'estat present de l'Empire des Turcs, con

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Πολλαπλή μπορεί να είναι η αξιοποίηση του Μ.Α. όπως στο μάθημα της Αισθητικής Αγωγής για να γνωρίσουν οι μαθητές την τεχνοτροπία της γκραβούρας, αλλά και το έργο των περιηγητών της εποχής των αρχών του 17ου αι., οι οποίοι αποτύπωναν στα έργα τους με γλαφυρότητα και λεπτομέρεια ότι κινητοποιούσε το ενδιαφέρον τους, κι έτσι βοηθούσαν στη διάδοση ιστορικών και πολιτιστικών πληροφοριών σε ανθρώπους που δεν μπορούσαν να ταξιδέψουν και να απολαύσουν άλλους τόπους και διαφορετικές κουλτούρες. Στην γεωγραφία για να γνωρίσουν και να εμβαθύνουν οι μεγαλύτεροι μαθητές στην τεχνοτροπία της χαρτογράφησης πόλεων κατά το 17ο αι., το σημαντικό έργο που επιτελούσε και την αποτελεσματικότητά της σε σχέση με την τεχνολογία της εποχής. Παράλληλα οι μαθητές ανάλογα με τη βαθμίδα φοίτησης μπορούν να μελετήσουν και να εμβαθύνουν στη συγκριτική παρατήρηση χαρτών σε σχέση με τη σύγχρονη εποχή, κατανοώντας έτσι το ρόλο της τεχνολογίας στην εξέλιξη του σχεδιασμού και της απεικόνισης χαρτών. Στη Νεοελληνική Λογοτεχνία να μελετήσουν κείμενα σχετικά με την Αθήνα κατά την αναφερόμενη περίοδο ή να μελετήσουν κείμενα συγγραφέων ταξιδιωτικής λογοτεχνίας και να ερευνήσουν το ρόλο που αυτή διαδραμάτισε, αλλά και τις αιτίες που συνέβαλλαν στην ανάπτυξή της. Στην Περιβαλλοντική Εκπαίδευση να μελετήσουν την πολιτιστική κληρονομιά μας και να γνωρίσουν την τοπική ιστορία του της Αθήνας. Οι μαθητές με την αξιοποίηση του Μ.Α. ασκούνται στην παρατήρηση της εικόνας, εξοικειώνονται με τα πολυτροπικά κείμενα, μελετούν τη σημαντικότητα της γκραβούρας στις εικαστικές τέχνες και αντλούν ιστορικές και πολιτιστικές πληροφορίες για την Αθήνα, αλλά και γενικότερα για τη γεωμορφολογία της περιοχής όπως αποτυπωνόταν στους χάρτες πριν από 350 χρόνια. Ο εκπαιδευτικός υποστηρίζει και καθοδηγεί τους μαθητές δημιουργώντας καταστάσεις διερευνητικής μάθησης. Εναλλακτικά, μπορεί να κάνει επίδειξη με στόχο να παρουσιάσει τις βασικές έννοιες και να προκαλέσει συζήτηση στην τάξη. Στη συνέχεια, μπορεί να αναθέσει στους μαθητές συνεργατικές εργασίες που απαιτούν την αναζήτηση πρόσθετου υλικού και πληροφοριών από πηγές στο διαδίκτυο, προκειμένου να μπορούν να αξιολογήσουν τις γνώσεις που αποκτούν και τα συμπεράσματα που εξάγουν κατά την παρατήρηση χαρτών.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
9 - 18
INTENDED END USER
TECHNICAL INFORMATION
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
Library of Aik. Laskaridis Foundation
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
Geography - Geology Geography - GeologyGeography - Geology > Maps MapsMaps > Map projections Map projectionsMap projections
History HistoryHistory > Modern period (up to the 18th century A.D.) Modern period (up to the 18th century A.D.)Modern period (up to the 18th century A.D.) > Technology and science Technology and scienceTechnology and science
History HistoryHistory > Modern period (up to the 18th century A.D.) Modern period (up to the 18th century A.D.)Modern period (up to the 18th century A.D.) > Arts, Letters and Culture Arts, Letters and CultureArts, Letters and Culture
Modern Greek Literature Modern Greek LiteratureModern Greek Literature > Literary genres and types Literary genres and typesLiterary genres and types > Travel literature Travel literatureTravel literature
Modern Greek Literature Modern Greek LiteratureModern Greek Literature > Topics TopicsTopics > Culture - Art - Language Culture - Art - LanguageCulture - Art - Language
TEACHING APPROACH
cognitivist > direct instruction
cognitivist > inquiry learning
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > process > to understand
cognitive > process > to think critically and creatively
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΙΩΑΝΝΑ ΤΣΟΥΜΠΑΡΗ
metadata validator: ΙΩΑΝΝΗΣ ΣΟΥΛΙΟΣ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
publisher: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE